Gå til innhold

145 i 80 sone


kimandre92

Anbefalte innlegg

Hei, ble målt med laser i 145 i 80 sona her om dagen, lurte på hva jeg kunne forvente i straff ?

 

Kom ut på en tofelt kjøreretning på kvelden uten andre biler rundt og bestemte meg for og blåse ut av bilen litt, så jeg ga på litt og rant til enden av sletta, og selvfølgelig satt politiet der med laser og målte meg.

 

 

Eneste politimannen sa var at jeg kunne miste lappen i 13-19 mnd og at jeg KUNNE få opp til 5 mnd ekstra siden jeg har 6 prikker fra før.

(Ble tatt i 80 i 60 sonen en sen lørdagskveld for ca 1.5 år siden og fikk da 6 prikker på lappen siden jeg enda hadde lappen på prøvetid.

 

 

Ga ifra meg lappen og signerte på noe så saken skulle gå rettens enkleste vei eller noe, husker ikke helt hva politimannen sa.

 

 

Lurte på hva jeg kan forvente meg i straff, hvor lenge uten lappen, mye bot? (3 siste år har jeg vært student og lærling i to år) får jeg betinget eller ubetinget fengsel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, ble målt med laser i 145 i 80 sona her om dagen, lurte på hva jeg kunne forvente i straff ?

 

Kom ut på en tofelt kjøreretning på kvelden uten andre biler rundt og bestemte meg for og blåse ut av bilen litt, så jeg ga på litt og rant til enden av sletta, og selvfølgelig satt politiet der med laser og målte meg.

 

 

Eneste politimannen sa var at jeg kunne miste lappen i 13-19 mnd og at jeg KUNNE få opp til 5 mnd ekstra siden jeg har 6 prikker fra før.

(Ble tatt i 80 i 60 sonen en sen lørdagskveld for ca 1.5 år siden og fikk da 6 prikker på lappen siden jeg enda hadde lappen på prøvetid.

 

 

Ga ifra meg lappen og signerte på noe så saken skulle gå rettens enkleste vei eller noe, husker ikke helt hva politimannen sa.

 

 

Lurte på hva jeg kan forvente meg i straff, hvor lenge uten lappen, mye bot? (3 siste år har jeg vært student og lærling i to år) får jeg betinget eller ubetinget fengsel?

 

En kompis av meg ble tatt i 148km/t i sommer. Han fikk 2 år og ti tusen i bot. Det skal sies at han ikke var ferdig med prøvetiden. :ph34r:

Lenke til kommentar

Du har med andre ord gitt samtykke i førerkortbeslag?

Da har politiet en evighet på å sende saken til retten, og retten har en evighet til å beramme saken.. I mellomtiden er du uten førerkort, uavhengig av hvor lang tid det tar.

 

Det er derfor ikke særlig lurt å samtykke i førerkortbeslag..

Hvis du IKKE samtykker har politiet tre uker på å sende saken til forhørsretten, de har igjen en uke på å beramme saken.

Lenke til kommentar

Du har med andre ord gitt samtykke i førerkortbeslag?

Da har politiet en evighet på å sende saken til retten, og retten har en evighet til å beramme saken.. I mellomtiden er du uten førerkort, uavhengig av hvor lang tid det tar.

Til gjengjeld så trekkes tiden frem til saken er avgjort av den endelige straffen. Personlig, i en sak som er så åpenbar som dette, ville jeg ha samtykket uansett.

 

Det er derfor ikke særlig lurt å samtykke i førerkortbeslag..

Hvis du IKKE samtykker har politiet tre uker på å sende saken til forhørsretten, de har igjen en uke på å beramme saken

 

Har du kilder på dette? Mange som skriver dette på ymse bilforum rundt om i dette langstrakte land, men per dags dato ikke sett noen som kan komme med noe kilder på akkurat det her.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

En kompis av meg ble tatt i 148km/t i sommer. Han fikk 2 år og ti tusen i bot. Det skal sies at han ikke var ferdig med prøvetiden. :ph34r:

 

Jeg er ferdig med prøvetiden, men regner med noe av samme straff pga prikkene, fikk han betinget eller ubetinget? og hvor lenge?

 

 

Du har med andre ord gitt samtykke i førerkortbeslag?

Da har politiet en evighet på å sende saken til retten, og retten har en evighet til å beramme saken.. I mellomtiden er du uten førerkort, uavhengig av hvor lang tid det tar.

 

Det er derfor ikke særlig lurt å samtykke i førerkortbeslag..

Hvis du IKKE samtykker har politiet tre uker på å sende saken til forhørsretten, de har igjen en uke på å beramme saken.

 

Hørte med faren min og han sa at innen vist jeg ikke hadde fått dommen min innen 3 uker kan jeg kreve retten til og få førerkortet tilbake til jeg får dommen.

 

Men enig med Hansien over, dommen går fra dags dato de tok fører kortet mitt, og tror også jeg kunne fått strengere straff om jeg hadde nektet.

Endret av kimandre92
Lenke til kommentar

Jeg er ferdig med prøvetiden, men regner med noe av samme straff pga prikkene, fikk han betinget eller ubetinget? og hvor lenge?

 

 

 

 

Hørte med faren min og han sa at innen vist jeg ikke hadde fått dommen min innen 3 uker kan jeg kreve retten til og få førerkortet tilbake til jeg får dommen.

 

Men enig med Hansien over, dommen går fra dags dato de tok fører kortet mitt, og tror også jeg kunne fått strengere straff om jeg hadde nektet.

Jeg glemte vell å si at han mistet førerkortet i 2 år. Han fikk også samfunnsstraff, husker ikke hvor mange time.

Lenke til kommentar

Vi får krysse fingra for at de holder deg borte trafikken i lang lang tid! Når man ikke lærer av sine feil, så har man ikke mye man skulle ha gjort i trafikken, da bør man få en streng straff slik at man tenker seg om 2 ganger neste gang man vil gasse på litt.. :)

 

Tja, får se.

Kan si meg enig om at det ikke var det lureste jeg har gjort.

Men 1 gangen. 80 på ei slette der 60 sona er fordi det er et par hus ganske nær vegen, klokka 1-2 på en lørdag natt ?

Greit nok var over fartsgrensa, men vil ikke kalle det uaktsom kjøring.

 

2. gang, 2 kjørefelt i samme retning, ikke en bil i nærheten, hadde selen, blinklys og alt mulig slikt i bruk og i orden.

 

Jeg er enig JA, jeg kjørte for fort, og vet jeg kommer til og miste lappen en god stund. men at jeg "burde holdes vekk" er vell litt og ta i, er ikke akkurat som jeg har vært til fare for noen eller noe rundt meg.

 

Jeg glemte vell å si at han mistet førerkortet i 2 år. Han fikk også samfunnsstraff, husker ikke hvor mange time.

 

Ok :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fartsgrense 80 km/t:

Fart: Tap av førerett:

116 - 120 3 - 5 md.

120 - 130 5 - 8 md.

130 - 140 8 - 13 md.

140 - 150 13 - 19 md.

150 - 160 19 - 25 md.

160 - 170 25 - 30 md.

170 - 180 30 - 36 md.

Over 180 Over 36 md.

 

Dette er absolutte minimumstall, så regn med å være førerkortløs oppunder 2 år dersom de forrige 6 prikkene dine vil virke i skjerpende retning.

 

Så må du ta opp igjen teori og oppkjøring, men det er du vel klar over.

 

Når du har fått straffeutmålingen din og forelegget så kan du alltids prøve å søke om å få kortet ned tiden, men her skal det en del tungtveiende grunner til. Går det ut over jobben din? Går det ut over en uskyldig tredjepart som f.eks et barn? Sliter du veldig med livet og har lyst å ende det pga. dette? Fins plenty med grunner til at de _kanskje_ vurderer saken din litt.

 

En kamerat av meg søkte etter at han mistet lappen i 6 måneder for noe tullball. Han fikk klar beskjed av politijurist at å redusere straffen gjør de ytterst sjelden, uansett om det er lastebilsjåfører eller drosjesjåfører som har mistet førerkortet og søker redusert tapstid. Likevel klarte han å få gjennomslag og redusere straffen med en tredjedel! så det ble 4 måneder og ikke 6 på han.

 

Du kan ta deg en tur på politikontoret på mandag og trekke samtykke i førerkortbeslag, da har de 3 uker på seg for å få sendt saken videre i systemet. Du finner hvertfall tidligere ut hva straffen blir.

 

Uansett, det han gjorde var flisespikkerier sammenlignet med det du har prestert å sette deg i. :)

 

Lykke til, og gjør deg selv og andre trafikanter rundt deg en tjeneste når du en gang i fremtiden igjen sitter bak rattet. Ta det ROLIGERE og IKKE gjør slikt i fremtiden, så rekker kanskje du og/eller noen andre også å få bli pensjonister en gang :p

 

Edit: http://www.fvn.no/lo...en-2377149.html

Way to go! :w00t:

Endret av SuperBlackBird
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jepp, vet jeg kan få opp til 2 år.

Og at jeg må ta teori og oppkjøring på nytt :)

 

Lykke til, og gjør deg selv og andre trafikanter rundt deg en tjeneste når du en gang i fremtiden igjen sitter bak rattet. Ta det ROLIGERE og IKKE gjør slikt i fremtiden, så rekker kanskje du og/eller noen andre også å få bli pensjonister en gang :p

 

Jepp, lærte på den harde måten, men gjort er gjort, ikke noe man kan gjøre med det nå.

 

 

Ja så det sto i avisen hehe.

Lenke til kommentar

Til gjengjeld så trekkes tiden frem til saken er avgjort av den endelige straffen. Personlig, i en sak som er så åpenbar som dette, ville jeg ha samtykket uansett.

 

Det er korrekt, men det er mange eksempler på at folk har gått lenge og ventet på en endelig avklaring.

Det foreliggger også eksempler på at man har ventet lenger enn beslagstiden ble satt til.

 

 

Har du kilder på dette? Mange som skriver dette på ymse bilforum rundt om i dette langstrakte land, men per dags dato ikke sett noen som kan komme med noe kilder på akkurat det her.

 

 

§ 11a. (saksbehandlingstid, foreløpig svar).

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

 

Hørte med faren min og han sa at innen vist jeg ikke hadde fått dommen min innen 3 uker kan jeg kreve retten til og få førerkortet tilbake til jeg får dommen.

 

Dette gjelder kun dersom du ikke har samtykket.

Du kan dog trekke tilbake samtykket ditt når du måtte føle for.

 

Men enig med Hansien over, dommen går fra dags dato de tok fører kortet mitt, og tror også jeg kunne fått strengere straff om jeg hadde nektet.

 

Dommen kan ikke bli lenger av at du motsetter deg beslag, men dersom du nekter for de faktiske forhold/straffeskyld kan du potensielt oppleve dette.

Lenke til kommentar

Jepp, vet jeg kan få opp til 2 år.

Og at jeg må ta teori og oppkjøring på nytt :)

 

 

 

Jepp, lærte på den harde måten, men gjort er gjort, ikke noe man kan gjøre med det nå.

 

Vært der selv, måtte lære på den måten :D dog ikke for noe så ekstremt, hadde bilen min klart å nå den farten så skulle jeg vært premiert med medalje!

God bedring, siden du bor der nede så er vel kollektivtrafikken grei? :) Du kommer inn i et mønster, og hvis du unngår helt det å kjøre ulovlig så blir du så vant med det at plutselig har de 2 årene gått unna og du står klar igjen. :) God bedring, ikke noen kjekk følelse du sitter med nå, kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar

Dette er vel egentlig mer relevant enn forvaltningsloven:

http://www.domstol.n...orerkortbeslag/

 

Videre finner jeg i Vegtrafikklovens §33:

 

3. Finner politiet at fører eller eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådigheten over motorvognen med skjellig grunn er mistenkt for et straffbart forhold som kan medføre tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra ham. Spørsmålet om å opprettholde midlertidig tilbakekall av føreretten og beslaget skal snarest mulig forelegges for en tjenestemann som hører til påtalemyndigheten. Beslutningen skal være skriftlig. Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, så jeg burde gå ned til politiet i morgen og si jeg vil ha førerkortet mitt tilbake til jeg får en dom?

jobber 5-skift, kommer jeg til og miste mopedlappen også, eller kan jeg kjøre moped til/fra jobb?

 

Søkte litt rundt og fant ut at 145 er vel i grenseland til ubetinget fengsel, noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar

Jeg ville definitivt trukket tilbake samtykket, på den måten får du fortgang i saken og kan raskere komme deg videre fra denne kjipe saken.

 

Du kan trekke tilbake samtykket og fortsatt innrømme både straffeskyld og de faktiske forhold.

Advokat Jon Swensen er vel den beste i Norge å bruke i slike saker, han har håndtert trafikksaker i mange år.

 

Å ikke konferere med en advokat i en slik sak er i beste fall svært uheldig.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Det der viser jo bare for at du ikke er moden nok for bil.. :p

 

 

jeg tror han lurte på hvor lang straff han får ikke om han er moden nok bak rattet eller ikke...

 

du er vel en sånn bestemor som ligger 10 km under fartsgrensen og aldri gjør noe galt...

 

og er man umoden visst man har en bil som går litt og kjører fort om natten?

 

eller er du bare sjalu fordi du kjører en yaris om ikke klarer 90 i fritt fall?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

du er vel en sånn bestemor som ligger 10 km under fartsgrensen og aldri gjør noe galt...

Jeg holder meg til fartsgrensa ja. Hender selvsagt at det går 10km\t fortere en det som er grensa, men da hovedsaklig i 100sona.

 

Fikk fartsbot ifjor sommer på 2700kr, da kjørte jeg 14km\t fortere en fartsgrensa, så boten var vel egentlig fair nok. Men jeg i motsettning til trådstarter lærer av mine feil.

Når man kjører 60km\t fortere enn fartsgrensa når man allerede har 6 prikker fra før av, så er det vel åpenbart at man ikke er helt moden for bil på det tidspunktet.

 

Trådstarter setter jo både seg selv og andre i en stor fare.

 

og er man umoden visst man har en bil som går litt og kjører fort om natten?

eller er du bare sjalu fordi du kjører en yaris om ikke klarer 90 i fritt fall?

Man er vel strengt tatt enda mer idiot om man kjører så fort om natten enn på dagen.. på dagen har man iallefall god oversikt, noe man absolutt ikke har om natten.

 

Får ordensskyld så kjører jeg en Suzuki Grand Vitara (derav min forumsignatur).

 

Er da haugevis med bilbaner i Norge man kan kjøre fort på om man ønsker det, ellers har man jo gode veier i Tyskland som er laget for den type hastigheter.. Veiene i Norge er ikke kjent for å være de beste.. Iallefall ikke når det ikke er en 100sone. :)

 

Må bare beklage om du tok det personlig når jeg kritiserer folk som kjører så fort over fartsgrensa, men det får du bare tåle.

Livet til medtrafikkatene er viktigere enn de som ikke bryr seg om sikkerhet rundt bil. :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg holder meg til fartsgrensa ja. Hender selvsagt at det går 10km\t fortere en det som er grensa, men da hovedsaklig i 100sona.

 

Fikk fartsbot ifjor sommer på 2700kr, da kjørte jeg 14km\t fortere en fartsgrensa, så boten var vel egentlig fair nok. Men jeg i motsettning til trådstarter lærer av mine feil.

Når man kjører 60km\t fortere enn fartsgrensa når man allerede har 6 prikker fra før av, så er det vel åpenbart at man ikke er helt moden for bil på det tidspunktet.

 

Trådstarter setter jo både seg selv og andre i en stor fare.

 

 

Man er vel strengt tatt enda mer idiot om man kjører så fort om natten enn på dagen.. på dagen har man iallefall god oversikt, noe man absolutt ikke har om natten.

 

Får ordensskyld så kjører jeg en Suzuki Grand Vitara (derav min forumsignatur).

 

Er da haugevis med bilbaner i Norge man kan kjøre fort på om man ønsker det, ellers har man jo gode veier i Tyskland som er laget for den type hastigheter.. Veiene i Norge er ikke kjent for å være de beste.. Iallefall ikke når det ikke er en 100sone. :)

 

Må bare beklage om du tok det personlig når jeg kritiserer folk som kjører så fort over fartsgrensa, men det får du bare tåle.

Livet til medtrafikkatene er viktigere enn de som ikke bryr seg om sikkerhet rundt bil. :)

 

Du ser tydligvis på meg som en person som alltid kjører for fort fordi jeg har blitt tatt to ganger?

 

Greit nok, i 145 km/t setter jeg mitt eget liv i fare om jeg faktisk skulle kræsje.

 

Men 2 felt opplyst med lyktestolper og ikke en annen bil i nærheten og uten sving? ser ikke hvordan jeg setter ANDRE sitt liv i fare, spessielt siden det er fjell på sidene så er ikke akkurat som folk spaserer der og jeg hadde sett bilen hadde det vært en.

 

 

Og nei, jeg tar det ikke personlig om dine meninger om meg, jeg kjenner deg ikke så ser ikke hvorfor jeg skal bry meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...