Gå til innhold

Sniktitt: World of Warcraft: Cataclysm (PC, Mac)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av og til synes jeg kanskje hensynet til leserne bør gå forut for filosofien om å oversette alt, særlig når Runes i WoW refererer til noe helt annet enn glyphs, som dere her kaller runer.

 

Men sånn bortsett fra det, fint med litt oppdatert informasjon. Jeg likte Paths of the Titan-greien fra begynnelsen av, så det er jo litt synd at de har droppet det - men det får meg til å lure, hva skal man da bruke archaeology til? Så vidt jeg forstod var jo hele den professionen primært ment som en måte å finne ... Dingser? - som man brukte til å avansere i Paths of the Titans.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Av og til synes jeg kanskje hensynet til leserne bør gå forut for filosofien om å oversette alt, særlig når Runes i WoW refererer til noe helt annet enn glyphs, som dere her kaller runer.

 

Synes du bommer litt med kritikken. Problemet her er ikke at det blir oversatt, men at det blir oversatt galt. Samtidig er det flere ting i artikkelen som gjør at jeg lurer på om skribenten har spilt spillet før. Tenker feks på påstanden om at Orgrimmar ligner mer på en festning. Nå hadde jo nettopp Orgrimmar en struktur som en festning med store bymurer rundt og lignende. Og flyvepunktet har da alltid vært på innsiden av muren, men det kan jo være at det menes zeppeliner-ombordstigningstårnet og ikke _flyvepunktet_.

 

Som vanlig er det veldig lite nytt her. Level på laug har vi sett før, bla i lotro og EQ2. Det nye yrket arkeologi virker mest som en utvidelse av archievements (men kan ha blitt dårlig beskrevet). Uldum skulle kommet for to exp pakker siden. Invasjonen av wetlands ble planlagt helt fra vanilje-wow, noe som var tydelig når du dro opp i områdene i øst-nordøst. Utrolig sløvt at de ikke har klart å legge dette ut før nå. to nye slagmarker er også ganske sløvt.

Klart, imponerende med antall oppdrag. Men når quests i WoW nesten er parodiske når det gjelder dårlige mmo-quests, a'la samle 10 villsvinøyne (men det er 25% sjanse for at et villsvin har et øye), så er det ikke særlig imponerende alikevel.

Det er da også en selvfølge at dette blir en "stor" ekspansjon i forhold til antall oppdrag og sånt. De har tross alt ikke gidda å lage nye områder, de har pussa opp og endra litt på game. Sånn sett har de spart masse penger, og masse folk kommer til å kaste bort penger på å oppleve en litt endra versjon av en verden som har eksistert i 6 år.

Skammelig.

Lenke til kommentar

Som vanlig er det veldig lite nytt her. Level på laug har vi sett før, bla i lotro og EQ2.

 

Kan være enig med at dette ikke er så veldig nyskapende, men har det noe å si?

 

Det nye yrket arkeologi virker mest som en utvidelse av archievements (men kan ha blitt dårlig beskrevet).

 

Vet ikke noe om det, du har kanskje rett.

 

Uldum skulle kommet for to exp pakker siden. Invasjonen av wetlands ble planlagt helt fra vanilje-wow, noe som var tydelig når du dro opp i områdene i øst-nordøst. Utrolig sløvt at de ikke har klart å legge dette ut før nå. to nye slagmarker er også ganske sløvt.

 

Det kommer i alle fall. Poenget med å syte er...? Og selv om det var planlagt for en stund siden har det ikke akkurat vært sånn at de ikke har laget noe annet content i mellomtiden.

 

Klart, imponerende med antall oppdrag. Men når quests i WoW nesten er parodiske når det gjelder dårlige mmo-quests, a'la samle 10 villsvinøyne (men det er 25% sjanse for at et villsvin har et øye), så er det ikke særlig imponerende alikevel.

 

Jeg synes faktisk at de gjorde en veldig stor forbedring angående quests i WotlK. Jeg vil tro at de følger den samme trenden og forbedrer dette, så i mine øyne er dette ganske imponerende (3000 quests).

 

Det er da også en selvfølge at dette blir en "stor" ekspansjon i forhold til antall oppdrag og sånt. De har tross alt ikke gidda å lage nye områder, de har pussa opp og endra litt på game. Sånn sett har de spart masse penger, og masse folk kommer til å kaste bort penger på å oppleve en litt endra versjon av en verden som har eksistert i 6 år.

 

Vel, nå har det seg sånn at Cataclysm er den expansion-packen de har jobbet klart mest med (har ikke kilde, men leste det fra en blue på forumet for en stund siden). Vil ikke tro at de har spart penger på det.

 

Skammelig.

 

Alt i alt: Slutt og syt, begynn å nyt.

Lenke til kommentar

Guild system, norske ordet for guild er laug ;) Skal bli slik at guildet får lvls, achievements og talent points som hjelper guildet i sin helhet.

 

Liker mye av det som blir med i Cataclysm, at de faktisk remaker gammelt content vil jeg påstå er ett meget godt valt siden forbedringene som er gjort siden launch blir synlig for nye spillere.

 

Og at andre har gjort noe gjør at man ikke skal følge etter? Om det hadde vært tilfelle hadde vi enten hatt 1 god utvikler med "patent" på alle ideene eller ingen godeutviklere siden man ikke kune låne gode ideer fra andre.

 

Når ett selskap gjør noe jeg liker håper jeg andre aper etter siden det gir meg ett bedre produkt.

Lenke til kommentar

Viss questing er så kjedelig som i wotlk kommer eg til å bruke en kineser til å levle meg opp, eller en bot. Fy faen i wotlk, det var en skam og eg var en flau eier av wow. Seriøst eg gledet meg til wotlk, og ble totalt brent ut når eg kom til level 72, TOTALT. Og spilte kun maks 4 timer dagen, klarte ikke mer (kontra TBC der eg spilte mye mer).

 

Eneste man trenger når man levler opp, er litt mer utfordring, vær så snill skap mer utfordring (som instansene i TBC). For å være ærlig, eg gruer meg skikkelig til 80-85 opplevelsen. Når level 14-16 er mye mye mer utfordrende enn 70-80 (og sikkert 80-85), er det noe skikkelig galt.

Lenke til kommentar

Synes du bommer litt med kritikken. Problemet her er ikke at det blir oversatt, men at det blir oversatt galt.

 

Når oversetteren - som sannsynligvis er artikkelforfatteren - ikke klarer å finne et fullgodt norsk ord for det engelske begrepet han vil oversette, ser jeg ikke problemet med å bruke tilnærminger slik som glyphs -> runer. Problemet oppstår i det tilnærmingsordet også har en annen, direkte oversettelse, som allerede er brukt som et annet, separat element i spillet. Her kunne man altså vært tjent med å velge et tilnærmingsord som ikke allerede er "opptatt" i WoW-sammenheng, eller prøve seg med en presis oversettelse. Fra wikipedia-artikkelen om Glyph kan man f.eks. klikke seg videre til den tilsvarende nynorske artikkelen, som opererer med begrepet "glyff": http://nn.wikipedia.org/wiki/Glyff

UiOs digitale ordbok kan imidlertid ikke bekrefte at "glyff" er et faktisk ord. Hva gjør man da?

 

På det rent personlige plan synes jeg ikke rune er verdens verste oversettelse av det noe vage uttrykket glyph, særlig ikke med tanke på hvordan glyphs behandles i nettopp WoW, men fordi runes - også i WoW - er noe ganske annet enn glyphs, kunne kunne man nok med fordel sett seg om etter alternativer.

 

 

For å være ærlig, eg gruer meg skikkelig til 80-85 opplevelsen. Når level 14-16 er mye mye mer utfordrende enn 70-80 (og sikkert 80-85), er det noe skikkelig galt.

 

Hvis du med utfordrende egentlig mener "kjedelig", så er dette riktig. At du går lei av WoTLK etter et par nivåer tyder i grunn mest på at du er lei av WoW, for kvaliteten på innholdet - særlig når det gjelder quests - økte betraktelig fra vanilla via TBC til WoTLK.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Jeg synes skribenten dummer seg ut ved å oversette "faguttrykk" i WoW slik at de blir noe helt annet/feil.

Runes er ikke glyphs! Runes er noe Death Knights bruker som ressurser, mens glyphs er oppgraderinger iform av små tilleggsegenskaper eller endringer av egenskaper du har fra før.

Selv om en "glyph" i språklig sammenheng er det samme som en "rune", er det ikke det i WoW.

Som andre sier blir det feil å oversette zeppelin tower med flyvepunkt, da flyvepunkt(flightpath) regnes som de punktene hvor man bruker en automatisk flyve-mount og ikke en annen form for transport.

 

Dette er bare småtteri i forhold til den grove feilen at dere påstår at det ikke kommer nye talenter, bare 5 nye levler...

Har dere i det hele tatt besøkt Blizzard?

Det er "Guild Talents" som har blitt skrota, nye talents for de ulike klassene er under konstruksjon - her er en skisse av hvordan det er hittil i alpha-fasen:

http://www.wowtal.com/#k=.9dw.rogue

- Trykk på class-ikonene på venstre side for å se de forskjellige talentene

 

Det er ikke utgitt noen blue posts om skroting av nye class talents, så hvis dette er tilfellet har dere fått informasjonen før store WoW-sider med fortløpende informasjon(lite sannsynlig).

Hvis dette er tilfellet savner jeg utdypende informasjon.

 

Artikkelen i seg selv er godt skrevet, men dårlig oversettelse og grove feilopplysninger gjør at den burde rettes eller skrotes!

Slutt å oversett gaminguttrykk, det blir for dumt!

Dette er tross alt en side for gamere -_-'

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar

Nei, level 14-16 (og utover det og) er faktisk MER utfordrende, ikke noe med kjedsomhet inne i bildet her. Eg har faktisk større sjangse for å dø da, og må tenke på hvor eg plasserer meg for å ikke dø. I wotlk, er det bare å løpe inn, drepe noen mobs som dør bare du ser på dem, selv for en ny char i wotlk, når han kommer til 71 og har questing gear, er det bare å løpe inn i alt, ingenting kan røre i deg engang.

 

Har du prøvd som level 16 å queste rundt Deadmines? Om du ikke passer deg får du aggro innenfra, og det er ikke bare å spamme keyboardet og mobs dør da. Wotlk questing er horribelt, blir faktisk syk i kroppen av å tenke på det. Som sagt, håper dette forandrer seg, ellers må eg ta i bruk andre midler for å levle opp.

Lenke til kommentar

1: Et ! over hode, går bort gidder ikke å lese en haug med dritt. Reiser til location, dreper eller samler X antall og tilbake for å levere for å få X.

 

2: Reiser i dungeons dreper X hundre ganger får X i belønning som 14 millioner andre også har.

 

 

 

Våkner opp etter 3,5år og lurer på hva pokker en driver med, min oppsumering av WoW :)

Lenke til kommentar

1: Et ! over hode, går bort gidder ikke å lese en haug med dritt. Reiser til location, dreper eller samler X antall og tilbake for å levere for å få X.

 

2: Reiser i dungeons dreper X hundre ganger får X i belønning som 14 millioner andre også har.

 

 

 

Våkner opp etter 3,5år og lurer på hva pokker en driver med, min oppsumering av WoW :)

 

Du brukte 3,5 år på ett spill du ikke liker? Sier jo litt...

 

Hvordan skal man spille ett MMO om ikke andre skal kunne skaffe belønningene du har? Dette gjelder forsåvidt alle spill. Har det noe å si om andre har gjort ditt eller datt når du ikke har det?

 

Jeg har ikke prøvd fallskjermhopp, men om jeg noen gang gjør tror jeg ikke det blir mindre gøy fordi tusenvis av andre har gjort det før :p

 

Og, hva har dette med cataclysm å gjøre?

 

Er guild talents skrotet? NEEEEEEI! Fanken og, så fram til de.

Lenke til kommentar

Nei, level 14-16 (og utover det og) er faktisk MER utfordrende, ikke noe med kjedsomhet inne i bildet her. Eg har faktisk større sjangse for å dø da, og må tenke på hvor eg plasserer meg for å ikke dø. I wotlk, er det bare å løpe inn, drepe noen mobs som dør bare du ser på dem, selv for en ny char i wotlk, når han kommer til 71 og har questing gear, er det bare å løpe inn i alt, ingenting kan røre i deg engang.

 

Har du prøvd som level 16 å queste rundt Deadmines? Om du ikke passer deg får du aggro innenfra, og det er ikke bare å spamme keyboardet og mobs dør da. Wotlk questing er horribelt, blir faktisk syk i kroppen av å tenke på det. Som sagt, håper dette forandrer seg, ellers må eg ta i bruk andre midler for å levle opp.

Dette er faktisk veldig sant, desverre...

Blizzard har heldigvis sagt at det vil bli lagt mye mer vekt på "single target" combat i Cataclysm, slik at man ikke bare kan dra med seg en haug av fiender og spamme dem til døde med AoE. Du må også tenke på at Deadmines faktisk er den vanskeligste instancen av dem alle

hvis man tar level og gear man vanligvis har rundt level 15+ i betraktning.

Det som ikke gjøre problemet bedre er heirloom gear. Det er fint teoretisk sett, men litt

for OP. Det burde modereres litt mer.

 

Jeg er litt lei av AoE spamming med min main(Rogue). Blizzard modererte heldigvis AoE

damage en hel del, for det var rett og slett latterlig! Før de modererte det hadde jeg

31 000(31K) AoE damage i Naxx!!!

Det som er mest ille med all fokusen på AoE er at det ikke krever noe av spilleren, bare trykking på en knapp, noe som blir fort kjedelig. I tillegg får de spillerne som egentlig

ikke fortjener å være med på de vanskeligste tingene en kjip inngangsbillett med AoE.

jeg har vært i alt for mange grupper hvor spillere skryter av DPSen sin, men er helt udugelige når de skal fokusere på færre enn 3 fiender. Spesielt når man kommer til bossene

blir dette mer synlig.

Det er fortsatt et problem som får for lite fokus.

Lenke til kommentar

Må dere skjerpe dere med å oversette alt!

Vi er tross alt gamere, vi kan engelsk. Oversatt tauren til turen? wtf? Er det et ordentlig ord? Har du googlet gresk mytologi for å finne det?

Og "laug" er verdens støggeste ord!!!

HAHA! xD

Helt enig!

Skal vi ta oss en tur?

 

Gamer.no presenterer: bøyning av turen(ikke gåtur, men oksemann!)

En turen - Turenen - Turenene

Prøv å si det tre ganger!

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar

Runes er ikke glyphs! Runes er noe Death Knights bruker som ressurser, mens glyphs er oppgraderinger iform av små tilleggsegenskaper eller endringer av egenskaper du har fra før.

Selv om en "glyph" i språklig sammenheng er det samme som en "rune", er det ikke det i WoW.

Som andre sier blir det feil å oversette zeppelin tower med flyvepunkt, da flyvepunkt(flightpath) regnes som de punktene hvor man bruker en automatisk flyve-mount og ikke en annen form for transport.

Jeg er selvsagt klar over at man har glyphs og runes i World of Warcraft, men var det virkelig mulig å misforstå hvilken type jeg snakket om? Såvidt jeg klarte å finne ut, er ikke "glyff" et norsk ord, så alternativet ville være å kalle det "steiner med inskripsjoner" eller lignende. Jeg mener at "runer" er den beste norske oversettelsen av "glyph". Hvis noen misforstod (rekk opp en hånd), beklager jeg.

 

Dette er bare småtteri i forhold til den grove feilen at dere påstår at det ikke kommer nye talenter, bare 5 nye levler...

Har dere i det hele tatt besøkt Blizzard?

Det er "Guild Talents" som har blitt skrota, nye talents for de ulike klassene er under konstruksjon - her er en skisse av hvordan det er hittil i alpha-fasen:

http://www.wowtal.com/#k=.9dw.rogue

- Trykk på class-ikonene på venstre side for å se de forskjellige talentene

Jeg baserer den uttalelsen på kommentarer fra Blizzard under arrangementet, jeg må nesten stole på at det de sier er korrekt. Jeg sier ikke at det ikke kan bli endringer på talenttrærne (det gjøres jo støtt og stadig), men det kommer ingen ny "tier" med talenter, det ble gjort rimelig klart.

 

Slutt å oversett gaminguttrykk, det blir for dumt!

Dette er tross alt en side for gamere -_-'

Det hadde selvfølgelig vært mye enklere å kjøre på med boss, guild, glyphs etc. Men nå er det engang slik at vi har valgt å legge oss på ei linje her på Gamer.no hvor vi unngår engelske ord og uttrykk så langt det er mulig.

 

Må dere skjerpe dere med å oversette alt!

Vi er tross alt gamere, vi kan engelsk. Oversatt tauren til turen? wtf? Er det et ordentlig ord? Har du googlet gresk mytologi for å finne det?

Og "laug" er verdens støggeste ord!!!

Men tro meg, det er en trykkfeil! (rettet opp nå)

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar

Aasgaard, Steiner med inskripsjoner hadde eg forstått lett, og eg synes personlig det er en god oversettelse. Eg må innrømme at eg ikke skjønte en drit da eg leste runer, eg skumleste litt fort gjennom, men runer skjønte eg ikke et fnutt av. Bruk ord som er lett å forstå fremfor å lete opp et godt norsk ord som få forstår.

Lenke til kommentar

"Laug" er et kjempestilig ord. Så det så.

 

Ellers synes jeg det er flott at Gamer har norske oversettelser, jeg synes de er underholdende å lese. Dessuten synes jeg selv det blir for dumt om halve teksten er på engelsk, og den andre halve på norsk. Nuvel.

 

Angående utvidelsen, så er det tull at Blizzard ikke har brukt mye arbeid på dette. Det er en formidabel jobb å gå over hele sulamitten igjen, inkludert at de har gjort det to-tre ganger flere steder mtp. phasing, og er noe som garantert har krevet mye jobb.

 

Og til disse som synes at oppdrag (quest) i lavere erfaringsnivåer er mer underholdende enn de i høyere nivåer, er saken ganske enkelt at dere setter mer pris på at det er vanskelig (kanskje det til og med er vanskelig på grunn av dårlig design og ubalanse), ikke at det er underholdende. Som Zealuu sier, oppdragene i Wrath of the Lich King var vanvittig mye mer kreative og underholdende i forhold til de man kunne gjøre i tidligere installasjoner av spillet. Dessuten finner jeg faktisk mye moro i å lese teksten man får servert hver gang man aksepterer et oppdrag, selv om dette er noe jeg har begynt å sette pris på mer nylig. Om du synes de tidligere oppdragene er morsommere å gjøre, hvor majoriteten av de som tilhører "gå til X og drep X antall dyr"-malen ligger, kan du like godt sette deg ned med Ninja Gaiden eller Civilization IV og skru de på høyeste vanskelighetsgrad. Eventuelt "levle" opp naken. Da får du utfordrende oppgaver.

 

Nei, i WotLK måtte jeg faktisk gjøre noe nytt av og til til en forandring, dette er noe jeg setter uhorvelig stor pris på, da et av mine største ankepunkter til WoW var at det hadde så utrolig repeterende oppdrag. Jeg er glad Blizzard tok en annen retning i deres hittil nyeste utvidelse, og gleder meg til å få mer av det samme i Cataclysm.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Håper virkelig Cataclysm blir bra. Jeg for min del sluttet å spille WoW når tier 10 utstyret kom. Jeg orker bare ikke måtte bruke uhøvlig lang tid på å skaffe gear. Jeg innrømmer ærlig at jeg ikke var den beste i guilden og det er kjedelig å sette av tid på kvelder og ikke bli sikret gear på noen som helst måte. PvP er uaktuelt da det fort blir veldig repeterende.

 

Selv om jeg bare har spilt på Horde og levlet opp Tauren Druid og Troll Warrior så føler jeg at jeg har gjort de questa og møtt alle quest områdene som er verdt å besøke. Jeg har den følelsen av att Alliace og Horde questene er veldig like på mange måter. Blir liksom ikke det samme å levle opp på de samme områdene. (Hovedsaklig Kalimdor som Horde. Eastern Kingdoms har jeg blitt advart at blir kjedelig å levle opp fra lvl 1-30).

 

Nei. Cataclysm blir bra :thumbup:

Når jeg kommer til å kjøpe WoW Cataclysm på release så kommer jeg til å se frem til ny Rase og omformede geografiske områder og masser av nye quests. Så HÅPER JEG FOR GUDS SKYLD at lvl 80-85 blir forfriskende, nytt og ikke kjedelig. Jeg føler at det liksom mangler noe mellom lvl 60-80 sånn som det er nå. Blir liksom ikke så spennendes å levle i Outland når hele området er forlatt og du aldri finner "venner" til å gjøre 2 og 3 manns oppdrag. Jeg håper også at det blir lettere å få tak i epic gear fra de tidligere tillegspakkene.

Endret av M4rius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...