Gå til innhold

Endre ut-spenning på trafo


Anbefalte innlegg

Er en del år siden jeg gikk elektro, så har glemt det aller meste. En av tingene jeg har glemt er hva som skjer om jeg fjerner noen runder med tråd fra ut-siden av en trafo. Vil spenningen stige eller synke?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg skal kjøre en motor på en viss spenning, men trafoen jeg skal prøve gir for lite spenning ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er skummelt hvordan kunnskap som ikke blir vedlikeholdt går i glemmeboken: det er ting jeg lærte på Elektro jeg gjerne skulle husket klart idag...

 

Jeg må gjette (just trying to help), men jeg vil anta at spenningen vil synke med færre tråder: såvidt jeg husker så er det antall tråder som bestemmer kraften på magnetfeltet, i.e. spenningsmengden.

 

Edit:

Thorsen var først med bedre svar. :)

Endret av Paladin@LANur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åja. Men hvilken betydning har det om jeg ønsker å få lavere spenning i dc?

 

Typisk kjører du AC - Trafo - Lav AC og så en likeretter for å få DC.

 

Hvis du alt har DC så å du til med en Switch Mode regulator for å regulere spenningen. Det denne gjør er å hakke opp DC spenningen slik at du får AC spenning med veldig høy frekvens, denne kan så reguleres opp eller ned enten ved hjelp av spoler og kondensatorer eller ved bruk av en høyfrekvens trafo.

Lenke til kommentar

Åja, for jeg tenkte sånn at jeg likeretter først og så kjører strømmen inn på en trafo som omformer fra 400v til 240, for så å bruke dimmer/potmeter eller noe sånt. Det hadde jo vært litt snedig, for jeg vet jo ikke hvor mye spenning jeg må ha for å få rett turtall.

 

Jeg prøver forresten å forstå meg på voltampere, men får ikke huet mitt helt rundt det. Trafoen jeg har sett på er 16va, er det nok for en motor på 340w, 2A?

Lenke til kommentar

For enkelhetsskyld kan du tenke at VA er det samme som Watt (spenning (volt) multiplisert med strøm (ampere)).

 

16 VA er altså 16 Watt og høres veldig lite ut i denne sammenhengen.

 

Hvis en 16 VA trafo gir ut 16 Volt så kan du trekke 1 A av denne.

(Ideelt sett, i praksis ofte mindre og sjelden litt mer, kommer ann på hvor godt transformatoren er laget, kjøling av transformator osv.).

 

 

Forskjellen mellom VA og W er egentlig mer innviklet: Du kan lese mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Volt-ampere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...