Gå til innhold

– Jeg burde eid Monkey Island (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Telltale har jo bare r***kjørt Monkey Island og Sam&Max. To av mine absolutt favoritter i sin tid, som er overkokt av 3d-objekter og styr.

De gamle gode slagerne var rett og slett slagere på grunn av to ting:

1) humor

2) stemingen

 

Humor har Telltale klart å legge på - til en viss grad - , men stemningen uteblir totalt for min del når man pøser ut disse 3d point&click spillene.

De gode gamle 2d-designene var så mye mye bedre, og gjorde at det ga en viss stemning ved å spille dem.

De burde heller satse på å utvide scumm-engine til å takle tettere pixler, enn det å gjøre alt så veldig flashy.

Er så lenge lenge siden jeg har spilt et godt point&click spill.

 

Gledet meg en god stund tilbake som en liten unge når jeg hørte Full Throttle 2 skulle komme. Men, når jeg se concept art og 3d-mikkmakk så er jeg glad at prosjektet ble lagt dødt. Venter enda på en god oppfølger. If it aoint broke, don't try to fix it. Man MÅ ikke lage noe helt nytt, dersom det gamle fungerer. Oppdater med penere linjer, IKKE 3d, og sats på god gammeldags humor.

 

Har forøvrig spilt Sam&Max, Day of the Tentacle og Full Throttle på min Android telefon via ScummVM, så det var et par timer med lykke :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg en Monkey Island veteran, men jeg vokste opp med en liten del av Day of the Tentacle.

I tillegg fullførte jeg nylig den siste episoden av Tales of Monkey Island. Selv om denne serien ikke var en av de beste, ifølge mange av veteranene, følte jeg at jeg likte det spesielt godt. Så til helgen hadde jeg tenkt å prøve meg på The Secret of Monkey island.

 

Så jeg kan ikke si mye fra en MI-fan standpunkt, men som en som står for opphavsretten så synes jeg det er tragisk at Ron Gilbert ikke får lov til å bruke sin egen fiksjonelleverden og karakterer. Slik er det da desverre hvordan patenter, lisenser og copyright fungerer.

Får håpe vettet til Ron Gilbert (Det er det nok) er skarpere enn sverdet til Disney. :D

Lenke til kommentar

Telltale har jo bare r***kjørt Monkey Island og Sam&Max. To av mine absolutt favoritter i sin tid, som er overkokt av 3d-objekter og styr.De gamle gode slagerne var rett og slett slagere på grunn av to ting:1) humor2) stemingenHumor har Telltale klart å legge på - til en viss grad - , men stemningen uteblir totalt for min del når man pøser ut disse 3d point&click spillene.De gode gamle 2d-designene var så mye mye bedre, og gjorde at det ga en viss stemning ved å spille dem. De burde heller satse på å utvide scumm-engine til å takle tettere pixler, enn det å gjøre alt så veldig flashy.Er så lenge lenge siden jeg har spilt et godt point&click spill.Gledet meg en god stund tilbake som en liten unge når jeg hørte Full Throttle 2 skulle komme. Men, når jeg se concept art og 3d-mikkmakk så er jeg glad at prosjektet ble lagt dødt. Venter enda på en god oppfølger. If it aoint broke, don't try to fix it. Man MÅ ikke lage noe helt nytt, dersom det gamle fungerer. Oppdater med penere linjer, IKKE 3d, og sats på god gammeldags humor.Har forøvrig spilt Sam&Max, Day of the Tentacle og Full Throttle på min Android telefon via ScummVM, så det var et par timer med lykke :)

 

fatter ikke helt hva du snakker om egentlig.. i sam&max så er det 3d i 2d if you get my point... er ikke snakk om noe 3d fps her.... tror nok du må slutte å ha på deg de retro brillene med rosa glass. ellers så får du bare holde deg til året 1988-1994 og bokkere allt annet av nyere tid.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Er stor MI-fan, og startet også med enern i sin tid, og jeg synes Tales var ræva. Skal sies jeg ikke klarte å gidde å spiller ferdig episode en engang. Fordi spillet var rett og slett så blottet for stemningen og føltes alt for billigt med tydelig gjenbruk av 3D-figurer osv.

Likte ikke Monkey fire heller noe særlig, men den var bedre enn Tale den også.

 

Jeg har ikke fått spilt The Walking Dead enda, og jeg har tro på at det blir første spillet fra Telltale jeg blir å kose meg med. Har heller ikke prøvd Jurrasic Park, men alt det andre de har kommet har jeg gitt en sjanse, og min dom er at det dessverre er stemningsløse greier med for tydelig billigt gjenbruk som gir et samlebåndspreg over det hele.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Monkey island 3 var vel den beste av de 3 pga av den fantastiske grafikken stilen som fikk frem universet på en perfekt måte. Klart et av de beste spillene noen sinne. Burde ha pusset opp 1og2 i samme grafikk stil hadde vært helt konge. 4ern var bare tragisk pga 3d grafikken. Prøvd telltale sin første episode, ganske bra humor til tider men helt klart noe som ikke stemmer noe av skylden ligger vel på grafikken.

Lenke til kommentar
Telltale har jo bare r***kjørt Monkey Island og Sam&Max. To av mine absolutt favoritter i sin tid, som er overkokt av 3d-objekter og styr.De gamle gode slagerne var rett og slett slagere på grunn av to ting:1) humor2) stemingenHumor har Telltale klart å legge på - til en viss grad - , men stemningen uteblir totalt for min del når man pøser ut disse 3d point&click spillene.De gode gamle 2d-designene var så mye mye bedre, og gjorde at det ga en viss stemning ved å spille dem. De burde heller satse på å utvide scumm-engine til å takle tettere pixler, enn det å gjøre alt så veldig flashy.Er så lenge lenge siden jeg har spilt et godt point&click spill.Gledet meg en god stund tilbake som en liten unge når jeg hørte Full Throttle 2 skulle komme. Men, når jeg se concept art og 3d-mikkmakk så er jeg glad at prosjektet ble lagt dødt. Venter enda på en god oppfølger. If it aoint broke, don't try to fix it. Man MÅ ikke lage noe helt nytt, dersom det gamle fungerer. Oppdater med penere linjer, IKKE 3d, og sats på god gammeldags humor.Har forøvrig spilt Sam&Max, Day of the Tentacle og Full Throttle på min Android telefon via ScummVM, så det var et par timer med lykke :)
fatter ikke helt hva du snakker om egentlig.. i sam&max så er det 3d i 2d if you get my point... er ikke snakk om noe 3d fps her.... tror nok du må slutte å ha på deg de retro brillene med rosa glass. ellers så får du bare holde deg til året 1988-1994 og bokkere allt annet av nyere tid.

 

Du skjønner nok hva jeg mener om du legger god-viljen til, i forhold til bruken av betegnelsen 3d her.

Se bare screenshots av Full Thottle, og så den kansellerte oppfølgeren; så ser du helt klart et skille.

 

Er ikke ute etter noe pixel-mania, men den stemningen man klarte å få frem slik det var før er nærmest fraværende i dagens point & click spill.

 

The Journey Down ser forøvrig ut som et friskt pust. Slik jeg ser det har man her nærmest tilnærmet seg kvaliteten slik det var før i tiden, men da forbedret grafikken

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telltale har jo bare r***kjørt Monkey Island og Sam&Max. To av mine absolutt favoritter i sin tid, som er overkokt av 3d-objekter og styr.

De gamle gode slagerne var rett og slett slagere på grunn av to ting:

1) humor

2) stemingen

 

Humor har Telltale klart å legge på - til en viss grad - , men stemningen uteblir totalt for min del når man pøser ut disse 3d point&click spillene.

De gode gamle 2d-designene var så mye mye bedre, og gjorde at det ga en viss stemning ved å spille dem.

De burde heller satse på å utvide scumm-engine til å takle tettere pixler, enn det å gjøre alt så veldig flashy.

Er så lenge lenge siden jeg har spilt et godt point&click spill.

 

Gledet meg en god stund tilbake som en liten unge når jeg hørte Full Throttle 2 skulle komme. Men, når jeg se concept art og 3d-mikkmakk så er jeg glad at prosjektet ble lagt dødt. Venter enda på en god oppfølger. If it aoint broke, don't try to fix it. Man MÅ ikke lage noe helt nytt, dersom det gamle fungerer. Oppdater med penere linjer, IKKE 3d, og sats på god gammeldags humor.

 

Har forøvrig spilt Sam&Max, Day of the Tentacle og Full Throttle på min Android telefon via ScummVM, så det var et par timer med lykke :)

 

Telltale har gjort mye rart, men Sam & Max og Monkey Island har de virkelig behandlet med respekt. Mye i Sam & Max-spillene og Tales og Monkey Island står ikke tilbake for noe i Hit the Road og Monkey Island 1 & 2. Dessverre så er episodene ujevne, og ofte har de første episodene ikke vært like bra som de siste, slik at folk kanskje hoppet av for tidlig.

 

Grafikken er forøvrig helt grei, men selvfølgelig hadde det vært hyggelig med nydelig håndtegnet 2D. Det spiller uansett liten rolle. Monkey Island og Sam & Max har vel forøvrig aldri vært kjent for stemning, kanskje med unntak av Monkey Island 2.

 

Er stor MI-fan, og startet også med enern i sin tid, og jeg synes Tales var ræva. Skal sies jeg ikke klarte å gidde å spiller ferdig episode en engang. Fordi spillet var rett og slett så blottet for stemningen og føltes alt for billigt med tydelig gjenbruk av 3D-figurer osv.

Likte ikke Monkey fire heller noe særlig, men den var bedre enn Tale den også.

Jeg har ikke fått spilt The Walking Dead enda, og jeg har tro på at det blir første spillet fra Telltale jeg blir å kose meg med. Har heller ikke prøvd Jurrasic Park, men alt det andre de har kommet har jeg gitt en sjanse, og min dom er at det dessverre er stemningsløse greier med for tydelig billigt gjenbruk som gir et samlebåndspreg over det hele.

 

Tales of Monkey Island er lysår foran Monkey Island 4, og episode 3, 4 og delvis 5 er like bra som høydepunktene i Monkey 1 & 2. Faktisk vil jeg si at det er bare Monkey Island 2 som kan måle seg med de tre siste episodene, fordi de tar den samme mørke retningen toeren tok, men om du liker tøyset i Monkey 3 best, så vil du nok ikke like dem, bortsett fra episode 3, som er helt hysterisk med Murray i bedre form enn noen gang. Episode 1 og 2 er dessverre ikke så bra, men ville absolutt anbefalt å fortsette om du ga opp allerede der.

 

Synes forøvrig det er rart å kritisere et lite studio som Telltale for gjenbruk av lokasjoner og karakter, og så i tillegg tro at du kommer til å like Walking Dead, som er selve definisjonen på gjenbruk, og det har absolutt ingen gåter.

Lenke til kommentar

Jeg har jo ikke spilt The Walking dead, så jeg vet egentlig noe om det bortsett fra at det har høstet jevnt over mye lovord.

Så det kan godt hende du har helt rett om at jeg kanskje er for optimistisk til spillet.

 

Synes forøvrig det er rart å kritisere et lite studio som Telltale for gjenbruk av lokasjoner og karakter, og så i tillegg tro at du kommer til å like Walking Dead, som er selve definisjonen på gjenbruk, og det har absolutt ingen gåter.

Endret av Kyrandian
Lenke til kommentar

Mange forskjellige meiningar her, so eg får legge til mine. Eg er ein av veteranane når det gjeld Monkey Island, og synest TOMI var veldig bra. Det beste i den originale serien synest eg er Monkey Island 3. Når det gjeld Sam&Max, synest eg Telltale sine spel er betre enn originalen.

 

Og so synest eg at det er langt opp frå Sam&Max til Monkey Island, og at Ron Gilbert definitivt burde ha eigd rettane.

 

Kay

Lenke til kommentar

Mange forskjellige meiningar her, so eg får legge til mine. Eg er ein av veteranane når det gjeld Monkey Island, og synest TOMI var veldig bra. Det beste i den originale serien synest eg er Monkey Island 3. Når det gjeld Sam&Max, synest eg Telltale sine spel er betre enn originalen. Og so synest eg at det er langt opp frå Sam&Max til Monkey Island, og at Ron Gilbert definitivt burde ha eigd rettane.Kay

 

Yes endelig noen som sier 3'ern er best! Har spilt alle i serien helt tilbake fra Amiga; Dominic Armato satte en stemme på Mr. Brush som passer veldig bra, og glad han har stemmesatt alle titlene i ettertid. Synes faktisk Tales var meget bra og likte dette bedre enn Escape. Escape led litt for 3D og noe dårlige kontroller, men story og stemning er bra.

 

Ron burde så absolutt sitte på rettighetene og spillene bør lages av han i samarbeid med Telltale :)

 

Ang. S&M har jeg ikke spilt nok av de nye for å uttale meg, men viktig element igjen her er voice actingen - det er de samme som har stemmene og det liker jeg svært så godt ja...

 

(håper fortsatt Denny Delk blir som stemme for Murry - personlige favoritt i serien :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...