Gå til innhold

Lanserer etterlengtet vidvinkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da blir det sannsynlegvis å bytte ut 20mm 1.7 med denne. Raskare autofokus og mindre CA skulle passe bra på OM-D - reint estetisk er jo også 20mm ein aldri så liten "katastrofe" på OM-D`en ;-)

 

Mindre katastrofal enn denne sølvfargede greie oly kjører på sine objektiver :) Personlig treffer ikke denne meg helt, mye dyrere enn pana 20mm, omtrent samme brennvidde og blenderåpning, i tillegg er den større. Jeg orker ikke å bruke 4k for å få raskere fokus.

 

AtW

Lenke til kommentar

Leverer objektivet varene optisk., så driter jeg i fargen på utsiden.Pekka og Robin har testet allerede.

 

Test diagramet Olympus sjølv har lagt ut ,ser ut til å gi stabil oppløsning heilt ut 10mm frå senter, så det er kunn litt fallende heilt ute i hjørnene. Men det som gjere objektivet intresant for meg er att det har rask MSC fokus motor, å kjapp og enkel manuel fokus funsjon som ein honterer enkel og greit med venstre handen uten trykking på noken knappen roting i menyen på kamera.

Lenke til kommentar

Robin Wong har testet mZD 17mm f1.8 MSC: Del 1, Del 2.

 

Dette er en ren brukerbasert test, så den er helt fri for tekniske sammenlikninger, kun basert på hva man kan få ut av et slikt objektiv i en liknende situasjon, han har lagt ut fullsize-utgaver av de fleste av bildene han har tatt i forbindelse med del 1, for de som vil se nærmere på dem.

 

Kort oppsummert, så likte han:

- Skarp fra hjørne til hjørne

- God bildekvalitet: lite CA, god kontroll på flare, og godt korrigert

- Ekstremt god autofokusytelse, selv der det var lite lys

- Meget god byggekvalitet, samt god å håndtere

 

Det han ikke likte så godt var:

- På grunn av den påkostede metallkonstruksjonen var det åpenbart at den kom til å bli relativt dyr, så heller ikke poenget med sonefokusmekanismen (som 12/2), kunne ellers ha brukt en billigere konstruksjon (x: i plast som 45/1.8), men beholdt den samme optiske kvalitet

- På lik linje med alle andre, mener Wong at de burde ha inkludert solblender, i alle fall til den prisen

Endret av eks
Lenke til kommentar

Vell 17mm i plast har vi hadt siden 2009 for M43, att objektiver kan synes å være dyrt, kan ein være enig i, men det gjelder også 12mm og 75mm. Det som er heilt spesielt med dette objektiver er att det har veldigt kort dybbde skarphet fakrisk ikkje stort meir enn 30-35mm ville hadt, også lisne konstruksjonen er sjølvsagt uvanlig, men minner litt om FT 50mm F2 Macro, så eit spennande objetiv er det i allikevel.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...