Gå til innhold

Det blir lettere å installere Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Sikkert kjekt...

 

... men er det nå mulig å velge 1 disk som system disk og en annen til /Programs og /User under installasjonen ?

 

60Gb SSD + 3TB RAID 5, men windows 7 skal seff. ha alt mulig inn på SSD'en, håpløst.

Lenke til kommentar

Sikkert kjekt...... men er det nå mulig å velge 1 disk som system disk og en annen til /Programs og /User under installasjonen ?60Gb SSD + 3TB RAID 5, men windows 7 skal seff. ha alt mulig inn på SSD'en, håpløst.

 

Det hadde vært fantastisk med en fornuftig støtte for SSD, sitter selv med stort sett samme oppsett som deg og irriterer meg. Tviler likevel på at Microsoft kommer til å få til noe slikt med det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvis man absolutt vil flytte "programs" til en annen disk/partisjon kan man bruke verktøyet junction.exe (MS/Sysinternals verktøy) til å lage en såkalt symbolsk link.

Du kan evt. 'mounte' disken som en mappe på C: også via diskbehandleren eller endre noen registry settinger for å tvinge plassering på annet medie enn C:

Det er ikke problemet hvorvidt det er mulig eller ei.

 

MicroSoft burde imidlertid være oppegående nok til å innse at svært mange etterhvert kjører med "liten" C: disk nettopp grunnet SSD og siden de nå forsøker markedsføring med "lett installasjon" bør dette da også gjelde de som har et slikt oppsett.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Er jo ingen som tvinger dere til å installere alt på C: heller da? Selv installerer jeg alle spill på D: (raid 0) og alle program + data på E: (raid 0). Man får jo alltid spørsmål om hvor man vil installere tingene sine. I mine øyne er ikke dette problemet større enn man gjør det til selv :)

Endret av elf_man
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er jo ingen som tvinger dere til å installere alt på C: heller da? ...

Du har neppe prøvd å sette opp maskiner for onkler, tanter, bestemødre og andre bekjente. Da går det nemlig dårlig å be dem "huske å installere til D:" når noe må installeres senere (de skjønner stort sett ikke hva bokstavene betyr er og langt mindre at de kan velge blant denslags).

 

Uansett, vi er i 2011 og bruker (admin) kan fortsatt ikke på en enkel måte (uten triksing) styre operativsystemets "default" plassering av system, programmer og data. Dette må overstyres hver gang og det er liksom greit ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Uansett, vi er i 2011 og bruker (admin) kan fortsatt ikke på en enkel måte (uten triksing) styre operativsystemets "default" plassering av system, programmer og data. Dette må overstyres hver gang og det er liksom greit ?

 

Enig Tiltman.

 

Akkurat her er Microsoft helt på bærtur og har alltid vært det. Users (dokumenter, tempfiler etc) etc har intet på en OS-partisjon å gjøre i det hele tatt. Det uansett om man bruker SSD eller vanlig snurredisk. Att det meste er enkelt å flytte eller plassere andre steder for den som kan det er så sin sak, men uansett så har Microsoft klart å fylle opp OS-partisjonen med så mye dritt og unødvendigheter at jeg blir oppgitt stadig vekk.

 

Faktisk er den første forbedringen Microsoft burde gjort i sin installasjonsrutine vært å legge Users på egen partisjon/disk som standarvalg dersom man hadde en disk over en viss størrelse eller det ble detektert mer enn en disk ved installasjonen. Det andre de burde ha gjort var å lage en løsning der valg av standard plassering av plasskrevende ting som video, musikk og bilder lett kunne overstyres fra Users. Det tredje var å kunne velge annen standard plassering av programmer.

 

Tror slike forbedringer ville blitt satt langt mer pris på enn færre skjermbilder i en wizard. De tre siste win7 installasjonene som jeg har gjort, har faktisk det å flytte de fleste mappene under Users tatt lengre tid enn selve installasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ths, er da lett å endre default install path for programmer og for users via regedit. Bare å google seg frem.

 

Jeg har downloads og programmer på en disk, users på en, og OS + spesifikke spill på SSD. Funker finfint.

 

EDIT - Selvfølgelig er det ikke så lett og smooth som i feks Ubuntu eller lignende hvor man gjør dette med noen få klikk, men ett sted må man jo starte :)

Endret av TheRealL
Lenke til kommentar

For 90 % av brukerne er det ikke enkelt å måte åpne registeret og gjøre endringer der. Det er minst like problematisk som folk påstår at det er å bruke terminal, jeg vil si langt mer pga risikoen for faktisk å gjøre feil. Ellers har ikke mulighetene til å endre ting i ettertid særlig mye med "smooth" installeringsrutine å gjøre.

 

Poenget til undertegnede (og jeg tror Tiltman mener det samme) er at Microsoft har droppet en av de desidert viktigste funksjoner som bør finnes i en en god installasjonsrutine - nemlig hvor man plasserer ulike typer innhold som programmer, OS og brukerdata. Og med de ressursene som Microsoft tross alt bruker på Windows burde slik funksjonalitet vært en realitet for lenge siden.

 

At dette ikke har vært prioritert skyldes nok mest at for den gjengse bruker har det ikke spilt noen rolle når man har 500 GB+ harddisker. Men økt bruk av SSD kommer til å aktualisere dette og jeg tror faktisk Microsoft plutselig vil oppdage at folk bryr seg og at mangelen på slik funksjonalitet vil ha en negativ effekt på hvordan man oppfatter Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Poenget til undertegnede (og jeg tror Tiltman mener det samme) er at Microsoft har droppet en av de desidert viktigste funksjoner som bør finnes i en en god installasjonsrutine - nemlig hvor man plasserer ulike typer innhold som programmer, OS og brukerdata.

Jepp, dette er hva jeg forsøkte å formidle.

 

Mangelen på mulighet for dataplassering blir smått ironisk når MicroSoft fremhever "enklere installasjon" som en av fordelene med det nye systemet.

 

Nå skal jeg imidlertid vente med slakt inntil jeg faktisk har sett installasjonsmulighetene, det kan jo være de omsider har fått dette på plass.

Lenke til kommentar

Er jo ingen som tvinger dere til å installere alt på C: heller da? Selv installerer jeg alle spill på D: (raid 0) og alle program + data på E: (raid 0). Man får jo alltid spørsmål om hvor man vil installere tingene sine. I mine øyne er ikke dette problemet større enn man gjør det til selv :)

 

Som sagt, problemet er C: forelskelsen til programmet som kjører.

For eksempel AppData, her liker masse programmer å lagre info, og du blir ikke spurt hvor.

Eksempel er replays fra Sins of a Solar Empire om du vil ha ett spill, den lagrer det ikke i spillmappen, ikke i Mine Dokumenter MEN i AppData og undermappen Roaming.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Likte egentlig Windows XP's installer. Tok noe lang tid å laste den, men likte den.

 

Helt uenig, den er treg, den er tungvindt å sette opp for minnepenn, den fungerer dårlige med sata-drives, den tvinger deg til å svare på spørsmål midt i prosessen istedet for på slutten og starten.

 

AtW

 

Du er uenig i at jeg likte den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...