Gå til innhold

Flatt linseelement, plettfritt bilde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gull-silisium-filmen på 60 nm må selvsagt støttes opp av et glass eller lignende. Så tynne filmer er så skjøre at de neppe vil tåle et vindpust uten å deformeres kraftig.

 

Siden de bruker laser mot linseelementet tipper jeg det krever monokromt lys. Zone-plate gir vistnok gode optiske resultater med monokromt lys. Innen foto brukes gjerne zoneplate med ufiltrert lys med alle bølgelengder. Resultatet blir artistisk og utvisket a la pinhole.

 

Apropos det og at Are følger med i tråden så fikk jeg en kjapp idé om ikke digre zone-plater kan være utnyttbart i forbindelse med hydrogen-alfa-filter. Altså som erstatning for store og dyre reflektorer i teleskoper. La oss si en 1m zone-plate kombinert med et lite H-a filter nært brennpunktet for H-a bølgelengden. Så fremt man kan nøye seg med den spesifikke bølgelengden. Så, hvor får man skrevet ut foto (sonemønsteret) på glass? :dribble:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Men: Hvordan vil denne oppføre seg ved andre frekvenser? Orginalartikkelen [1] snakker kun om faseskift ved én gitt frekvens, men det ville overrasket meg dersom den ville gitt det korrekte DeltaPhi® ved mer enn én frekvens for å fokusere lyset. Så slik sett ser det ut til at denne er mest egnet til å fokusere lyset inn/ut av fibere for telekom, hvor det er viktig å unngå å "dra ut" pulser i tid (noe som reduserer den maksimale overføringshastigheten).

 

[1] http://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/nl302516v

Lenke til kommentar

Zone plateAre har peiling på dette.

 

Det er ikke snakk om zone plate. Denne metoden fanger lyset med en slags antenne, og sender den ut igjen et øyeblikk etter med en helt presis tidsforsinkelse.

Ved å "printe" antenner med varierende tidsforsinkelse fåes nøyaktig den samme brytningseffekten en får i en vanlig linse, men uten lystap som følge av at lyset går gjennom en varierende mengde glass avhengig av hvor på linsene det går gjennom.

 

Hvis jeg skjønte det riktig kan "antennen" lages slik at den fanger opp lys av forskjellig bølgelengde, men at de ennå ikke hadde testet varianter som klarte mange forskjellige på en gang. En kan jo kanskje tenke seg at slike varianter kanskje ihvertfall blir litt mindre "perfekte" enn de monokromatiske.

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...