Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canon EOS 650D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som egentlig er revolusjonerende her er at det er Canon som har implementert fasedetekterende AF på brikka :)

 

SLT løsningen til Sony er egentlig det vi kaller for en workaround. Den har en viktig mangel - kun AF på full blenderåpning.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Her er det vel på sin plass å si at Canon ofte ligger langt fremme, selvsagt uten å legge opp til noen diskusjon rudnt det.

Jeg hører du sier det ;)

 

Jeg er egentlig enig med deg; det er vanlig å beskylde Canon for å være konservative, men det er ikke så vanskelig å finne ting som beviser det motsatte. G-1X f.eks.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Interessant, men så var det hvordan dette vil funke i den praktiske hverdagen. Synd hvis det kun fungerer med de 2 nye objektivene. Men hva med sensoregenskapene ellers? Er det i prinsippet den gamle 18mp sensoren som de har finmekket litt på? Mulig Canon vil hevde at den er "ny", men hva som legges i begrepet "ny" kan man ofte mene diverse omkring.

 

F.eks er jo sensoren i 5DIII og "ny" i følge Canon - men forskjellene mot sensoren i det gamle mk2 er marginale i praksis og de fleste av marginalene med pluss i seg kommer heller fra en bedre prosessor og ikke selve sensoren vil jeg tro (og 5DIII skal etter normale rutiner liksom leve med den sensoren i de neste 3-4 årene, men jeg tipper mkIV vil komme raskere pga marginalene er for små til å få kameraet til å overleve så lenge).

 

Angående konservative så mener jeg at Canon er et skoleeksempel, men selv konservative bedrifter må av og til fornye seg en tanke for å ikke falle av lasset over tid. At det nå begynner å komme muligheter for autofokus på video i speilrefleks er sannelig på tide og etter min mening ikke noe annet enn en soleklar nødvendighet etter så mange år med video uten autofokus på denne typen kamera.

 

Tor

Lenke til kommentar

Dette var spennende nytt fra Canon! Og spesielt for oss som er spente på hva en evt 70D vil inneholde: 650D snuser 60D såpass i nakken at 70D vil måtte "spise" seg tett inn på 7D + bedre video :-)

 

Det er en evig runddans - først kommer nivåene over med det siste hotte, så overtar i neste runde nivåene under det samme og nivåene over kommer ned neste hotte greier og det hele skjer på nytt om og om igjen. Men jeg tror mange venter på en (ekte) ny cropsensor fra Canon, og den kommer antagelig i 70D som er neste ut senere i år. 7D skal visst få en betydelig firmware oppgradering og dermed er det nok et tegn på at 7Dmk2 ikke kommer før neste år.

 

Tor

Lenke til kommentar

]Det er en evig runddans

 

Hei Tor. Runddansen er vi vel mange som er klar over... Men i dette tilfelle syns jeg faktisk "dansen gikk raskere" enn forventet - noe som selvsagt er positivt for oss som venter med spenning på 70D (f.eks. fordi vi ønsker å oppgradere våre XXXD samtidig som vi ønsker oss et mest mulig kompakt kamera).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vi venter vår førstefødte om få uker og alt skal dokumenteres med et nytt kamera, Fra fødsel til jeg sender ham på kostskole om 10 år ;) Jeg synes det er moro med foto, men ikke noe mer. Kona derimot, har talent for fotografering men lite interessert i å lese seg til kunnskap om ting. Altså, kameraet må være intuitivt og lettlært, samt ta gode bilder. Det kitet som ligger til 7990,- (6990,- hos Lefdal, ser jeg) - er det et riktig kamera for oss?

Lenke til kommentar

Ja, ingen tvil om at 650D vil spise av salget av 60D, og det var i og for seg Canon selv også klar på da vi snakket med dem.

 

Tidligere hadde jeg kritiske kommentarer mot speilreflekser i "entry level" - nybegynnerskiktet. Disse har jeg ikke lenger, fordi kamerahusene i nybegynnerklassen har fått en klart bedre konstruksjon med mekanisme som er bygget for 100 000 lukkersykluser mot typisk 50 000 tidligere. De har generelt fått en mer solid byggekvalitet i tillegg til at de fotografiske egenskapene naturlig nok er blitt forbedret. EOS 650D er selvsagt ikke et 1D-serie kamera, men nybegynnerkameraene er nå konstruksjonsmessig og funksjonelt blitt mer modne og gjennomførte produkter.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...