Gå til innhold

Kjøpe nytt systemkamera? Canon 600D, evt blits?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å kjøpe nytt kamera. Det jeg har sett meg ut er Canon EOS 600D sammen med Canon objektiv 18-200. Årsaken til at jeg ønsker kjøpe nytt nå er at jeg skal ta bilder i forb med et bryllup, og lurer på om dette kameraet vil gjøre jobben. Særlig tenker jeg at bilder i kirken kan by på problemer. Er den innebygde blitsen til 600D god nok, eller bør jeg også investere i en ekstern blits? I såfall hvliken? Hva med bilder under bryllupsmiddagen om kvelden; trengs det ekstra blits?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

600D vil fungere fint i et bryllup; men 18-200mm objektivet er uegnet til det - det er ikke lyssterkt nok til innebruk. Jeg vil heller anbefale Tamron 17-50mm f/2.8

 

Den innebygde blitsen er heller ikke noe egnet til innebilder - ekstra blits og en softboks er nok tingen da. Vi pleier å anbefale Canon 430 EX II til Canon brukere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om jeg har forstått det rett er dette mulig fordi FZ200 har mye mindre bildesirkel enn 600D. Dette pga mye mindre sensor (28mm2 vs ca 345mm2).

Du kan derfor kun sammenlikne F-verdi om kameraene har samme bildebrikke. Canon 600D med F/2.8 er derfor mye bedre til innendørsbruk enn Fuji FZ200.

Lenke til kommentar

Om jeg har forstått det rett er dette mulig fordi FZ200 har mye mindre bildesirkel enn 600D. Dette pga mye mindre sensor (28mm2 vs ca 345mm2).

Du kan derfor kun sammenlikne F-verdi om kameraene har samme bildebrikke. Canon 600D med F/2.8 er derfor mye bedre til innendørsbruk enn Fuji FZ200.

 

O.k. Takk for god tilbakemelding. Svaret for meg er altså EOS 600D + optikk m/ikke dårligere enn f/2.8 samt en god blits.

Lenke til kommentar

Det har ikke så stor betydning hva du kjøper hvis du bruker kameraet på auto, hvis du skal kunne utnytte et f/2.8 objektiv optimalt burde du også forstå et minimum angående fotografering.

 

Jeg har med hell bruk et fast objektiv "uten zoom" til innendørs fotografering, du kan også vurdere en Canon 50mm f/1.8 til denne type fotografering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Årsaken til at jeg ønsker kjøpe nytt nå er at jeg skal ta bilder i forb med et bryllup, og lurer på om dette kameraet vil gjøre jobben. Særlig tenker jeg at bilder i kirken kan by på problemer. Er den innebygde blitsen til 600D god nok, eller bør jeg også investere i en ekstern blits? I såfall hvliken? Hva med bilder under bryllupsmiddagen om kvelden; trengs det ekstra blits?

Vær obs på at blits inne i kirka ofte er uønsket av presten og den innleide profesjonelle fotografen. Blitsing er et forstyrrende element under vielsen. Blits kan være kjekt på kvelden og sånt.

 

Hvor mye tid og energi har du tenkt til å legge ned i øvelse med kamera osv? Som en start vil jeg anbefale fotokompendiet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å samle det Nautica og Simen1 sier:

 

Jeg har selv 600D, en billig 50mm F1.8 linse og en sigma-blitz (ef 610 dg super for trådløs funksjon).

Har hatt med dette i kirke selv, og der er blitz stort sett uønsket og jeg har dermed holdt meg til å bruke optikken alene, uten blitz aktivert. Har eventuelt brukt 70-200 F4 med litt lengre lukkertid hvis jeg sitter langt unna.

 

Når kvelden kommer og det kanskje blir enda litt mørkere kan blitzen med fordel benyttes, gjerne med en softboks. jeg bruker bare en billig løsning fra ebay til 50kr, jeg for min del har ikke behov for de dyrere variantene (tror jeg)

Lenke til kommentar

D5100 har et godt hakk bedre bildekvalitet, og bedre batteritid. Bryllup betyr stort sett lite lys, og da er god ISO-ytelse viktig. Her blir Canon 600D slått av Nikon D5100.

 

Tamron 17-50 2.8 har generelt fått mer skryt enn Sigma 17-70 2.8. Jeg ville helt klart satset på en Nikon 50mm 1.8 i tillegg. Det er rimelig, knivskarpt, og fungerer bra til portretter og slikt på D5100.

Lenke til kommentar

D5100 har et godt hakk bedre bildekvalitet, og bedre batteritid. Bryllup betyr stort sett lite lys, og da er god ISO-ytelse viktig. Her blir Canon 600D slått av Nikon D5100.

 

Her finner man tester som favoriserer begge leire...

 

http://www.digitalre...-eos/ODk0MA_A_A

Summary

• Get the Nikon D5100 if you prefer a well spec'd camera that is very much tuned to the entry-level user and can give you great photos with minimal fuss.

• Get the Canon EOS 600D if you are planning to get serious in photography as well as DSLR videography and want something you won't want to put aside even after you get rally good.

Endret av Cilleron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...