Gå til innhold

    1. Bedrift - IKT
    2. Brukerbidrag
    3. Butikker og verksteder (data)
    4. Datamaskiner
    5. Hjelp til kjøp og salg av PC
    6. Internett og nettverk
    7. Maskinen fungerer ikke
    8. Maskinvare
    9. Overklokking og entusiastbruk
    10. Programvare
    11. Programmering og webutvikling
    12. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Fotografering
    2. Bilderedigering og programvare
    3. Visuell kreativitet
    4. Systemkameraer - digitalt
    5. Analoge kameraer
    6. Kompaktkamera - digitalt
    7. Objektiver, filtre, blits og utstyr
    8. Videokamera
    9. Skannere og skanning
    10. Fotoskrivere, utskrifter og papirkopier
    11. Butikker og verksteder (foto)
    12. Lagringsmedier (foto)
    13. Annet om digital foto og video
    14. Diskuter artikler (Akam.no)
    15. Tilbakemeldinger til Akam.no (snarvei)
    16. Tilbakemelding om Foto og video-forumet (snarvei)
    17. Ryktebørsen
    18. Akam.no Bildekritikk
    19. Akam.no Bildekritikk - Tilbakemeldinger
    1. Bedriftene sine tråder
    2. Vervekampanjer
    3. Butikkerfaring
    4. Forbrukerrett
    5. Hjelp til kjøp og salg
    6. Pris- og produktjakt
    7. Økonomi
    8. Tilbakemeldinger til Bruktmarked.no (snarvei)
    9. Diskuter artikler (Tek.no)
    10. Diskuter artikler (Teknofil.no)
    11. Diskuter handlelister (Prisguide.no)
    1. Arrangementer, fest og uteliv (snarvei)
    2. Ferie og reise
    3. Dyrehold
    4. Jakt og fiske
    5. Hobbyer
    6. Hus, hage og oppussing
    7. Mat og drikke
    8. Mote og velvære
    1. Andre jobber
    2. Annen utdanning
    3. Forsvaret
    4. IT-jobb
    5. IT-utdanning
    6. Media (snarvei)
    7. Skole og leksehjelp
    8. Stillingsannonser
    1. Arrangementer, fest og uteliv
    2. Film
    3. TV-serier og -programmer
    4. Musikk
    5. Litteratur
    6. Tegneserier
    7. Anime og manga
    8. Språk
    9. Egenprodusert kultur
    10. Humor (snarvei)
    11. Annen kultur
    1. Lyd
    2. Bilde
    3. Hjemmekino
    4. Kabler
    5. Butikker og verksteder (snarvei)
    6. Prosjekter og arbeidslogger for lyd og bilde
    7. Annet (Lyd og bilde)
    8. Diskuter artikler (audiovisuelt.no)
    1. Standardtelefoner og generell mobildiskusjon
    2. Smarttelefoner
    3. Mobiloperatører og tjenester
    4. Hjelp til valg av telefon, nettbrett, operatør eller leverandør
    5. Hjelp til skadet telefon eller nettbrett
    6. Nettbrett
    7. GPS, treningsklokker og andre håndholdte enheter
    8. Apper til mobil og nettbrett
    9. Mobilspill (snarvei)
    10. Forbrukerrett (snarvei)
    11. Diskuter artikler (amobil.no)
    12. Tilbakemeldinger til amobil.no (snarvei)
    13. Diskuter artikler (Mobilen.no)
    1. Bil
    2. Båt og maritimt
    3. GPS og satelittsporing (snarvei)
    4. MC og ATV
    5. Motorsport (snarvei)
    6. Trafikk
    7. Tyngre kjøretøy
    8. Worklogs og showcase
    1. Gledesutbrudd
    2. Humor
    3. Lekeplassen
    4. OT-baren
    5. Sosialt
    6. Testposter
    7. Forumarkiv
    1. Familie og barn
    2. Helse
    3. Historie
    4. Juss
    5. Media
    6. Politikk og samfunn
    7. Religion, filosofi og livssyn
    8. Samliv og relasjoner
    9. Seksualitet
    10. Teknologi og vitenskap
    11. Økonomi (snarvei)
    12. Tilbakemeldinger til forumet (snarvei)
    1. PC-spill
    2. Konsoll
    3. Generell spilldiskusjon
    4. Spillforum - For de mest diskuterte
    5. Mobilspill
    6. Sosial spilling
    7. Brukernes bidrag
    8. Butikkdiskusjon
    9. Retro
    10. Modifikasjoner og spillutvikling
    11. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Ballspill
    2. Ekstremsport
    3. Fotball
    4. Jakt og fiske (snarvei)
    5. Kampsport
    6. Motorsport
    7. Odds og tipping
    8. Sykkel
    9. Trening og kosthold
    10. Utendørsidrett
    11. Vintersport
    12. Annet (Sport)
    1. Nyheter om forumet
    2. Tilbakemeldinger til forumet
    3. Private forumhenvendelser
    4. Bruktmarked.no
    5. Prisguide.no
    6. Tilbakemeldinger til redaksjonen
    7. Tek Ekstra
Foto
- - - - -

Hjelp til styrestrømsskjema/rekkeklemme liste dreierevningsvender


33 svar i denne tråden

#1 Tor Ader

Tor Ader

    Bruker

  • Medlemmer
  • 23 innlegg
  •   21. mai 2011

Skrevet 21. mai 2011 - 11:38

Hei

Skal begynne med gjennomføringsdelen av fagprøve som elektriker nå på mandag,
og jeg har noen spørsmål rundt dreieretningsvender.

Oppgaven lyder som følger:

TREFASET ASYNKRON KORTSLUTNINGSMOTOR (IT 230V)

Det skal tilkobles:
-S0 Nødstopp
-S1 Start venstre
-S3 Start høyre
-S2 Felles stopp
-H1 Lampe for drift
-H2 lampe som lyser ved termisk utløsning av vern

Motorens kortslutningsvern og kurs for styrestrøm skal plasseres i fordelingsskap.

Motoren skal være koblet i trekant.

vedlegg 1 : Bilde 2.png

vedlegg 2: Bilde 1.png

Mitt utkast til hovedstrømsskjema: IMG_1743.JPG

Mitt utkast styrestrømsskjema: IMG_1742.JPG

Om styrestrømsskjema skulle stemme så langt, så sliter jeg med å tegne inn -S2 (felles stopp) - heller ikke sikker på om det jeg har tegnet stemmer 100% heller.

Så en eller annen veiledning/hjelp til styrestrømsskjema og rekkeklemme liste for hoved og styrestrøm hadde vært supert!
  • 0

#2 geir__hk

geir__hk

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5 209 innlegg
  •   3. november 2005

Skrevet 21. mai 2011 - 16:26

Heisann.

Er en stund siden jeg holdt på med dette selv. Jeg har følgende kommentarer:
  • Vil h1 lyse når motoren går til venstre?
  • Foreslår å bytte om på -S1 og -S2 slik at nummereringa stemmer overens med det reléet de aktiverer.
  • Se på h2. Hvor skal strømmen komme fra når vernet løser ut? (du finner garantert ut hva jeg mener)

  • 0
Jeg har sett lyset. Da jeg strakte meg etter det, så brant jeg meg fordi glødepæra viste seg å være varm.

#3 Tor Ader

Tor Ader

    Bruker

  • Medlemmer
  • 23 innlegg
  •   21. mai 2011

Skrevet 21. mai 2011 - 16:48

Heisann.

Er en stund siden jeg holdt på med dette selv. Jeg har følgende kommentarer:

  • Vil h1 lyse når motoren går til venstre?
  • Foreslår å bytte om på -S1 og -S2 slik at nummereringa stemmer overens med det reléet de aktiverer.
  • Se på h2. Hvor skal strømmen komme fra når vernet løser ut? (du finner garantert ut hva jeg mener)


Det aner meg at det styrestrømsskjemaet mitt ikke henger helt på greip.
I allefall skal lampe H1 lyse ved drift, altså i begge retninger, hvordan man tegner det? u got me..
har ett forslag til hvordan lampe H2 kan tegnes, men vet ikke om det er riktig heller.
Bryter -S3 felles stopp greier jeg heller ikke å plassere.

nytt utkast styrestrømsskjema:

IMG_1744.JPG
  • 0

#4 Bozzeye

Bozzeye

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 862 innlegg
  •   23. mars 2007

Skrevet 21. mai 2011 - 17:06

Det aner meg at det styrestrømsskjemaet mitt ikke henger helt på greip.
I allefall skal lampe H1 lyse ved drift, altså i begge retninger, hvordan man tegner det? u got me..
har ett forslag til hvordan lampe H2 kan tegnes, men vet ikke om det er riktig heller.
Bryter -S3 felles stopp greier jeg heller ikke å plassere.

nytt utkast styrestrømsskjema:

H2 er tegnet riktig nå, den vil lyse når vernet slår ut.
For at H1 skal lyse i begge retninger kan du ha Q2 i parallell med Q1.
Dersom den navnløse bryteren over Q2 er S3, vil S3 stoppe i begge retninger.
Du har ikke holdekrets til Q2.

Redigert: Er riktig det BigJackW sier om H2, jeg glemte NC-kontakten.

Dette innlegget har blitt redigert av Bozzeye: 21. mai 2011 - 17:25

  • 0

#5 BigJackW

BigJackW

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5 073 innlegg
  •   3. november 2004

Skrevet 21. mai 2011 - 17:18

Du trenger ekstra kontaktblokker for Q1 og Q2 der du bruker to kontaktsett fra hver i parallel for H1.
H1 på første linje kan fjernes.
Når det gjelder Felles stopp er vel det letteste å sette den rett etter S0 før "forgreningen".

Og som Bozzeye sier har du ikke holderkrets på Q2.

Har også sett at det har blitt satt inn forigling på selve bryterne om du skjønner hva jeg mener som en ekstra forsikring. Dvs. Normalt lukka modul på S2 kobla inn i Q1 kretsen, samme med S1 i Q2 kretsen.

Når det gjelder H2 motorvernlampa, så vil den aldri lyse om motorvernet løser ut siden den er innenfor NC-kontakten til vernet - som bryter alt. Denne må kobles utenfor.

Dette innlegget har blitt redigert av BigJackW: 21. mai 2011 - 17:26

  • 0

#6 Tor Ader

Tor Ader

    Bruker

  • Medlemmer
  • 23 innlegg
  •   21. mai 2011

Skrevet 21. mai 2011 - 17:55

nå begynte det hele å bli litt mer komplisert..
er det bedre om jeg begynner helt på nytt med styrestyrømsskjema mon tro.

har funnet ett skjema her:
IMG_1746.JPG


kan jeg ikke bare endre navnene på bryterne, og tegne inn lampene slik som på forrige utkast?
også -s3 felles stopp
  • 0

#7 Tor Ader

Tor Ader

    Bruker

  • Medlemmer
  • 23 innlegg
  •   21. mai 2011

Skrevet 21. mai 2011 - 19:17

har tegnet inn på nytt nå, med noen mangler..

noen innvendinger på denne?
ser det riktig ut med rekkeklemmene og bryternavnene/plasseringene?

IMG_1748.JPG
  • 0

#8 Sopps

Sopps

    Bruker

  • Medlemmer
  • 656 innlegg
  •   8. januar 2008

Skrevet 22. mai 2011 - 02:32

F2 NO skal vere 97 og 98 mener jeg. men husk på og tegne strekene sånn at du ikke får 3 ledere på samme punkt og sånn at du slipper mer enn 1 leder per rekkeklemme (hvis du bruker skruklemme eller ikke har ledige plasser i klemma). ved weidmuller sin WDU klemmer så er det skru tilkobling. liker ikke å ha 2 ledere på samme punktet da jeg syns det blir en dårlig kontakt. skru tilkoblinger bør ha niter og. bruker man vedlikholdsfrie rekkeklemmer skal man egentlig ikke bruke niter. weidmuller og wago har sånne klemmer. unngå å tegn ledere der du må ut av fordelingskapet. da unngår du mer arbeid bare ved å tegne riktig.
  • 0

#9 Tor Ader

Tor Ader

    Bruker

  • Medlemmer
  • 23 innlegg
  •   21. mai 2011

Skrevet 22. mai 2011 - 08:35

okay har laget enda ett nytt skjema..
nå (tror jeg) slik at jeg slipper 3 ledninger i koblingspunkt.

IMG_1756.JPG

Edit: tror jeg har fått til -H1 som skal lyse ved drift nå. ser det riktig ut?
Hvor skal jeg plassere -S3 felles stopp

men har enda ikke skjønt hvordan jeg skal tegne inn -h1 som skal lyse ved drift, og -S3 felles stopp.
noen som kan være behjelpelige med det?

Bare jeg har ett styrestrømsskjema som er riktig, så skal jeg greie å skrive inn rekkeklemme nummerne.
må ha det til klart til i morgen da permene blir samlet inn kl 0900 i morgen.

Du skreiv: "unngå og tegne ledere det du skal ut av fordelingsskapet" mener du da øverst og nederst til venstre på skjemaet? de er vel bare ut i fra L1 og L2 på rekkeklemmene?

stusser også på at ikke motorvernet har eget rekkeklemme nummer oppgitt i utdelt skjema?

Dette innlegget har blitt redigert av Tor Ader: 22. mai 2011 - 10:13

  • 0

#10 perpyro

perpyro

    Bruker

  • Medlemmer
  • 9 035 innlegg
  •   22. mai 2004

Skrevet 22. mai 2011 - 10:38

Selve styringen for motordriften har du prinsipielt i orden.
Felles stopp setter du rett etter nødstopp før du fordeler deg ut til holdekontaktene og start for begge retningene.
Du må også hente strøm til kretsen for lampe termisk utløser før motorværnet ellers vil ikke lampa lyse når motorværnet har løst ut.
  • 0
Holder jeg på å bli gal?...eller det resten av verden som har mistet forstanden?
Det må være verden som har blitt gal!
Det kan ikke være meg...Jeg er jo vitenskapsmann! (HH 5/05)

#11 Tor Ader

Tor Ader

    Bruker

  • Medlemmer
  • 23 innlegg
  •   21. mai 2011

Skrevet 22. mai 2011 - 11:03

Selve styringen for motordriften har du prinsipielt i orden.
Felles stopp setter du rett etter nødstopp før du fordeler deg ut til holdekontaktene og start for begge retningene.
Du må også hente strøm til kretsen for lampe termisk utløser før motorværnet ellers vil ikke lampa lyse når motorværnet har løst ut.


Okay, har byttet plass på lampene, blir det noe slik?

IMG_1759.JPG

La forresten merke til at det finnes ikke rekkeklemme nummer for -S2 NO (3 og 4)
har jeg gått glipp av noe her, eller ser det ut som en mangel i rekkeklemme lista som var med oppgaven?
  • 0

#12 BigJackW

BigJackW

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5 073 innlegg
  •   3. november 2004

Skrevet 22. mai 2011 - 11:23

I første post sier du at -S2 er felles stopp og ikke -S3. Gir mening mtp. rekkeklemmeliste.
  • 0

#13 Tor Ader

Tor Ader

    Bruker

  • Medlemmer
  • 23 innlegg
  •   21. mai 2011

Skrevet 22. mai 2011 - 12:05

Du har helt rett BigJackW! takk skal du ha! :thumbup:

Da har jeg kommet frem til følgende tegninger, håper disse ser riktige ut nå? :innocent:

Hovedstrøm:

IMG_1765.JPG

Styrestrøm:

IMG_1762.JPG


på skjemaene har jeg skrevet ned rekkeklemme liste så langt jeg kan, men kommer litt til kort føler jeg..
skal man ikke ha rekkeklemme nummer på motorvernet og L1 og L2 også? og hvem skal inn på x1:1 og hvem skal ut fra x1:6 på styrestrømsskjemaet?

Legger ved ett vedlegg jeg fikk på skola, for når jeg ser på det lurer jeg på hvor jeg skal få alle rekkeklemme på hovedstrømsskjemaet mitt fra..

IMG_1766.JPG
  • 0

#14 BigJackW

BigJackW

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5 073 innlegg
  •   3. november 2004

Skrevet 22. mai 2011 - 12:44

skal man ikke ha rekkeklemme nummer på motorvernet og L1 og L2 også?

Eneste du trenger ekstra rekkeklemmer til er tilførselen til selve skapet. Så du trenger ikke rekkeklemmer for motorvern da du går fra sikring til motorvern.

og hvem skal inn på x1:1 og hvem skal ut fra x1:6 på styrestrømsskjemaet?

På apparatsida for X1:1 kobles F1:95, mens på kabelsida kobles S0:1.
På apparatsida for X1:6 kobles Q2:21, mens på kabelsida kobles S1:4. Det vil si at du får to kabler inn på Q2:21. Èn fra X1:6 og èn fra Q1:14.

Om det var det du mente?

Legger ved ett vedlegg jeg fikk på skola, for når jeg ser på det lurer jeg på hvor jeg skal få alle rekkeklemme på hovedstrømsskjemaet mitt fra..


Er en del unødvendige rekkeklemmer på det skjemaet der siden du har alle komponenter i samme skap untatt motoren.
  • 0

#15 Tor Ader

Tor Ader

    Bruker

  • Medlemmer
  • 23 innlegg
  •   21. mai 2011

Skrevet 22. mai 2011 - 13:28

Okay, takk skal du ha, skal se litt mer på det, ser det sikkert bedre når jeg står ved stativet og skal koble også.

poster hvis jeg kommer på noen flere spørsmål! Takk så lenge :D
  • 0

#16 perpyro

perpyro

    Bruker

  • Medlemmer
  • 9 035 innlegg
  •   22. mai 2004

Skrevet 22. mai 2011 - 16:27

Har også sett at det har blitt satt inn forigling på selve bryterne om du skjønner hva jeg mener som en ekstra forsikring. Dvs. Normalt lukka modul på S2 kobla inn i Q1 kretsen, samme med S1 i Q2 kretsen.

Har ikke sett dette selv men har alikavel gjort meg opp noen tanker rundt emnet etter tidligere diskusjoner om det.
Problemet med en forigling på startbryterne er at om man trykker inn startknappen for motsat vei av det motoren går for øyeblikket vil den bråsnu.
I det du trykker inn knappen vil foriglingen stoppe gjeldende dreieretning og da er forholdene til rette for å starte opp den andre veien, og det gjør den tverdt.
Om foriglingen på startbryterne ikke er koblet inn i kretsen vil det å trykke start motsatt vei mens motoren går ikke få noen konsekvenser ettersom foriglingen til kontaktoren forhindrer dette.
Ved å måtte trykke felles stopp får motoren tid til å sakke ned før motsatt bei trykkes inn.
Det gjør også eventuelle brukere til å måtte bruke hodet litt før de snur dreieretningen.
  • 1
Holder jeg på å bli gal?...eller det resten av verden som har mistet forstanden?
Det må være verden som har blitt gal!
Det kan ikke være meg...Jeg er jo vitenskapsmann! (HH 5/05)

#17 Sopps

Sopps

    Bruker

  • Medlemmer
  • 656 innlegg
  •   8. januar 2008

Skrevet 22. mai 2011 - 16:29

nå har jeg ikke sett på hele oppgava da. det jeg vil fram til er å tegne ledningene sånn at du slipper mest mulig rekkeklemmer og ledere ut av skapet. eks. en nødstopp skal stå ved et transportband. i skjemaet står det at det skal 3 ledere til nødstopp for at alt skal fungere. trenger egentlig bare 2 ledere. da må man trekke en 3 leder PR f.eks. og ikke en 2 leder PR. samme tingen er det med remote start/stop. når du er ferdig med tegningen så ser du om du må flytte ledere for å unngå å trekke ledere lengre enn nødvendig. dette er mye tid å spare på når man skal gjøre jobben i en virkelig jobb. ved remote så har du mangen lys/brytere i samme boksen. her kan det bli mangen ledere fra skapet. er forlegningsmåten C på vegg eller kabelgate og du skal trekke en kabel med x antall ledere i så må man tenke litt. vil du trekke og jobbe med en kabel som er 12x1,5mm2 eller en 7x1,5mm2? har man liten plass i utstyret så bør man ta en mindre kabel. fins og kabeler som er 4x2x0,75mm2. da er det fire par som tilsvarer 8 ledere. dette gjør jobben mye enklere. jeg kan lage til mange funsjoner med 8 ledere.
  • 0

#18 Tor Ader

Tor Ader

    Bruker

  • Medlemmer
  • 23 innlegg
  •   21. mai 2011

Skrevet 22. mai 2011 - 16:33


Har også sett at det har blitt satt inn forigling på selve bryterne om du skjønner hva jeg mener som en ekstra forsikring. Dvs. Normalt lukka modul på S2 kobla inn i Q1 kretsen, samme med S1 i Q2 kretsen.

Har ikke sett dette selv men har alikavel gjort meg opp noen tanker rundt emnet etter tidligere diskusjoner om det.
Problemet med en forigling på startbryterne er at om man trykker inn startknappen for motsat vei av det motoren går for øyeblikket vil den bråsnu.
I det du trykker inn knappen vil foriglingen stoppe gjeldende dreieretning og da er forholdene til rette for å starte opp den andre veien, og det gjør den tverdt.
Om foriglingen på startbryterne ikke er koblet inn i kretsen vil det å trykke start motsatt vei mens motoren går ikke få noen konsekvenser ettersom foriglingen til kontaktoren forhindrer dette.
Ved å måtte trykke felles stopp får motoren tid til å sakke ned før motsatt bei trykkes inn.
Det gjør også eventuelle brukere til å måtte bruke hodet litt før de snur dreieretningen.



Er det slik at hvis man ikke ønsker at motoren skal snu tvert, er det da man bruker tidsrele?
eller er det en annen måte å sette opp styrestrømsskjema slik at man slipper den momentane dreiretningen?

eller er det som du sier perpyro og bruke hodet og vente til motoren har stoppet før man starter motoren den andre veien?
  • 0

#19 perpyro

perpyro

    Bruker

  • Medlemmer
  • 9 035 innlegg
  •   22. mai 2004

Skrevet 22. mai 2011 - 21:02

Om man ikke bruker forigling på startknappen må man stoppe motoren med felles stoppknapp før man kan starte den den andre veien.
I aplikasjoner der man benytter dreieretninbgsvender f.eks. transportbånd stopper båndet ganske fort og er ofte nok tid til at båndet har stoppa før man rekker å trykke inn start igjen.
Er man kjapp på knappene rekker man sikkert å starte det opp igjen motsatt vei før det har rukket å stoppe helt men alikavel ikke så fort som om man hadde lagt inn en forigling på startknappen som ville fått motoren til å bråsnu.

Dette innlegget har blitt redigert av perpyro: 22. mai 2011 - 21:03

  • 0
Holder jeg på å bli gal?...eller det resten av verden som har mistet forstanden?
Det må være verden som har blitt gal!
Det kan ikke være meg...Jeg er jo vitenskapsmann! (HH 5/05)

#20 Tor Ader

Tor Ader

    Bruker

  • Medlemmer
  • 23 innlegg
  •   21. mai 2011

Skrevet 23. mai 2011 - 20:10

Hei igjen!

Nå har jeg tegnet skjemaet på nytt.
Nå med bryter forriglinger slik som du forklarte.

Bilde 8.png

Med tilhørende rekkeklemmeskjema for hoved og styrestrøm:

Bilde 9.png

Da gjenstår det bare å få koblet det opp og se om det fungerer ;)
  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere

Til toppen