Gå til innhold

Skriv for å lade opp laptopen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Drømmemaskinen min! Alltid fult batteri :p

 

Men seriøst: Jeg er skeptisk til at tastaturet kan levere nok strøm. Jeg har syklet på ergometersykkel med generator og vet at det skal en god del kraft til å produsere 60 Watt. Selv om en energieffektiv PC bare trenger en tiendel av det så er det fortsatt snakk om litt mer enn fingerbevegelser som skal til for å gi nok effekt.

 

Da vil jeg heller ha en mekanisme som kan utnytte energien i stolvipping. Lårmuskler leverer tross alt litt mer effekt enn fingermuskler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Et par dynamoer istedet for vekter i Gamingmus burde hjelpe til.

 

Dog skeptisk til denne piezoteknologien, (enn så lenge). Det ble jo lansert en T-skjorte med dette materialet på brystet for å lade mobiltelefoner. Den baserte seg på vibrasjoner fra musikk eller støy for å danne strøm. Men det var håpløst lite man fikk ut av den. En hel helg på å lagre seks wattimer strøm.

 

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10095691

Lenke til kommentar

ja takk, begge deler ?

om samtlige laptops i verden har dette, og man justerer laderne slik at de ikke starter lading før batteriet treffer f.eks 75-80% i "Standard-modus", så kan taste-lading leve i løpet av en arbeidsdag i det toppladings-området. De fleste ladere setter vel på bremsene rundt 90% alikevel.

Nå bruker ikke en laptop allverdens strøm, men det gjør 1 milliard laptops :)

Når man så kommer over på batteridrift, så vil tastingen kompensere for utlading, og det vil ta mye lenger tid før batteriet er tomt. Kombinerer man dette med f.eks solceller i lokket, så er det kanskje nok til at man ikke trenger å lade i de rette omgivelsene.

 

Simen1: ta patent på den stolen din brennkvikt, og selg så ideen videre til Savö eller noe sånnt. Få strømoverføringen til å gå gjennom den matta som beskyttet gulvet under stolen, og send strømmen rett til ups'ene på serverrommet så kan man reduserer lading av hele serverrommet :) om man designer stolen slik at den vagler og man må bruke muskler for å holde den stabil, så slipper man ryggplager også, og får en vinn-vinn situasjon :)

 

Tenker man etter er det igrunn utrolige mengder plasser man kan plassere ut micro-generatorer og skape strøm som en av fordelene. Utfordringen er å ha ett effektivt system for distribusjon og utnyttelse av denne strømmen. Hva med slike metall-sperrer som snurrer rundt, som man må gå gjennom for å komme inn/ut av lesesaler +++ på ntnu, uio, uib, osv osv ? Bevelige husker på lekeplasser :) ?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...