Gå til innhold

Skøyteski eller kombiski?


amelbye

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag et par ski som er av typen klassisk.

 

Jeg går mest klassisk, så det er ikke så helt galt, men jeg synes det er vanskelig å skøyte med dem (sikkert mest på grunn av mine ferdigheter, men likevel...). Både fordi de er litt lange, og fordi det er en ganske tjukk planke jeg står på. Jeg ser andre i løypa som har ski som ikke bygger like mye i høyden.

 

Jeg lurer på om kombi-ski er det rette for meg? Jeg ser etter ski som funker bra til klassisk, men som man også kan skøyte med, og som det lar seg gjøre å skrense med i en sving uten å tryne.

 

Erfaringer mottaes med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat det med høgda på skien har vel ikkje så mykje med om det er klassisk eller skøyteski, men heller meir korleis produsentane vel å bygge opp skien. T.d så hadde stort sett Madshus mykje lavare ski enn Rossignol når eg holdt på med skisal. Fischer-skia mine er også noko høgare enn klassisk-madshus modellar, sjølv om mine er skøyteski.

 

Når det gjeld kva du skal velge, så er det litt vanskelig å seie. Det spørs litt kor mykje du skal bruke dei, øvre prisgrense og sånn. Vil du ha eit ekstra par ski, eller eit par som skal dekke alt. Eg ville nok gått for eit ekstra par og i såfall eit reint skøytepar om du har klassisk-ski frå før. Ein kamerat av meg kjøpte kombiski, om ein kan kalle det det og det er og blir eit kompromiss. Trur du får meir glede av eit par med klassisk og eit par med skøyteski, om du har muligheita til det. Kva type sko har du? Reine klassisk sko, lave kombi-sko, høgare og litt stivare kombi-sko`?

Lenke til kommentar

Skoene mine er av typen Alpina Touring T10.

http://www.backcountry.com/alpina-st-10-touring-boot

Kanskje det er her problemet ligger? Det finnes nok sko med mye mer støtte.

 

Du har nok rett i at man kan få mer ut av å ha to forskjellige par ski. I hvertfall hvis man bestemmer seg for at den ene dagen skal man skøyte, og stå klassisk den andre dagen. Jeg liker riktignok å bytte på litt i løpet av samme tur, så jeg er virkelig ikke sikker. Jeg er ingen sportsmann, jeg er bare glad i å gå på ski, og vil ha ustyr som gjør jobben innen rimelighetens grenser. Finnes det kombi-ski med høy kvalitet, eller er dette noe man bare finner blant lavpris-variantene? Hva med å smøre skøyteskiene som om de var kombi? Har det noe for seg, eller blir det helt feil?

 

Jeg har ikke noen definert grense med tanke på pris, men vil ikke bruke mer enn nødvendig. 3-4000 går helt greit, men jeg har ikke noe imot å slippe billigere unna.

Jeg kom over de her på finn.no:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39471660&searchQuery=sk%F8yteski

 

Jeg veier 84kg, og er 184 høy. Spørsmålet her er om jeg fort blir litt i tyngste laget når skiene får redusert spenn. Hvor lang tid tar det før et par ski mister spennet? Og hvordan kontrollerer man dette?

Lenke til kommentar

Skoa dine er ikkje gode til skøyting. Altfor lite støtte og dei er altfor mjuke. Smøre skøyteski ville eg nok sagt nei til umiddelbart. Problemet med å bruke korte klassiskski eller kombiski ser eg for meg er å finne eit passe spenn til både klassisk og skøyting. Det beste ville kanskje vere å stikke innom ein sportsbutikk med litt skikkelig utvalg og utstyr. Ein del ski har "spennområde" notert på frå fabrikken og nokre sportsbutikkar måler spennet på skien for deg, sånn at du får det som passar best.

Lenke til kommentar

ah, ok, så nye sko i første omgang. Kanskje det gjør susen :)

 

Et par dedikerte skøyteski er nok ikke riktg for meg, for jeg ser ikke for meg å bare skulle skøyte en hel dag. Kanskje om et par år, hvis/når jeg blir litt dyktigere, men ikke pr. idag :) Jeg kjøper nye sko først, og vurderer å prøve et par kombiski.

 

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...