Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav etter penger av tidligere huseiger


Kariyaki

Anbefalte innlegg

Hei! Forrige høst flyttet jeg ilag med 3 andre i et kollektiv. Var han ene som skrev på kontrakten, da det var han det skulle stå på, la oss kalle han "Mads". Etter stor missnøye av huseigeren (lekasje i tak osv han ikke ville ordne på, umulig å få kontakt ang opprettelse av depositumskonto), stor missnøye med Mads (uansvarlig, frekk mot meg og han ene, treg med betaling av leie),og Mads lot dama flytte inn fra dag 1 (uten å høre med oss om saken), bestemte jeg meg å flytte ut. Jeg gav beskjed til Mads at jeg flytter ut, og det resulterte at også de to andre ville flytte ut (opplevde samme missnøye). ga beskjed tidlig i November, og vi ble enige om at eg og de to andre flyttet ut i januar(3 mnd). Vi spurte om vi skulle hjelpe med å finne nye leieboere, men Mads sa at han og dama vurderte å flytte ut i samme mnd. Da vi skulle betale for siste mnd, januar, sa Mads at vi ikke skulle betale noe, for å tilbakeholde pengene pga lekasjen som huseigeren ikke vil ordne på. Nå er det Mars og vi har ikke hørt noe siden januar. Tydeligvis har Mads og dama bodd der siden vi flyttet ut, uten å betale noe som helst. Han har ikke gitt beskjed heller til huseigeren at vi skulle flytte ut. Huseigeren krever nå penger for disse 3 mnd(januar til idag) og han og Mads sier at vi MÅ betale for di 3 mndene. Er det noen lov som kan støtte oss i denne saken om de kommer til retten?

Mvh lei ex-leieboer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontrakt eller ikke kontrakt er ikke særlig relevant, du sier jo selv dere avtalte at dere skulle bo der, med Mads som kontaktpunkt mot eieren. Det betyr at Mads har en leieavtale med eieren, mens dere har en (fram-) leieavtale med Mads. Husleieloven § 1-4 sier eksplisitt at husleieavtale kan gjøres muntlig.

 

Det sagt, så har jo Mads godtatt deres oppsigelse. Jeg forstår det sånn at dere har betalt tom. desember, men ikke betalt for januar fordi Mads sa at dere skulle slippe det. Er det riktig?

 

I utgangspunktet har ikke huseier noe krav mot deg, men må gå på Mads. Det er mulig Mads kan kreve penger for januar (at hans utsagn om at dere skulle slippe å betale for januar f. eks. må anses betinget av at pengene også kunne holdes igjen mot huseier, eller at det ikke er bindende av annen grunn), men jeg kan i alle fall ikke se at han skal kunne kreve leie noe lengre enn det.

 

Spørsmålet huseier kan gå direkte på deg avhenger av om husleieavtaler åpner for direktekrav, og evt. etter hvilken modell, og det overlater jeg til noen andre å svare på, da det ikke er noe jeg kan noe særlig om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det stemmer. Pga lekkasje og diverse mangler ved leiligheten bestemte Mads seg at vi skulle holde tilbake leien. Er det noe som sier hvor lang tid vi andre har på evt å betale leien for januar? Høres litt rart ut om Mads kan komme en dag å kreve de pengene innenfor nærmeste uke, om han skulle gjøre det.

Lenke til kommentar

Og foreldelsesfirsten for pengekrav er normalt tre år, så med andre ord er han greit innen fristen.

 

Slik jeg tolker situasjonen (i likhet med Herr Brun) er det snakk omfremleie mellom dere og Mads, og ikke noe direkte leieforhold mellom dere og huseier, med Mads som "støttekontakt". Da må det også være nok å avtale oppsigelsen med Mads, slik dere har gjort.

 

Har huseier tatt kontakt direkte med dere, eller er det bare slasken Mads som vil ha penger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...