Gå til innhold

Hvordan er mobilsidene til din bedrift?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lars Erik Jensen i Carat tar feil:

1. Å betale for en mobil annonse og å lede denne til din webside som har responsive design vil ikke gi mye suksess.

 

Den mobile landingssiden annonsen leder til bør i de fleste tilfeller være relevant for annonsen; altså ikke lede til din hjemmeside; men til f.eks produktet/tjenesten du annonserer for. Hele landingssiden bør være en microsite/en mobil landinggside som er optimalisert for nøyaktig det budskapet du ønsker å gi og videre tillate den dialogen du ønsker. Videre bør den mobile landingssiden har mulighet for å f.eks bestille, click2call, melde seg på nyhetsbrev etc.

 

2. Responsivt design feiler på en viktig ting: Innhold. I langt de fleste tilfeller med responsivt design er det designet som endrer seg og ikke innholdet. En mobil bruker er ofte på jakt etter her og nå informasjon (click2find, click2call, komprimert info og en mindre hierarkisk side enn en typisk webside).

 

Responsivt design fungerer, men ikke optimalt om enn er opptatt av konvertering. Da vil en mobil landingsside hvor innhold og sidestruktur er tilpasset den mobile surfevanen være langt mer effektiv.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig lei egne mobilsider, enig i at responsivt er veien å gå. Dagens mobil-nettlesere er i de aller fleste tilfeller gode nok til å takle vanlige nettsider. Blant annet IE10 til Windows Phone 8 deler samme render-engine som W8 versjonen, og takler derfor det meste.

 

Så problemer er egentlig hva mengden innhold man kan presse inn på forskjellige skjermer. Her er det "bare" å gjøre det responsivt, altså at innholdet flyter dit det passer og gjemmes bak menyer om det tar for mye plass.

 

Da slipper jeg å få en sugen nettside på min telefon som ikke lar meg gjøre det jeg ønsker, jeg får istedenfor samme nettside tilpasset min skjermstørrelse. Samtidig trengs det bare å vedlikeholde en enkelt nettside istedenfor flere. Ofte ligger mobil-versjonen langt bak, det trenger ikke være tilfellet med mitt forslag.

 

Et godt eksempel på hva jeg prater om er nye nettsiden til studentmediene i Trondheim: http://dusken.no/

Denne er helt nylansert, så litt småting som gjenstår, men uansett:

Her brukes akkurat samme nettside for mobil, nettbrett og pc. Se på nettsiden i fullskjerm på PC. Gjør så vinduet smalere og smalere. Etterhvert blir søke-feltet erstattet med en søke-knapp når det ikke lenger får plass. Ene menyen blir også erstattet med en knapp. I fullskjerm ligger det ofte 3 artikler på samme rad, når det ikke får plass havner alle under hverandre.

post-87384-0-43616000-1357564097_thumb.png

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Hei Matsemann. Responsive design passer for noen:

1. Små bedrifter

2. Om du har veldig lite informasjon på dine websider

3. Om du ikke er avhengig av eller ønsker dialog med dine kunder

4. Etc

 

I ditt eksempel ser jeg at den forminskede siden mangler:

1. Click2Call

2. Click2Navigate

3. Skrifta i brevet øverst på siten blir for liten å lese på mobil

 

Om du er en medium/stor bedrift har du ofte 15-50 sider eller mer på din web. Forsiden har ofte mye informasjon.

 

En responsive design løsning skal da være EKSTREMT god for å fungere. Løsningen må:

1. Legge på Click2Call, Click2Navigate, Click2Email etc automatisk når den blir liten

2. Fjerne irrelevant eller ikke viktig informasjon fra forsiden

3. Gi her og nå info til bruker allerede på forsiden

4. Begrense innhold på undersider til å være ekstremt relevant og kort

5. Ha forms som benytter teknologi som gjør at eks kun nummer tastene på tlf vises når en skal registrere seg og klikker på form for å fylle ut telefonnummer

6. Etc

 

I all praksis vil en mobil landingsside, tilpasset mobile brukere, konvertere langt langt bedre enn responsive design. Responsive design er den enkle og lettvinne løsningen men veldig ofte en dårlig løsning om en virkelig vil møte sine brukere der de er; på mobil (mer og mer).

 

Lenke til kommentar

En ting som ofte blir glemt i responsivt design / spesialiserte sider debatten. Er at med responsivt design, så laster man ned fullstørrelse bilder, som så blir skalerte til skjermstørrelsen.

Ikke alltid optimalt for mobilbrukere. (Selv om har det ganske godt på den fronten i Norge)

Lenke til kommentar

"Han understreker at det er du ? ikke konsulenter eller mediebyråer ? som kjenner kundene dine best, og du som bør vite i hvilke sammenhenger de kommer til å bruke sidene dine på mobil, nettbrett og PC."

 

Det er ikke alltid dette er opplagt for eier av nettsiden.

 

Og noe jeg synes er viktig: surfer man på en mobiltilpasset webside på en telefon/nettbrett, og sender/poster link til den, som noen åpner i en desktop browser, så burde man få fullversjon av siden, eventuelt en link til fullversjonen ihvertfall. Det er så enkelt å få til, og så mange som failer på!

Lenke til kommentar

En ting som ofte blir glemt i responsivt design / spesialiserte sider debatten. Er at med responsivt design, så laster man ned fullstørrelse bilder, som så blir skalerte til skjermstørrelsen.

Ikke alltid optimalt for mobilbrukere. (Selv om har det ganske godt på den fronten i Norge)

 

Dette stemmer ikke, man kan fint velge selv å servere bildene i en annen oppløsning etersom skjermstørrelsen endrer seg.

 

Skjønner heller ikke argumentet om at ma n viser for mye innhold. Det styrer man jo selv?!

Forresten er det vel fullt mulig med click2call osv m. responsivt design?

Lenke til kommentar

Här det en del okunskap ute och går. Man kan göra RWD lika bra som mobilweb sidor, utan onödig laddningstid, etc. I tillägg kan man styra vad som skall visas på respektive device, och på det sättet visa olika unika call-to-actions på mobildevicer.

Endret av Mobile First
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...