Gå til innhold

Lektorutdanning + tillegg på 60 studiepoeng


jjbuddy

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å søke på lektorutdanning - kultur og samfunnsfag ved UiO nå til våren, men jeg er usikker på om snittet mitt er godt nok til å komme inn i høst. Vil det da være en god idè å heller sette opp historie som førsteprioritet i år, ta ett år (60 studiepoeng) der, for deretter å søke på lektorutdanningen neste år, da jeg har bedre sjanse for å komme inn pga. mer alderspoeng? Hvis jeg har 60 studiepoeng i tillegg til lektorutdanningen har jeg forstått det slik at jeg får tittelen "lektor med tillegg" istedenfor bare "lektor", noe som vil dytte meg opp til et høyere lønnstrinn når jeg får meg jobb som lærer fordi jeg da har kompetanse til å undervise i tre fag.

 

Videre, i dette tilfellet med "lektor med tillegg", går det for det samme om jeg velger Historie årsenhet eller om jeg velger bachelor i historie og bare tar det første året? Begge gir 60 studiepoeng.

 

Håper noen kan hjelpe. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Dersom du er sikker på at du kommer inn etter en årenhet på UiO, hørtes det ikke dumt ut å sanke 60 studiepoeng i et 3. undervisningsfag for å bli lektor med opprykk.

 

Det virker imidlertid litt snodig at det bare er et alderspoeng som skal til for å komme inn for deg, da forskjellen mellom hovedopptaket som du søker i etter vgs og suppleringsopptaket hvor du legger til alderspoeng mm. er enormt stor. Samordnaopptak sin side med poengrenser er nede for øyeblikket, så jeg får ikke sjekket nøyaktig, men forskjellen mellom de to var ~10 poeng sist jeg sjekket.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg uansett satt Lektor Kultur- og samfunnsfag som førstevalg i våres, også kan du heller begynne på historie hvor du kommer inn uansett dersom du ikke skulle komme inn på lektor. Da vil du, så vidt jeg forstår bli lektor med tillegg dersom du har 60 studiepoeng i historie (forhør deg med ILS om hvilke fag du må melde deg opp til for å få det godkjent (tipper det er snakk om noe sånnt som HIS1100, HIS1110, HIS1300MET, HIS1320 og 10p på 2000-nivå)).

 

Tror det er gode sjanser for at snittet for lektorlinja går ned i år forresten. Linja har fortjent et mer eller mindre dårlig rykte etter mye surr fra ILS sin side og mange studenter er svært negative til fakultetet. Personlig ville jeg nok heller begynt på høyskolen dersom jeg skulle søkt i dag pga. ILS sin udugelighet. Når det er sagt er studiemiljøet på UiO og kvaliteten på undervisningen i de "ordentlige" fagene helt upåklagelige på universitetet.

 

Håper dette hjalp i noen grad, lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...