Gå til innhold

Likejacking brer om seg på Facebook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange websider som misbruker facebook sin like-funksjon. Vanligvis kan man jo trykke "liker" i artikler osv. i nettaviser, og så blir det postet på ens vegg. Men det disse sidene gjør er at de har byttet ut liker-knappen med et bilde av en video eller lignende, så når man trykker på noe man tror er en knapp, så poster man egentlig ting på sin egen vegg.

 

Man kan si folk er idioter som går på slikt, men alt for slapt av facebook at det faktisk er mulig..

Lenke til kommentar

Etter å ha sett mange tilfeller av Like-jacking på Facebook i det siste, tviler jeg på at det er nødvendigvis så mange som går så langt som å trykke Like på diverse sider.

 

Jeg ser det som mest sannsynlig at script på mottakende sider er slik utformet at du ved kun å trykke på linken til vedkommende side i Facebook er nok til at du fremstår på Facebook som å "like" en side.

 

De linker som treffer våre primale behov er de som har størst mulighet for suksess. Sex eller grådighet. Er litt morsomt men også trist å se folk ufrivillig gå i baret.

Lenke til kommentar

Er ikke den liker-knappen hovedsaklig en form for markedsføringsgreie? Har aldri helt sett behovet for å benytte den uansett. Den fungerer sikkert bra da alle som surfer ønsket interaktivitet og ha ett eller annet å klikke på.

 

 

OT:

 

Så og si alle sider har en eller annen form for interaksjon som er knyttet opp mot Facebook. Minst en av nettavisene bruker også Facebook-kontoen for å la brukerne legge igjen innlegg.

 

Synes det er litt skummelt å la ett slikt sosialt nettverk få så mye makt. Det virker nesten som om andre sosiale nettverk ikke eksisterer engang, og det er mye man ikke får gjort om man ikke har konto på akkurat det sosiale nettverket.. ( http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_social_networking_websites ).

 

Dette er ikke en strategi jeg ønsker å støtte. Er det noen som vet om sosiale nettverk som lar brukerne poste mellom forskjellige slike nettverk? Sammenlignbart som at man kan sende Gmail og Live Mail, osv. Vil anta at tjenestene vil variere fra de som tilbyr tjenestene, men da kan jeg iallefall velge den leverandøren jeg liker best.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...