Gå til innhold

Liten og medievennlig Linuxboks i ny utgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Video er som regel ikke et problem på disse boksene, da det gjøres i hardware. Hjelper ikke så mye med 2 Gigabyte minne hvis soc`en er treg til å kjøre andre ting slikt som brukergrensesnittet til xbmc. Ram hjelper lit men Megahertz hjelper mer. Selv Pi`en min kjører full hd video uten problemer og den har bare 256MB RAM.

Lenke til kommentar

Video er som regel ikke et problem på disse boksene, da det gjøres i hardware. Hjelper ikke så mye med 2 Gigabyte minne hvis soc`en er treg til å kjøre andre ting slikt som brukergrensesnittet til xbmc. Ram hjelper lit men Megahertz hjelper mer. Selv Pi`en min kjører full hd video uten problemer og den har bare 256MB RAM.

 

Kommer jo helt an på hva du er ute etter, skal du begynne å trikse med MadVR for knallgod skalering og sylskarpt bilde så må du ha ganske så oppegående maskinvare. Skal du bare bruke de simpleste codec's og bare er ute etter at ting skal spilles av flytende så er jo situasjonen en litt annen.

Lenke til kommentar

"Firkantet"?? I motsetning til dei fleste andre pc'ar på markedet?? Eg syns det er rart kor mange som bruker det ordet for å beskrive noge som annerledes enn andre ting som òg har 4 kanter... ;)

Eg mistenker at ordet dokker tenkte på var kvadratisk, og akkurat i det tilfellet her er det vel kanskje kubisk som stemmer best. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Video er som regel ikke et problem på disse boksene, da det gjøres i hardware. Hjelper ikke så mye med 2 Gigabyte minne hvis soc`en er treg til å kjøre andre ting slikt som brukergrensesnittet til xbmc. Ram hjelper lit men Megahertz hjelper mer. Selv Pi`en min kjører full hd video uten problemer og den har bare 256MB RAM.

 

 

Synes Pi er et blindspor til underholdning. Straks det blir størrelse på underholdningsbiblioteket så sliter Pi. Den er generelt litt treg og det helt uten annen belastning enn å kjøre GUI som xbmc.

 

 

 

En bedre løsning er nok å kjøre en server i heimen og dytte feks Subsunic på den så kan Pi streame uten å bruke krefter på noe mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes Pi er et blindspor til underholdning. Straks det blir størrelse på underholdningsbiblioteket så sliter Pi. Den er generelt litt treg og det helt uten annen belastning enn å kjøre GUI som xbmc. En bedre løsning er nok å kjøre en server i heimen og dytte feks Subsunic på den så kan Pi streame uten å bruke krefter på noe mer.

 

Ang Pi og XBMC:

 

Slå av RSS feed i XBMC

MySQL database til XBMC

thumbnails på eksternt nfs share

 

Fungerer strålende med rundt 1200 filmer, og 9000 episoder i library. bruker iphone\android som fjernkontroll via xbmc appen

 

Lenke til kommentar

Kommer jo helt an på hva du er ute etter, skal du begynne å trikse med MadVR for knallgod skalering og sylskarpt bilde så må du ha ganske så oppegående maskinvare. Skal du bare bruke de simpleste codec's og bare er ute etter at ting skal spilles av flytende så er jo situasjonen en litt annen.

Å kjøre Windows på noe slikt som dette er uansett galskap. Om du vil ha høykvalitets decoding er hardware acceleration å foretrekke fremfor sterk CPU.

Lenke til kommentar

Ting må stå litt i stil. Hadde vært bedre som mediasenter løsning hvis socen hadde vært kraftigere og heller gått litt ned på ram.

Disse socene har som regel en eller annen form for hardware dekoding av audio/video, men som jeg sa tidligere så er det cpuen som får flyt i brukergrensesnittet, ikke mer ram.

 

Blir akkurat som dumme elkjøp pcer. skryter av gaming skjermkort med 2-3 gig minne...og så er gpuen nvidia 610-

Lenke til kommentar

Når vi er inne på små maskiner... Kan anbefale ODROID-U2. Den er et råskinn sammenlignet med denne og Pi, og koster ikke mer enn $89 (+ tilbehør). En kjører Android ICS/JB eller Ubuntu. Har en slik en i stua nå, og den kjører siste XBMC uten problemer. Kanskje ikke så rart med 1.7 Ghz Quad Core ARM-prosessor, Mali GPU & 2 Giga RAM .. :-))

 

http://www.hardkernel.com/renewal_2011/main.php

Lenke til kommentar

Når vi er inne på små maskiner... Kan anbefale ODROID-U2. Den er et råskinn sammenlignet med denne og Pi, og koster ikke mer enn $89 (+ tilbehør). En kjører Android ICS/JB eller Ubuntu. Har en slik en i stua nå, og den kjører siste XBMC uten problemer. Kanskje ikke så rart med 1.7 Ghz Quad Core ARM-prosessor, Mali GPU & 2 Giga RAM .. :-))http://www.hardkernel.com/renewal_2011/main.php

 

Nais, sendte de som gave? kjøpte rett fra siden der?

Lenke til kommentar

Når vi er inne på små maskiner... Kan anbefale ODROID-U2. Den er et råskinn sammenlignet med denne og Pi, og koster ikke mer enn $89 (+ tilbehør). En kjører Android ICS/JB eller Ubuntu. Har en slik en i stua nå, og den kjører siste XBMC uten problemer. Kanskje ikke så rart med 1.7 Ghz Quad Core ARM-prosessor, Mali GPU & 2 Giga RAM .. :-))

 

http://www.hardkerne...l_2011/main.php

Hvilken fil typer spiller den av? har lurt på og legge mine dvd filmer inn på ein server som iso filer, slik att eg kan se på dei i fleire rom, uten å ødelegge platene.

Lenke til kommentar

Hvilken fil typer spiller den av? har lurt på og legge mine dvd filmer inn på ein server som iso filer, slik att eg kan se på dei i fleire rom, uten å ødelegge platene.

 

Den spiller av alt som kan spilles av på Android (ICS). Ift. XBMC så ser det ut som det støtter iso-filer ja. Ta en titt her: http://wiki.xbmc.org...title=DVDPlayer

Endret av djorgen
Lenke til kommentar

Når vi er inne på små maskiner... Kan anbefale ODROID-U2. Den er et råskinn sammenlignet med denne og Pi, og koster ikke mer enn $89 (+ tilbehør). En kjører Android ICS/JB eller Ubuntu. Har en slik en i stua nå, og den kjører siste XBMC uten problemer. Kanskje ikke så rart med 1.7 Ghz Quad Core ARM-prosessor, Mali GPU & 2 Giga RAM .. :-))http://www.hardkernel.com/renewal_2011/main.php

 

Kjører du Android også XBMC på eller kjører du XBMC med en dekstop/server distro på?

 

Har forresten en mk802iii (flere merker som selger den) Klare også alt jeg kaster til den så lenge jeg bruker HW dekoding, har ikke prøvd software da.

 

Eneste som er synd er at det er USB harddisker blir fort for tregt så en burde bruke Gbit ethernet for å mate den med filer.

Lenke til kommentar

Kjører du Android også XBMC på eller kjører du XBMC med en dekstop/server distro på?

 

Har forresten en mk802iii (flere merker som selger den) Klare også alt jeg kaster til den så lenge jeg bruker HW dekoding, har ikke prøvd software da.

 

Eneste som er synd er at det er USB harddisker blir fort for tregt så en burde bruke Gbit ethernet for å mate den med filer.

 

Kjører XBMC på Android (Frodo RC3). Må kjøre software da hardware ikke støttes (enda). Om en vil kjøre 1080p i software så må maskinen klokkes noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...