Gå til innhold

Lanserer verdens raskeste CF-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både Canon 1DX og Nikon D4 støtter UDMA7. UDMA7-standarden støtter igjen maksimalt 167 MB/s, som er det maksimale man har klart å tyne Parallell-ATA-standarden til. CF-kort benytter jo som kjent P-ATA grensesnitt.

 

Lurer på om Canon 1DX og Nikon D4 klarer å utnytte hastigheten ved seriebildeopptak?

 

1DX produserer inntil 12 råformat per sekund og D4 produserer inntil 11 råformat per sekund, men jeg aner ikke hvor mange MB råfilene til noen av de blir.

Lenke til kommentar

Både Canon 1DX og Nikon D4 støtter UDMA7. UDMA7-standarden støtter igjen maksimalt 167 MB/s, som er det maksimale man har klart å tyne Parallell-ATA-standarden til. CF-kort benytter jo som kjent P-ATA grensesnitt.

 

Lurer på om Canon 1DX og Nikon D4 klarer å utnytte hastigheten ved seriebildeopptak?

 

1DX produserer inntil 12 råformat per sekund og D4 produserer inntil 11 råformat per sekund, men jeg aner ikke hvor mange MB råfilene til noen av de blir.

Tror faktisk det vil være bufferen (og prosessoren) i kameraet som betyr det meste angående lange serier og deres varighet. 7D (som og støtter UDMA7) får f.eks ikke lengre serier med de aller raskeste kortene kontra det nest raskeste.

 

7D kan produsere/ta ca 240 mb pr sekund mengde råfilmasse med filer rundt 30mb pr stk. Hvor store råfilene blir for de 2 nye proffkameraene er jeg ukjent med, men forundrer meg ikke om de lå en tanke under både 5DII og 7D som stort sett har samme snitt på råfilene. Begge de 2 nye ff-proffkameraene har mindre oppløsning enn f.eks 5DII. Men jeg kan selvsagt og ta feil der.

 

(Hvorfor Nikon velger den nye kortstandarden behøver ikke nødvendigvis å være hastigheten kontra cf-kort, men fremtidig lagringskapasitet)

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg er litt forundret over at de ikke går over til SATA-baserte CF kort og bruker SOC SSDer. For bilder og video vil arbeidet være >99% sekvensielt, store blokker, og ikke nevneverdig blanding av les og skriv. Å lage en SSD kontroller som gir god fart for dette burde være ganske enkelt. Med standard 2x-nm MLC flash vil man da kunne ha 2-3 MB/s skriv pr GB kapasitet, eller om man er kravstor og går for SLC vil man kunne få veldig mye mer (20-30 MB/s mener jeg på pr GB lagringskapasitet).

Et 128GB MLC CF-kort ville da kunne dytte i område 200-300MB/s sekvensiell les og skriv om interface støtter det (2-4 ONFI 2.x eller høyere kanaler). Det samme vil da et 8-16GB SLC basert kort klare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

GullLars: Det har nettopp skjedd, med den nylige lanseringen av det nye XQD minnekort-standarden. Det minner om PCI express SSD ved at det benyttes 1x PCI express v1.0 elektrisk grensesnitt. Dette blir arvtageren til Compact Flash.

 

Sony er først ute med et slikt kort og det skal kunne levere 125 MB/s over det 250 MB/s grensesnittet med kapasiteter fra 16 til 32 GB.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...