Gå til innhold

Klasserommet som gjør det gøy å gå på skolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan syns du det fungerer for "voksne" elever? Har det potensiale for yngre elever også?

Er ikke helt overbevist om at det er bedre enn tavleundervisning, selv om det gir pedagogen bedre mulighet til å se hva elevene gjør. Skal han/hun følge opp alle elevene personlig blir det lite tid til å drive undervisningen fremover.

Lenke til kommentar

Det å komme opp til tavlen og gjøre oppgaver er en viktig øvelse for barn og voksne. Dersom elever får bygget opp tryggheten i forhold til det å fremføre noe for en forsamling så vil det bli en brems senere i yrkeslivet livet. Teknologi er fint, men hva er poenget med å chatte med noen som sitter i samme rom. Dette er som å sende e-post til kollegaen i naborommet for å spørre om han kan hjelpe med en sak. Vi beveger oss dessuten lite nok som det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke så sikker på at dette er lovlig i bruk. Vi har nemlig noe som heter personvern i dette landet og en slik form for overvåkning av den enkelte elev, er neppe lov med gjeldende lovverk. Dog kan eleven fint tillate at læreren viser frem skjermen for eleven, ved f.eks. fremvisning av arbeide og slike ting, men å bruke systemet til overvåkning kan jeg ikke se for meg er tillatt.

Lenke til kommentar

Det å komme opp til tavlen og gjøre oppgaver er en viktig øvelse for barn og voksne. Dersom elever får bygget opp tryggheten i forhold til det å fremføre noe for en forsamling så vil det bli en brems senere i yrkeslivet livet. Teknologi er fint, men hva er poenget med å chatte med noen som sitter i samme rom. Dette er som å sende e-post til kollegaen i naborommet for å spørre om han kan hjelpe med en sak. Vi beveger oss dessuten lite nok som det er.

 

 

Det blir en minst like stor brems om man ikke blir komfortabel med teknologi.

 

Foreldre som eksempelvis nekter unger pc, smarttelefon osv. til de er langt ut i tenårene gjør en god jobb i å stikke kjepper i hjulene.

 

Ellers, jeg ser ikke hvordan dette forhindrer det å holde fremføring. Selv tar jeg med nettbrett frem som hjelpemiddel når jeg holder fremføringer, det hadde vært enda enklere om den var synkronisert med en stor skjerm - slik som her. :)

 

I tillegg gir dette nye muligheter for å samarbeide. Fremfor at en sitter og skriver og de andre jatter, kan eksempelvis alle sitte og jobbe med et dokument.

 

Største utfordringen med norsk skole har jo vært at den har vært flink til å plassere et par generasjoner i den digitale kløften. Er sjeleglad for at foreldrene mine investerte de 30 000 det kostet for en PC på 80-tallet og tillot meg og min bror å bruke den aktivt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...