Gå til innhold

Test: Panasonic TX-P50VT30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om disse brillene også vil fungere med VT20?

 

Oppladbare briller ser jeg for øvrig som et stort minus. Oppladbare batterier lekker hele tiden litt strøm, så produkter som trekker lite strøm vil fungere best med standardbatterier. Battteriene til brillene på VT20 har jeg skiftet én gang siden jeg kjøpte TV-en i fjor sommer, jeg regner med at de nye brillene må lades annenhver uke.

Lenke til kommentar

Rent og stilig design? Ser ut som noe fra begynnelsen av 2002. Samsung's 8 serie derimot...

Jeg har alltid likt det nøkterne og no-nonsense designet til Panasonic.

 

Samsung (og LG) har alltid satset på glitter, pianolakk og "plastic fantastic". Ujevn overflate som gir ujevnt skinn. Og husker en gang vi skulle bære en samsung lcd til 25.000kr. det knaket i plastikken når vi løftet den og vi så kanten rundt skjermen bøye seg ut, illusjonen om kvalitet sprakk...

Lenke til kommentar

Rent og stilig design? Ser ut som noe fra begynnelsen av 2002. Samsung's 8 serie derimot...

Jeg har alltid likt det nøkterne og no-nonsense designet til Panasonic.

 

Samsung (og LG) har alltid satset på glitter, pianolakk og "plastic fantastic". Ujevn overflate som gir ujevnt skinn. Og husker en gang vi skulle bære en samsung lcd til 25.000kr. det knaket i plastikken når vi løftet den og vi så kanten rundt skjermen bøye seg ut, illusjonen om kvalitet sprakk...

Du har altså ikke sett en tv i 8 serien fra samsung?

Lenke til kommentar

Rent og stilig design? Ser ut som noe fra begynnelsen av 2002. Samsung's 8 serie derimot...

Jeg har alltid likt det nøkterne og no-nonsense designet til Panasonic.

 

Samsung (og LG) har alltid satset på glitter, pianolakk og "plastic fantastic". Ujevn overflate som gir ujevnt skinn. Og husker en gang vi skulle bære en samsung lcd til 25.000kr. det knaket i plastikken når vi løftet den og vi så kanten rundt skjermen bøye seg ut, illusjonen om kvalitet sprakk...

Du har altså ikke sett en tv i 8 serien fra samsung?

 

 

SAMPS51D8005_1.jpg

 

Her er den, slank ramme og slank lyd. Selv foretrekker jeg pianolakk så lenge det er forseggjort og ikke billigplast. Bildemessig vinner også Panasonic sin VT30 over 8005.

Lenke til kommentar

Du snakker om plasmamodellen til samsung. Jeg prater om led'en. Bildekvalitet er jeg uenig i. For de som liker ett virkelig skarpt bilde så troner 8-serien over vt30.

INGEN lcd kommer i nærheten av plasma på bildekvalitet... men smaken er som baken. Og det du kaller LED er i realiteten LCD med led-baklys (håper virkelig jeg tar feil her)

 

Ang. designet på den Samsung-tv'en må jeg si jeg faktisk til og med foretrekker det enkle mørke designet på min P42G10.

 

Tviler på plasma får noe særlig konkurranse på ren bildekvalitet frem til OLED er på plass.

Lenke til kommentar

Du snakker om plasmamodellen til samsung. Jeg prater om led'en. Bildekvalitet er jeg uenig i. For de som liker ett virkelig skarpt bilde så troner 8-serien over vt30.

INGEN lcd kommer i nærheten av plasma på bildekvalitet... men smaken er som baken. Og det du kaller LED er i realiteten LCD med led-baklys (håper virkelig jeg tar feil her)

 

Ang. designet på den Samsung-tv'en må jeg si jeg faktisk til og med foretrekker det enkle mørke designet på min P42G10.

 

Tviler på plasma får noe særlig konkurranse på ren bildekvalitet frem til OLED er på plass.

 

 

Samsung bruker LED til bakbelysning i 8-serien av sine LCD-skjermer ja.

 

Selv liker jeg virkelighetsnære skjermer med god flyt og helst uten etterslep. Ergo er LCD totalt uaktuellt. Spiller ingen rolle om man monterer noe LED bak, eller på siden for å lyse opp panelet. Er fortsatt et LCD-panel og strengt tatt villedende markedsført som LED.

Lenke til kommentar

Er fortsatt et LCD-panel og strengt tatt villedende markedsført som LED.

Kunne ikke vært mer enig. Lurer på hvor mange som har kjøpt en overpriset såkalt LED-skjerm de siste årene i den tro at de har kjøpt det nye hotte som "nerdene" snakker om (OLED).

 

Produsentene vet å melke markedet skikkelig før de kommer med det nye...

Lenke til kommentar

Finnes det noen som tror LED-LCD dreier som en TV fylt med 2.073.600 LEDs? Jeg tviler...

1. En Full-HD OLED-skjerm vil ha 2.073.600 individuelle LEDs. Skulle det være et imponerende tall? Sony sin XEL-1 som ble lansert for ca. 5 år siden "var fylt med" 518.400 LEDs.

 

2. De som blander OLED og LED er antakelig ikke de samme som forstår hva teknologien innebærer, og tenker ikke over at det er 2 millioner av dem.

 

Edit (utbrodering):

Du skriver LED-LCD, men de fleste produsenter markedsfører LED-LCD under den villedende beskrivelsen LED-skjerm.

 

Du skal være ganske naiv for å ikke tro at dette er en gimmick. Det har aldri tidligere vært vanlig å oppkalle LCD-skjermer etter backlight-teknologien. Aldri hørt om f.eks CCFL-skjermer...

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hvordan er denne til PC-bruk? Noen som har testet TV'n hvor bilde står stille over lengre tid?

Man kjøper ikke en plasma TV for å bruke som PC skjerm, selv om den funker til det. Jeg har en 65VT30 koblet til en PC som jeg bruker som film maskin. Jeg var forsiktig i start fasen, men nå bruker jeg den hver dag. Ikke hatt noe innbrenning, og MINIMALT med IR med det bruket jeg har. Nå står ikke Windows skrivebordet lenge på da jeg som sagt bruker den til å starte filmer og serier, samt noen småting. Skjermbeskytteren er satt til 3 min i Windows.

 

Skal du bruke en TV til mye PC bruk utover dette vil jeg heller anbefale deg en LCD-LED TV.

Lenke til kommentar

Man kjøper ikke en plasma TV for å bruke som PC skjerm, selv om den funker til det.

Hvorfor ikke egentlig? Jeg kan ikke se noe argument annet enn innbrenning, og det er som du selv nevner (og jeg kan si av egen erfaring) ikke noe problem, bare man ikke er komplett idiot...

 

Edit: Kan legge til at jeg har glemt den over natten en gang uten at jeg så tegn til innbrenning. (Windows-skrivebord på 42G10)

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Jeg hadde en LG LE850N LED-TV i fjor og den hadde et skarpere Windows skrivebord (spessielt på tekst) enn min VT30.

Jeg kikket litt nærmere på plasmaen nå, og da spesielt tekst og hvitfarge. Det jeg kan se som er annerledes enn LCD-skjermen er at det er litt større relativ avstand mellom pikslene (det lysende området i en piksel er mindre i forhold til avstanden mellom to piksler). En annen ting jeg la merke til var en svak oscillering i pikslene ved enkelte farger på veldig kort avstand.

 

Men jeg vet ikke om jeg er enig i at skrivebordet er skarpere, kanskje mer heldekkende farger på kort avstand pga pikselstørrelse. Du er sikker på at du har en-til-en piksel mapping på plasmaskjermen? (Jeg husker jeg måtte lete litt for å finne Overscan/Underscan i ATI-catalyst)

 

Windows 7 har vel også en slags kant-utjevning på fontene for å mykne de opp, mulig det er mer tilpasset LCD enn plasma, og det faktisk er plasma som viser "riktig" bilde...?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...