Gå til innhold

? Google saboterer Windows Phone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellen er at markedet er stor nok for at de skal kunne lage en app til wp brukere. Men toppsjefene forbyr aktivt at youtube ikke skal utgi app til wp brukere slik at ios og android brukere har en fordel over wp brukere.

Mens linux brukerbasen er ikke stor nok til å kunne rettferdigjøre til å bruke penger på å utvikle en egen office versjon til linux.

Lenke til kommentar

Microsoft tilbyr office til os x' date=' men ikke linux, jeg har til gode å se forskjellen.

[/quote']

 

Forskjellen her er at Microsoft ønsker tilgang til et programmeringsgrensesnitt (API) på lik linje med det Apple får.

 

De forlanger ikke at Google skal gjøre dette tilgjenglig på en ny plattform.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Konkuranse er alltid en god ting, men hvis ser ikke det store problemet så lenge Microsoft kan kjøre ut brukbare nettlesere ( det må de nesten da ..iallefall ikke jeg kan finne andre nettlesere på Lumiaen min)

 

Men ser at det kun er Gayphone bilder på toppen av arrtikkelen sjølv om det handler om WP og Google.

 

har brukt WP ei stund og , verdens fineste mobilOS -men.- piss lei at det er så lukket/begrenset. Android neste

Lenke til kommentar

Microsoft tilbyr office til os x, men ikke linux, jeg har til gode å se forskjellen.

 

Linux blir ikke sett på som en aktør på lik linje fordi det er stort sett åpen kode og "veldedig" arbeid som ligger bak.

 

 

Edit:

 

Rettet hode til kode

 

og veldedig til "veldedig" - overført betydning

Endret av Vebb
Lenke til kommentar

Linux blir ikke sett på som en aktør på lik linje fordi det er stort sett åpen hode og veldedig arbeid som ligger bak.

Og derfor er det ok å aktivt stenge dem ute ved å ikke gi linux noen mulighet til å koble seg på exchange, som er en av de største mailtjenestene i bedriftsmarkedet i dag. Eller kompabilitet mot office, som også er størst hos bedrifter?

 

Jeg bare ser på hvordan MS synes det er helt greit å sørge for at et marked får så lite gjennomslagskraft som mulig, men umiddelbart går til retten når det er de som står på den svake siden.

 

For min del ser jeg ikke hvordan google skylder microsoft noe som helst her, youtube tjenesten er fullt tilgjengelig gjennom nettsiden deres, selv på wp8

Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk det er MS sin jobb å skaffe tilgang til youtube. Om ikke Google gir noe gratis til MS, så mener jeg at det ikke er noe MS kan mase over.

 

Greit nok at IOS har youtube API, men det betyr ikke at om jeg lager mitt eget OS som ingen folk bruker, så skal google automatisk lage API til meg også..

Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk det er MS sin jobb å skaffe tilgang til youtube. Om ikke Google gir noe gratis til MS, så mener jeg at det ikke er noe MS kan mase over.

 

Greit nok at IOS har youtube API, men det betyr ikke at om jeg lager mitt eget OS som ingen folk bruker, så skal google automatisk lage API til meg også..

Problemet er at MS ikke får lov å bruke iOS APIet?

Lenke til kommentar

Har ikke Google sagt at de venter med å lage applikasjoner for WP til folk faktisk begynner å kjøpe windowstelefoner? De har vel knapt 2% markedsandel nå.

 

Dersom det stemmer er vel markedsandelen like stor som andelen GNU/Linux brukere til pc. Ergo ikke stort nok marked som det ble nevnt tidligere.

 

På hvilken måte kan Google stoppe MS i å benytte iOS APIet til å lage en Youtube applikasjon?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Å forlange at de samme APIene skal være tilgjengelige for Windows Phone som for iOS synes jeg blir feil. Windows Phone er ikke noe stort OS. Vet ikke hva faktiske markedsandeler er på verdensbasis nå (det vet ingen, siden det eneste nummeret som er av interesse er enheter i bruk, ikke enheter solgt) men jeg har ikke sett noe som indikerer at Windows Phone på noen måte er sidestilt med Android eller iOS i antall brukere. Hvis jeg lager meg et eget OS har vel ikke jeg krav på at Google skal tilrettelegge for at jeg får tilgang til APIen, og jeg vil anta at det er er en mindre forskjell mellom et OS én person og bruker og Windows Phone, enn det er mellom Windows Phone og Android/iOS.

 

Poenget mitt er at alle selskaper skal få lov til å lage sitt eget OS og prøve seg på markedet, men da får de ta det på sin egen kappe om utviklere ikke gidder å ense dem en tanke. Nå vet jeg ikke hvordan lovverket er på dette, men jeg lurer jammen på hvor antitrust-lovene setter grensene. MS klager over at Google ikke gir tilgang til YouTube-APIer. Hvis det får gjennomslag, betyr det da at hvert eneste selskap som har et eget OS kan klage over manglende programvare for visse tjenester? Kan mangel på Posten sporingsapp til Blackberry Playbook plutselig gi Blackberry lov til å klage på posten? Hva med garasjeutviklere som har et populært spill til Android, men ikke iOS- blir de da pålagt å utvikler til flere platformer?

 

Som det har vært påpekt her med Linux, har programvaremarkedet fungert slik i alle år, men det er først år Microsoft er den som får svi at de klager. "Skal du være med på leken, får du tåle steken", var det noe som het en gang i tiden.

 

EDIT: Er vel strengt talt en offisiell YouTube app som benytter visse APIer det er snakk om, ikke APIene i seg selv.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Og derfor er det ok å aktivt stenge dem ute ved å ikke gi linux noen mulighet til å koble seg på exchange, som er en av de største mailtjenestene i bedriftsmarkedet i dag. Eller kompabilitet mot office, som også er størst hos bedrifter?

 

Jeg bare ser på hvordan MS synes det er helt greit å sørge for at et marked får så lite gjennomslagskraft som mulig, men umiddelbart går til retten når det er de som står på den svake siden.

 

For min del ser jeg ikke hvordan google skylder microsoft noe som helst her, youtube tjenesten er fullt tilgjengelig gjennom nettsiden deres, selv på wp8

 

Må si at jeg er helt enig i at det ikke er greit at Microsoft holder på slik:)

Har desverre ingen god plan for å endre "moralen" til slike store selskaper for øyeblikket ;P

Lenke til kommentar

Å forlange at de samme APIene skal være tilgjengelige for Windows Phone som for iOS synes jeg blir feil. Windows Phone er ikke noe stort OS. Vet ikke hva faktiske markedsandeler er på verdensbasis nå (det vet ingen, siden det eneste nummeret som er av interesse er enheter i bruk, ikke enheter solgt) men jeg har ikke sett noe som indikerer at Windows Phone på noen måte er sidestilt med Android eller iOS i antall brukere. Hvis jeg lager meg et eget OS har vel ikke jeg krav på at Google skal tilrettelegge for at jeg får tilgang til APIen, og jeg vil anta at det er er en mindre forskjell mellom et OS én person og bruker og Windows Phone, enn det er mellom Windows Phone og Android/iOS.Poenget mitt er at alle selskaper skal få lov til å lage sitt eget OS og prøve seg på markedet, men da får de ta det på sin egen kappe om utviklere ikke gidder å ense dem en tanke. Nå vet jeg ikke hvordan lovverket er på dette, men jeg lurer jammen på hvor antitrust-lovene setter grensene. MS klager over at Google ikke gir tilgang til YouTube-APIer. Hvis det får gjennomslag, betyr det da at hvert eneste selskap som har et eget OS kan klage over manglende programvare for visse tjenester? Kan mangel på Posten sporingsapp til Blackberry Playbook plutselig gi Blackberry lov til å klage på posten? Hva med garasjeutviklere som har et populært spill til Android, men ikke iOS- blir de da pålagt å utvikler til flere platformer?Som det har vært påpekt her med Linux, har programvaremarkedet fungert slik i alle år, men det er først år Microsoft er den som får svi at de klager. "Skal du være med på leken, får du tåle steken", var det noe som het en gang i tiden.EDIT: Er vel strengt talt en offisiell YouTube app som benytter visse APIer det er snakk om, ikke APIene i seg selv.

 

Det er vel ikke spørsmål om å lage noe spesielt for MS her, men å gjøre et allerede ferdig API tilgjengelig. Regner med at du får tilgang til det hvis du skulle finne på å lage ditt eget OS en gang...

Problemet er at Google/YouTube har så stor markedsmakt at de i prinsippet kan diktere markedet, og det er akkurat det MS har fått pes for med IE.

Blir jo litt barnehage mentalitet å si at dere gjorde det jo, så da gjør vi det også! Synes MS har oppført seg like dårlig som Google gjør nå, men synes ikke det er noe mer greit for de. Er sluttbrukerne det går utover uansett.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...