Gå til innhold

Fire nye skrivere fra Canon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er egentlig utskriftskvaliteten på bilder på disse?

 

Vanskelig å si, men som regel får man vel det man betaler for. Jeg har printet ut flere blider i god kvalitet fra en gammel Canon MP160 multiskriver, problemet var heller at bilder i fullkvalitet tok halve blekkpatronen på den skriveren. Har de rammen inn og de ser fortatt like bra ut i dag som de gjorde i 2006.

Lenke til kommentar

Skrivere som dette er jo "billig" i innkjøp, men har hittil iallefall vært skrekkelig dyre å bruke.

Et nytt originalt sett med fargepatroner er jo som regel mye dyrere enn selve skriveren...

 

(Har en Pixma 5200R som produserer flotte bilder, men "spiser" blekk..., så fotoprint gjøres bare unntaksvis....) ;)

Lenke til kommentar

Man burde gjerne fått opplysninger om hvor mange utskrifter en kan forvente med et sett patroner, samt prisen på disse. Det har jo vært endel eksempler på hvor det faktisk er billigere å kjøpe en ny printer av samme type man allerde kjøpte fremfor å kjøpe nye blekkpatroner.

 

Jeg føler printermarkedet for rimelige modeller er blitt like uoversiktelig som kompaktkameramarkedet og mobilsuppa.

 

Tor

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Er Canon fan, og har både canon printer og scanner (liker separate enheter).

 

Først og fremst så synes jeg det er idiotisk å ha så mange modeller når prisforskjellen er så liten. Det burde heller vært en billigmodell uten skjerm og wifi og med relativt lav oppløsning, en midt på treet modell med skjerm, wifi, og høyere oppløsning på utskrift og skanning, og en toppmodell med skikkelig oppløsning, led skanner, og støtte for printing fra mobiler osv.

 

Generelt så har canon hatt veldig billige blekkpatroner. Dette skyldes at de er veldig enkle, og har ikke noe kretskort for å registrere hvor mye blekk som er igjen. Canon bruker en lysstråle som lyser gjennom blekkpatronen og indikerer stort sett om blekket er over eller under lysstrålen. Uten elektronikken, så kan patronene produseres billig. Videre så har de pakker med blekk som gjør det enda billigere. Enkelte kjeder, bl.a elkjøp, har valgt å skru opp prisen noe helt vanvittig for å øke fortjenesten. Så prisen på blekk varierer derfor mye mellom butikkene.

 

Canon har vært noe knotete å sette opp om man skal bruke dem over wifi. Løsningen er normalt å bruke en minnepinne som skal plugges i pcen for å kopiere noen innstillinger, før man plugger minnepinnen til skriveren for å sette den opp. Her burde canon gjort ting annerledes, men vet ikke om noe er forandret på dette på de nye modellene. Skjønner ikke at det ikke er mulig å la pc søke etter printeren og få det mer automatisk, men forhåpentligvis gjøres dette kun en gang.

 

De fleste alt-i-ett skrivere har en skanner med lysrør. De lysrørskannere jeg har brukt har gjort glassplaten til skanneren hvit etter en stund, samt at et lysrør slites etterhvert ut. Canon har noen lide skannere med led lys, og hadde håpet at disse etterhvert kom på multiskriverne også, men vet ikke om det gjelder de nye.

 

Canon skriverne pleier ha en usb inngang. Den støtter normalt kun pict bridge (printing fra kamera). Her er også noe som burde vært oppdatert. Her burde man f.eks hatt mulighet til å plugge til smarttelefoner eller minnepinner med dokumenter og mailer og fått det skrevet ut. Mulig det går med apper men usb inngangen står der nå engang.

 

Driver til canon utstyr har forandret seg, men aner ikke når. Før hentet jeg ned siste driver manuelt og installerte den. Nå tas ikke det hensyn til, så idet man plugger enheten til så hentes uansett ny driver ned og legges inn uavhengig om den allerede er lagt inn. Driveren tar ikke med seg canons skanneprogram, mp navigator ex, men legger inn twain driveren slik at skanner kan brukes av andre fotoprogrammer. Uansett anbefales det å legge inn mp navigator ex.

 

Canon er også beryktet for sine tusen millioner småprogrammer, men de trenger man ikke legge inn. Det er KUN driver og mp navigator ex som man trenger.

 

Ut over det så er det jo interessant å vite oppløsning både på utskrift og skanning, og om skannerne fjerner støv og skader på bilder som skannes inn. Jeg driter i om den skriver ut 6, 8 eller 9 sider i minuttet mend det som skrives ut eller skannes skal være bra.

 

Kvalitetsmessig så har mitt canonutstyr fungert feilfritt, og jeg har nok skrevet ut nok papir til at det synes i regnskogen. Kjøper esker med 2500 ark (HP printing paper) og canons glossy fotopapir, og det er ikke få esker som er kjørt gjennom skriveren.

 

En anen sak som jeg liker er at canon har to skuffer til papir. Kan da fylle opp den ene med vanlig papir og den andre med fotopapir og kjøre på.

 

Canonskrivere pleier ikke like uorginalt blekk, men utover det så virker de udødelige med mindre man mister dem ned trapper, kjører over dem med bilen, eller bruker dynamitt.

Lenke til kommentar

Har ikke peil på printere men det er kanskje sånn at desto billigere de er, desto mer blekk bruker de? Aner ikke. Men jeg vurderer å kjøpe meg en printer ganske snart og vil ha noe som duger til å skrive ut bilder av grei/god kvalitet.

Jeg har prøvd både Epson og Canon i de rimeligere klassene. Og mitt inntrykk er ikke at de billigere modellene bruker mer blekk enn de dyrere. Det er heller at de bruker blekkpatroner som inneholder mindre blekk enn proffmodellene.

 

Det jeg liker med Canon, er at de tåler å stå avsltt en måned eller to uten at blekket tørker opp.

Lenke til kommentar

Canon har vært noe knotete å sette opp om man skal bruke dem over wifi. Løsningen er normalt å bruke en minnepinne som skal plugges i pcen for å kopiere noen innstillinger, før man plugger minnepinnen til skriveren for å sette den opp. Her burde canon gjort ting annerledes, men vet ikke om noe er forandret på dette på de nye modellene. Skjønner ikke at det ikke er mulig å la pc søke etter printeren og få det mer automatisk, men forhåpentligvis gjøres dette kun en gang.

Jeg Kjøpte nylig en Canon pixma MX890 wifi og den finner nettet selv, og man kan skrive inn passord, eventuell sette opp manuelt.

 

Canon er også beryktet for sine tusen millioner småprogrammer, men de trenger man ikke legge inn. Det er KUN driver og mp navigator ex som man trenger.

 

Og verre har det blitt :) , heldigvis kan man velge bort de man ikke har brukt for. Ved første installasjon dukket det opp fem ikoner i oppstartmenyet, men litt knoting fikset jeg dette, kan være at wifi har skylla for dette.

 

Har hatt litt forskjellige skrivere i løpe av årene, Canon pixma MP og MX er de jeg har vært mest fornøyd med, bare bruk originalblekk hvis man vil ha lang levetid på utskriftene samt null problemer.

Den litt gamle MP800 er utrolig har nok skrevet ut endel 1000 ark og aldri hatt et feilslag, måtte kjøpe en ny skriver grunnet latskap "dokumentmater/wifi" siden jeg har begynt egen bedrift og kopierer endel papirer, samt deilig og kunne skrive ut fra pc fra en annen lokasjon der og da, men veldig små patroner i MX890'en da.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Epson har hatt, og har sannsynligvis, et system hvor blekket kapsles inn med en hinne som legges over utskriften. Det gjør at det tåler fuktighet, men blekket blir ekstremt dyrt. Betalte i sin tid 1500,- for å fylle opp printeren, og ja, hver patron hadde sin egen krets som skulle telle hvor mange utskrifter det var blekk til.

Sparer en tusenlapp pr. blekkinnkjøp når jeg gikk over til canon, men har sett at noen butikker har skrudd opp prisene vanvittig mye og enkelte, som elkjøp, har doblet prisene uten at innkjøpsprisen har økt. Fortjeneste skal man ha.

 

Har selv en pixma ip5000 skriver og en lide 700f skanner, og begge har fungert feilfritt. Epsonskriveren begynte å sprute blekk ut i skriveren. Fikk derfor pengene igjen, men ble hverken imponert av kvalitet eller driftsutgifter så det var i sin tid grunnen til at jeg byttet til canon.

 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor canon spyr ut disse småprogrammene. Ser ingen grunn til å ha et eget program for å printe ut fra facebook. snart dukker det vel opp et tilsvarende til google+, twitter osv så man ender opp med ett program pr. nettside. Som nevnt så plugges enheten til og da pleier driveren å bli lagt inn automatisk og nye drivere kommer via win update. Samme med skanneren. Legger inn skanneprogrammet mp navigator ex, men det er det eneste. Hvis man ikke skal koble den til med usb, så må man vel legge inn driveren manuelt. Henter siste versjon fra canonsidene, og de jeg har sett har hatt et valg om man skal installere for usb eller wifi som ett av de første valgene.

 

Jeg vet også at hp har utstyrt endel printere med egen epostadresse. Dvs at man kan sende utskrifter fra hvor som helst til printeren som epost. Vet ikke om den er fast elelr om man kan sette den opp selv. Tror neppe det hadde vært det som hadde vært mest brukt, men ser jo at det kan være situasjoner hvor det kan være ok. En bedrift kan f.eks motta utskrifter direkte uten å la dem drukne i epostsystemet, og man kan sende bilder til bestemor selv om hun ikke klarer å bruke epost.

 

Noe som overrasker meg er at det fortsatt ikke har kommet dockingstasjoner til smartmobiler. En slik på toppen av printeren kunne gitt printeren tilgang til bilder og dokumenter via printerens skjerm. Det kune vel også vært koblinger mot smarttver og dlna. Kjekt å kunne printe ut et stillbilde fra TVen.

 

Fint at wifi oppkoblingen er forenklet. Det er endel som har valgt hp kun for de har hatt en enklere oppkobling, men nå er det ingen grunn til det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg vet konkret at elkjøp butikker har skrudd prisen på blekk opp skyhøyt, og i enkelte tilfelelr doblet prisen. Spurte en selger som jobbet der om hvorfor prisen var doblet, og han henviste til elkjøp sin policy om at de skrudde opp priser på ting de solgte mye av for å øke fortjenesten. Sluttet helt å kjøpe blekk derfra.

 

Har ikke butikkpriser i hodet, men om man går på nettet så ser man at f.eks bci-6y selges til 77,-

http://www.yaha.no/?pd=81474&aff=2015&tduid=d82b4089b2e37a2432c95e6fe086d884 så selges den til 138,- hos elkjøp på nett.

http://www.elkjopbusiness.no/m4n?seid=etailer-product&cat1id=776&prodid=79068&famid=0&cat2id=755&viewMode=1&manid=2&catgr=0

Dvs 79% høyere pris. Ikke helt 100% men likevel.

 

Butikkpris for 3e har vel vært 199,- og litt over 200,- på elkjøp mens den har ligget på rundt 140 på staples.

Pakkene til staples med 3 farger får man for 292,-

http://www.staplesbutikken.no/blekk-canon-bci-6-c-m-y-3?r=bf

elkjøp har ikke hatt pakkene engang, og man betaler fortsatt 138/stk. 3x138=414,-

414 er over 40% dyrere.

 

Ikke meningen å henge ut noen, men poenget er at prisene varierer enormt på blekk. Til min printer så skal jeg ikke lete lenge før prisene skiller over 100%

Lenke til kommentar

Ankh: Tror du og jeg har helt forskjellig tankegang bak hva som er å "skru opp prisene". Jeg mener det er å ha 1 pris, og så øke denne til det dobbelte senere. Du antar jeg mener det er å ha dobbel pris av hva billigste konkurrenter på nettet tar for varen.

 

Så da har vi begge "rett".

 

Samtidig, BCI-6 koster 119,- der jeg jobber, og det er den prisen som er satt sentralt i fra at vi skal ha, så det er den prisen du bør finne i butikkene også. Yaha tar 78,- + 39,- i frakt.

 

3e har -aldri- kostet 199,-, det blir for drøyt å si. Vi har ligget på 99-129,- for disse i farge (litt dyrere for den sorte da den er større) de 7-8 årene jeg har solgt blekkpatronen, og det i 2 forskjellige butikker. Kan ikke uttale meg om prisene i alle våre butikker, men dette vet jeg med sikkerhet er langt over prisen brorparten av våre butikker har hatt. Kan kanskje koste mer på ytterste bøgda, men det får så være.

 

Elkjopbusiness.no er forresten en side rettet mot bedrifter, og har ingenting med prisene til Elkjøp å gjøre :). Blir litt som norek vs komplett :).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Prisene varierer enormt mellom elkjøpbutikkene, så det er hovedsakelig den ene som har den praksisen. De økte prisen på min gps i sin tid med en tusenlapp, og en pakke med verbatim dvd plater koster 99,- i den butikken og fortsatt 39,- i en annen elkjøp butik. 3e selges til 199,- i akkurat den butikken.

 

Selgeren inrømte som sagt at elkjøp skrudde opp prisene på produkter de solgte mye av for å øke fortjenesten. Jeg kjenner ikke elkjøp sitt system mer enn de prisene de selger varene for, og spsielt den ene butikken har økt prisene enormt innimellom. Dvd platene økte som sagt med 250%, og blekk har som sagt økt fra dine 99-129/139 til 199,- i den butikken. Skal ikke henge noen ut, utover kjede.

 

Saken var bare at når jeg byttet skriver så skulle den ha 4 stk bci 6 til 99,- og den tykkere 3e til rundt 140,- og om man kjøpte pakker så kunne man fylle opp printeren for ca. 500,- i motsetning til de 1500,- jeg brukte på å fylle opp epsonen. Når så elkjøpbutikken økte prisene så sank fortjenesten, men har heldigvis funnet andre som selger til normal pris...også andre elkjøp butikker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...