Gå til innhold

Anmeldelse: Terraria (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ventet på anmeldelse av Terraria, og den var godt skrevet!

 

PS: samt å bygge imponerende byggver. Dette kan være både borger og hulesystemer.

 

Byggver=byggverk, uten tvil. Men hva med "systemer"? Trodde det het system, google gir 23 mill treff med "flere system" kontra 9 mill med "flere systemer". Men så er vel kanskje ikke google en ordbok :)

Lenke til kommentar

Men hva med "systemer"? Trodde det het system, google gir 23 mill treff med "flere system" kontra 9 mill med "flere systemer". Men så er vel kanskje ikke google en ordbok :)

Det er på dansk at ein gjerne skriv "flere systemer", medan på svensk og nynorsk vert det "fleire/flera system". Bokmål ligg ein stad midt imellom og kan velja fritt.

Lenke til kommentar

Synes Terraria stikker litt dypere enn "Minecraft i 2d", synd anmelderen ikke klarer å se at rent spillmessig har Terraria en del å by på som Minecraft (iallefall enda) ikke klarer å kombinere med sandkasse-elementene. Den enorme underverdenen, mange og - i starten - kjipe fiender og muligheten for faktisk karakterprogresjon utenom utstyr bringer tankene til roguelikes... Bare at Terraria er uendelig mye mer tilgjengelig. :)

 

Jeg glemte konklusjonen, som egentlig er at jeg er fundamentalt uenig i måten spillet ble vurdert på - hele anmeldelsen dreier seg om graving, bygging og crafting, når det bare er deler av et veldig fascinerende hele.

 

Dette sitatet synes jeg vitner om en helt feil innfallsvinkel:

Det er innsamlingen, bearbeidelsen og byggingen som står i fokus – det å lage noe og vise det frem for seg selv og andre.

 

Det er nettopp det som ikke står i fokus - det kan selvsagt bli fokus om man liker å bygge ting, men kjernen i Terraria er utforskningen - sanking, crafting, bygging og avansement av karakter og utstyr er trappetrinn på veien mot å finne neste skjulte område eller neste unike gjenstand. Å utforske i Minecraft har egentlig ikke noe for seg, for det er ingenting spesielt å finne. Kan også være det er jeg som leser feil, men jeg synes det er rart at du ikke skriver noe om ting som de unike biomene, spennende loot eller hvordan byggingen har et poeng utover enkel beskyttelse og skaperglede - vil du ha NPC-er i landsbyen din, så må du faktisk gi dem både husrom og dilldallet de krever (i tillegg til å oppnå gameplaymålene som låser dem opp).

 

For folk i farta, så kan det være verdt å merke seg at 16-bits sprite-grafikk gjør Terraria velegnet for netbook-bruk (noe Minecraft ikke er), og det støtter eksotiske 10"-oppløsninger som 1024x600 ut av boksen. :)

Endret av Zealuu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig får jeg en god porsjon nostalgisk følelse av det såkalte "metroidvania" elementet når jeg tråler under jorda etter hjerter og kister med godsaker, noe som i mine øyne mangler i anmeldelsen. På den andre siden er spillet også langt mer begrenset i den kreative biten enn minecraft synes jeg (naturlig nok siden det er i 2d).

 

Dette fører til at man når et slags "endgame" når man har alle de beste våpnene og gadgetsene, samt har bygd et hjem å være stolt av. Jeg har allerede sluttet å spille i påvente av nye patcher med mere innhold. Likevel et meget godt spill med et fantastisk potensiale, selv om jeg har brukt langt mer tid på minecraft totalt.

Endret av Wrathmont
Lenke til kommentar

Jeg reagerte også på at anmelder skrev en så platt tolkning av Terraria.

 

Spillet tilbyr meg mange elementer som Minecraft rett og slett mangler, og jeg vil våge å påstå at skaperelementet er langt mindre i Terraria, mens det i Minecraft egentlig er det eneste du kan gjøre. Skape, og å overleve... Det er jo en grunn til at det plutselig dukker opp en heftig "Adventure patch" til Minecraft. Konkurranse og inspirasjon fra nettopp Terraria.

 

Jeg likte godt å samle mineraler i MC, men det skorter fælt på ting man kan gjøre med mineralene. Etter at den første borgen var ferdig og jeg hadde rundt 2000 kull i diverse kister, satt jeg og lurte på hva pokker vitsen var. Siden har jeg ikke spilt det.

 

Terraria har hele tiden små mål, og man levler opp mtp. item level, så man har noe å jobbe mot, og spillet har således en slags ende. Minecraft er bare en stor begrenset sandkasse, foreløpig.

 

Så "minecraft i 2d bare" er ikke en passende beskrivelse synes jeg. Terraria er ett langt bedre spill, enn så lenge.

Lenke til kommentar

Jeg syntes også det blir litt feil å si "minecraft i 2D" men jeg forstår hvor du kommer ifra.

 

Jeg syns man kan oppsumere de to spillene relativt enkelt:

 

Vil du ha et sandbox bygge spill, velg Minecraft

Vil du ha et sandbox adventure spill, velg Terraria

 

Jeg syntes begge spillene er fantastisk bra og jeg brukte godt å vel over 60 timer på Terraria når det kom ut.

Lenke til kommentar
Det er jo en grunn til at det plutselig dukker opp en heftig "Adventure patch" til Minecraft. Konkurranse og inspirasjon fra nettopp Terraria.

 

Jeg tror det hele tiden har vært planen at de skulle utvikle Minecraft videre på denne måten. Jeg tror ikke at det er en reaksjon på Terraria, selv om de sikkert låner litt fra dem i det de skal legge til i Adventure Update.

Endret av rzr
Lenke til kommentar

Må bare legge til at jeg også synes det blir for platt å kalle terraria minecraft i 2d.

 

Ja byggedelen er minecraft i 2d, men det er veldig mange ting man må samle/lage/finne, man får masse eventyr på leiting etter unike items, og man har hele tiden målene som er neste boss encounter som driver deg framover. Og mens man spiller har man random events som bloodmoon, goblin invation, meteorer, etc. Og til slutt når man kommer seg ned til underverdnen må jeg si at spillet nesten minne om en plattformer i beste mario stil.

 

Hvis man fokuserer bare på byggingen kan jeg være enig med det som blir sagt i artikkelen, men da går man også glipp av alt det andre som gjør dette spillet så fantastisk.

 

På min andre gjennomspilling(ja, det er faktisk verdi i å skapen en ny figur for å spille gjennom igjen), var stort sett all bygging jeg gjorde noen tre kontainere som NPCer kunne bo i, og spilte det some et pure adventure spill(rougelike kan man vel også sammenligne med). Og det ga faktisk en veldig bra opplevelse.

Lenke til kommentar

Vi har vel forsøkt å forklare poenget med Terraria (kontra Minecraft) i denne tråden... Gjorde vi en så dårlig jobb? :)

 

Neida. Kan se at det er mye med Terraria som man ikke finner i Minecraft og sikkert omvendt. Men om det er sandkassebygging man vil gjøre kan jeg ikke se hvorfor folk skal velge Terraria fremfor Minecraft.

Lenke til kommentar

Jeg synes dere henger dere overmåte opp i hvordan jeg sammenligner Minecraft og Terraria. Jeg er fullt klar over at Terraria i større grad er et adventure-spill, men jeg står standfast med hovedpoenget om at skaperessensen står som begge spillenes mest sentrale element. Terraria ville aldri fungert som et adventure-spill uten dette elementet, og da blir det derfor bærende :) Jeg er enig i at det er klare forskjeller på spillene, men i en sjanger som er veldig ung, blir det derfor lett å dra sammenligninger mellom de få representantene som er der.

Lenke til kommentar

Jeg synes dere henger dere overmåte opp i hvordan jeg sammenligner Minecraft og Terraria. Jeg er fullt klar over at Terraria i større grad er et adventure-spill, men jeg står standfast med hovedpoenget om at skaperessensen står som begge spillenes mest sentrale element. Terraria ville aldri fungert som et adventure-spill uten dette elementet, og da blir det derfor bærende :) Jeg er enig i at det er klare forskjeller på spillene, men i en sjanger som er veldig ung, blir det derfor lett å dra sammenligninger mellom de få representantene som er der.

 

Jeg er enig i det du sier og skjønner godt at du sammenligner de to spillene, skal ikke nekte for at det første jeg tenkte når jeg så Terraria var "Minecraft". Grunnen til at jeg reagerte på det var fordi det er mange som leser Gamer.no og hvis noen av de ser at du sammenligner dette med Minecraft kan det hende at de ikke vil prøve det siden de ser det som en mindre verdig rip-off, men det er vel mulig de tenker dette selv uansett, hehe.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er klare forskjeller på spillene, men i en sjanger som er veldig ung, blir det derfor lett å dra sammenligninger mellom de få representantene som er der.

 

Det er greit, men siden dette er en anmeldelse av Terraria, kan det umulig skade å inkludere alle de tingene Terraria gjør bedre enn Minecraft - eller elementene det inkluderer, hvor Minecraft ikke gjør det. Jeg savner at anmeldelsen tar for seg ikke craftbar loot, unike biomer som skyworld og subterranean jungle, bosskamper og NPC-er. Blant annet. Når anmeldelsen lener seg så tungt på Minecraft-sammenlikninger, så må nesten de punktene hvor Terraria er milevis overlegent også være med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...