Gå til innhold

Utbetalte feriepenger ved jobbslutt?


mfb

Anbefalte innlegg

Hei. Er i en jobb nå som jeg har jobbet i siden august 2012. Jeg begynte som vikar og gikk over i en fast stilling i desember 2012.

 

Jeg skal slutte i jobben i juni grunnet påbegynnelse av studier.

 

Vil jeg da få feriepengene mine for det jeg har opptjent i år da i tillegg til det jeg skal få for i fjor?

 

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter ferieloven § 6 (3) skal du ha alle opptjente feriepenger utbetalt siste dag før arbeidsforholdet opphører, eventuelt ved første påfølgende lønningsdato dersom det ikke lar seg beregne før. Det slurves en del her i typiske deltidsjobber o.l., men det er stort sett fordi arbeidsgiver er glemsk og/eller arbeidstaker synes det er greit sånn. Ellers er det jo verdt å nevne at feriepenger det trekkes skatt av feriepenger som utbetales på grunn av opphør av arbeidsforhold. Angående skatteberegning så er det jo slik at feriepenger teller som inntekt det året de utbetales, men ved ordinær utbetaling så er de trekkfrie (men man trekker mer skatt resten av året). Det betyr at når du får feriepengene utbetalt året før du egentlig skal få dem, så gjør dette at du får høyere skattbar inntekt første året og lavere neste. Det kan ha skattemessige konsekvenser, siden marginalskatten gjerne er proggresiv.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

tusen takk for utfyllende svar :) det var veldig informativt.

 

jeg jobber i utdanningsetaten, så det eneste jeg da trenger å gjøre når jeg slutter og leverer oppsigelse er å informere lønnsavdelingen om at opptjente feriepenger for år 2013 også må utbetales med siste lønning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...