Gå til innhold

[Løst] Kopirettighet/lisens?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvis man er i tilfellet xRun skisserer og det er verd å beskytte seg med hensyn til tid, så kan man brenne ut koden på en CD eller noe og sende i posten til seg selv uten å åpne konvolutten. Da har man en datostempling av en tredjepart.

 

Skulle det da bli behov for å bevise tidspunkt for når koden oppstod, så har man ett bevis hvertfall...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det koden du skal beskytte, eller funksjonen / virkemåten til det binære programmet ditt du skal beskytte?

 

Å beskytte kildekode er enkelt, ingen har lov å kopiere noe som helst uten en tillatelse. Altså, når jeg skriver her på forumet så publiserer jeg tekst og denne gir jeg forumeier en rettighet til å bruke videre i en eller annen form. Skriver jeg noe på facebook så har det og en 'lisens' som gjør at andre enn meg har rettigheter i tillegg til meg. Kildekodefilene på maskinen min er udiskutabelt mine, og jeg bestemmer om jeg gir dem en lisens som gir folk rettigheter til f.eks. kompilering.

 

Å ha kildekode som løser et problem gir deg ingen ekslusiv rett til den funksjonen. Noen andre kan skrive kode som gjør det samme som din kode, men de kan ikke kopiere fra deg uten tillatelse (les som lisens). Andre kan faktisk produsere eksakt samme kode, og du vil ikke ha rettigheter til den koden de har produsert.

 

Kompliserer jeg for mye? :)

Lenke til kommentar

Så skriv at det er forbudt å redigere eller kopiere kildekoden da! Det er ikke værre enn det. Men ingen kan "beskytte" kildekoden for deg, det må du gjøre selv. Det du kan skaffe deg utover opphavsretten som du får automatisk, er merkevarebeskyttelse og patent, men jeg tror ikke det er akkurat dét du er ute etter.

 

Formålet med GPL er forøvrig det stikk motsatte av det du ønsker, nemlig å sikre at kildekode kan kopieres og redigeres. Så den bør du altså ikke ta utgangspunkt i ...

 

Hvordan norsk opphavsrett kan håndheves i utlandet er jeg usikker på. Grovt sett har du vel to realistiske muligheter: 1) Ikke la noen andre få tilgang til kildekoden 2) Del kildekoden med andre og la andre gjenbruke og videreutvikle den.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Quantum har helt rett, det er i utgangpunktet nok å skrive i koden hvem som har opphavsrett (copyright) og at koden ikke kan deles, redigeres eller kopieres. Dette skrives ofte inn som kommentarer først i koden, eller om koden består av flere filer i en egen lisens-/opphavsrettfil (i tillegg til i hver skriptfil).

 

Ofte skrevet som følger:

/***************************************************************
*  Copyright notice
*
*  (c) 2013 Hans Hansen ([email protected])
*  All rights reserved
*
* It's not allowed to copy, reuse and change the code without the permission from the copyright holder
*
********************************/

 

Om man reelt kan håndheve dette er en helt annen sak, i realiteten har man små muligheter til akkurat dette.

 

Når det gjelder opphavsrettigheter så er det på mange måter et internasjonalt regleverk, slik at det med noen variasjoner gjelder i de fleste land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...