Gå til innhold

Oktoberfest 2011 - Evenseth - 85/1.8D


Anbefalte innlegg

Bruker: Evenseth

Objektiv: Nikkor AF 85mm f/1.8D

Kamera: Nikon D7000

Deltakernivå: Pingle

 

Det av mine fastobjektiver som er minst brukt og jeg er minst komfortabel med. Håper å finne litt ut av det i løpet av Oktober, hvis ikke selger jeg det igjen. Sliter med det jeg mener er frytelig mye CA som ACR ikke klarer å fjerne. Det jeg har sett av tester av det påstår at CA er under kontroll.

 

Går inn i måneden med lavest mulig ambisjonsnivå, og med eneste håp å fullføre med æren i behold :w00t:

 

Edit: Småendringer her og der

Endret av Evenseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakker om nr to ja. Spesielt magenta er såpass at det blir godt synlig, selv på forminskninger for web. Kan sikkert grave frem et eksempel når jeg kommer hjem i kveld.

Da kan du bare glemme å auto-rette det. Det er bare "vanlig" kromafeil sidelengs i fokusplanet som kan rettes automatisk - ikke dybdekroma foran og bak.

 

Sånn er lyssterk optikk. Som regel. Ikke noe å gjøre med. Lyssterk optikk medfører dybdekromafeil.

 

Det er noen objektiver som er veldig godt apokromatisk korrigert, og som ikke har dette problemet. :new_woot:

Enkelte produsenter (*Sigma*, *host, host*) skriver gjerne APO i hytt og pine på objektivene sine, selv om de ikke er godt korrigert apokromatisk.

Det kommer av at rødt, grønt og blått fokuserer forskjellige steder, så fargene ikke treffer sensoren på samme måte. Sees spesielt på områder foran og bak fokusplanet.

 

Som du kan se i Photozones test er det litt dybdekroma for 85/1.8D.

 

loca_f18.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan du bare glemme å auto-rette det

Balle.

 

Sånn er lyssterk optikk. Som regel. Ikke noe å gjøre med. Lyssterk optikk medfører dybdekromafeil.

Joa, men det finnes varierende grad av feil, og av mine fastobjektiver er 85/1.8D desidert verst (de andre er 35/1.8G, 50/1.8D, Sigma 105, Sigma 150). Tok bilder i et bryllup nå i august, etter vielsen utenfor kirka i pent vær, og bruden ser ut som hun har lilla hår... Byttet heldigvis litt på hva jeg brukte, så alt gikk ikke i dass.

 

Glemte også å nevne at motlysegenskapene er sånn heller ræva.

 

Men nok om feilene med objektivet, blir gøy å ta litt bilder igjen :) Har vært litt stille en stund nå.

Lenke til kommentar

Takk for kommentar, k.n.b! Problemene jeg nevnte over her med CA er ikke tilstede i akkurat det bildet jeg valgte. Det blir vel kanskje noe av utfordringen også - å unngå situasjoner der jeg vet at det ikke er på topp.

 

Er ikke helt venn med det jeg heller, håper vi kan bli bedre venner nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...