Gå til innhold

Game Maker Tråden


Skal det være en GM konkurranse?  

26 stemmer

  1. 1. Skal det være en GM konkurranse?

    • JA
      10
    • NEI
      2
    • JA, men tror ikke jeg blir med
      14


Anbefalte innlegg

Denne tråden kan brukes til:

•Diskusjon rundt GM

•Vise hva man har lagd

•Få hjelp av andre

•Få ideer til hva man kan lage

•Vise og få tilbakemelding på prosjekter

•Spørsmål om DD eller GML

 

INFO om Game Maker (GM)

 

Game Maker er et program som brukes til å lage små enkle spill til mer avanserte spill.

programmet er veldig lett å lære seg, og man trenger ingen kunnskap om programmering. Programmet er i den 8. versjonen og har to utgaver. Game Maker Lite og Game Maker Pro. Lite utgaven er gratis, mens Pro koster $25. Her kan du se hva Pro utgaven har, som ikke Lite har. (Den største er at man kan lage 3D spill)

 

Det er to måter å programmere på. Den første og letteste er Drag-and-Drop(DD) og den andre er Game Maker Language(GML) som er GMs egne programmeringsspråk. Dette krever litt mer kunnskaper, men skal være greit å sette seg inn i. DD er bare at man drar forskjellige kommandoer til et objekt.(Man slipper å bruke koder(GML)

 

Hvorfor velge DD fremfor GML?

DD er veldig lett å lære seg. Man drar bare ønsket kommando over til et felt og velger verdi for kommandoen. Det finnes nok av videoer på youtube som forklarer grundig hvordan man gjør forskjellige ting. Det tar også mindre tid å lage et spill med DD enn GML, fordi hvis man skriver en feil når man bruker GML så vil ikke den kommandoen funke.

 

Hvorfor velge GML fremfor DD?

DD krever nesten ingen kunnskaper og man kan komme langt med å bruke det, men det er noen fordeler med å bruke GML. Med å programmere tar spillfilen mindre plass og man har flere muligheter til å få ting til å oppføre seg som man vil. Hvis man lærer seg GML og tenker at man har lyst til å programmere spill eller annen programmering i fremtiden, eller gå over til litt mer avanserte språk etter vært er det greit å ha litt kunnskap om hvordan programmering funker.

 

 

Last ned GM

Pc

Game Maker 8 Lite:Her

Mac

Game Maker 7 Lite:Her

Game Maker 7 Pro: Her

 

Nyttige linker:

 

yoyogames.com- kan prøve andres spill, finne figurer man kan bruke i spillet sit og mye mer.

game maker forum

norsk wikipedia - ikke helt oppdatert, men hvis man vil lese lit mere så står det mye her.

engelsk wiki

 

 

Kommer: Tutorials for DD og GML

Endret av D02
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Suverent. :)

Her er spillet mitt. første spillet jeg har laget. Plukket opp Game maker 8 på fredagen, så er veldig fersk.

 

Kommer til å jobbe en del med det spillet der. skal til slutt bli RPG. :thumbup:

Kult det :thumbup:

blir morsomt å se hvordan det blir etter hvert. har selv planer om å begynne på et spill snart, og har tegnet noen skisser på iphonen min. her er de.

Menyen: mangler options.

818459.jpeg

How to play. den er minst ferdig og skal endre kontrollene fra iphone til pc...

818460.jpeg

vanskelighetsgrader

818462.jpeg

Lenke til kommentar

Jeg brukte Game Maker en god del for en stund siden, men har ikke hatt tid i det siste til å gjøre så mye. Faktisk er jeg ikke sikker på om jeg skal gidde å fullføre prosjektet jeg holdt på med. Om dere liker det og vil jeg skal fortsette skal jeg nok vurdere det, men frem til da får dere kose dere med en demo. Og jada, jeg vet det er noen bugs, men ikke så mange at det merkes noe særlig.

 

 

 

Great Diamond Sisters in the Lair of the Easter Bunny: Breakout Edition

 

Den opprinnelige tanken var å lage noe alá Castlevania og Metroid hvor man utforsker en stor hule og jakter på Påskeharen. Problemet var at det ble for kjedelig, så jeg droppet hele greia og prøvde å lage noe som er mer rett på sak i stedet, men fortsatt med en viss stil. Resultatet ble Breakout, men ikke helt på den vanlige måten. Joda, vi har fortsatt en ball, knuser blokker og så videre, men vi har også tre valgfrie karakterer med hver sine våpen eller trylleformler, experience og så videre. (det er ikke experience i demoen, men det var tenkt i det ferdige spillet.)

 

 

 

I demoen er det bare 14 brett, men jeg håper det er nok til å gi dere en viss peiling på hva dere kan forvente i den ferdige versjonen - om det er noe vits å fullføre den. Blir demoen populær fullfører jeg spillet, så det er opp til dere om dere vil ha mer.

 

En irriterende ting er at jeg sliter med å kjøre spillet på laptopen av en eller annen grunn. Aner ikke hvorfor, men det er verdt å ha i tankene. Det fungerer utmerket på den stasjonære PCen.

 

(btw den streken dere ser i bildet skal være der. Den beveger seg sakte fra venstre mot høyre, og personlig syntes jeg det minner om gamle filmer der bildet ikke er av det helt beste. Effekten skjedde med et uhell, men jeg liker den.) :)

 

Her kan dere laste ned demoen

 

And now for something complete different. :p Du sier i førsteposten at det er to måter å programmere på i GM, men det er faktisk tre. DnD og GML er viktige, men den jeg foretrekker er helt klart en blanding. Jeg prøver å bruke DnD så mye som mulig, men det blir en god del i GML også for å få bedre kontroll over ting og for å utdype ting. Og for øvrig er det ikke noe problem å bruke GML direkte i DnD kommandoer. Om du for eksempel prøver å endre gravitasjon via DnD er det vanligst å bare skrive inn et tall, men du kan fint bruke en variable som hspeed i stedet om du vil.

 

En annen morsomt ting er at YoYo Games (de som lager og gir ut GM) jobber med å la oss konvertere programmene våre til Android. Det gjøres ved å sende inn programmene våre til dem, så de konverterer dem og gir dem ut. Sist jeg sjekket var de ikke klare til å gjøre det, men det kommer. Betaling får vi også, skjønt ikke mer enn ca 35% av inntektene fra spillet. Men det er jo litt. :)

Endret av vikingkylling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg ville sagt at det er to språk, men man kan kombinere dem.

 

jeg stemmer for at du skal fortsette med spillet ;P

 

kommer til å legge noen tutorials i førsteposten sånn at folk som ikke har prøvd programmet kan lage et lite spill hvis dem har lyst. da er det bare å se på videoen og gjøre det samme:) hadde vært kult hvis det blir lit aktivitet i tråden : )

Lenke til kommentar

Skal prøve å være så aktiv som mulig i tråden jeg også. :p

 

mine spill frem til nå:

 

 

Puff Land (LINK)

 

W, A, S, D

 

post-226529-0-28075300-1297160016_thumb.png

 

post-226529-0-97956700-1297160028_thumb.png

 

 

 

 

 

Save the fox (LINK)

 

A=Venstre, D=Høyre, Space=hopp, 1=save, 2=load, R=Restart

 

post-226529-0-87552700-1297160093_thumb.png

 

post-226529-0-69044800-1297160104_thumb.png

 

 

 

 

EDIT: Begynte med Game maker på Fredagen, så det er ikke akkurat så bra. Spill nr. 2 har ingen flere baner etter "katte-banen," så det er derfor det ikke skjer noe etter du har fått samla alle. :p

Endret av Mikaeru
Lenke til kommentar

2 bilder av "airborne."

 

post-226529-0-50279200-1297196900_thumb.png

 

post-226529-0-87350600-1297196908_thumb.png

 

skal bli et sånt typisk romskip spill hvor man skyter ting som kommer ned. :)

 

hvis noen lurer på hvorfor jeg lager så mye spill og ikke gjør de ferdige, er det fordi jeg prøver å lære meg de forskjellige måtene man kan styre på. gravity, etc.

morsomt er det ihvertfall. :p

Lenke til kommentar

Om jeg kan gi deg et tips bør du ta en titt på Sidescroller Tutorial (fra linken min). Der får du lære å lage et romskipspill der du styrer et fly neders på skjermen og skyter mot fiender som kommer fra kanten øverst. Det vil selvsagt ikke være avansert, men du vil få noen forskjellige fiendetyper, lære å la spillet plassere stjernene tilfeldig (for å få variasjon i bakgrunnen), skyte fiender, miste liv når du blir skutt og så videre. Alt i alt vil du nok få en god bakgrunn til å utvide på. Hva med å endre det til en venstre-mot-høyre sidescroller i stedet for nederest-til-toppen?

Lenke til kommentar

skal sjekke ut tutorial'en i morgen. :)

det med å miste liv, ødelegge motstandere og slikt kan jeg, men ikke det med random plassering av stjerner. det hørtes kjekt ut.

 

angående å ha det fra venstre, og skyte de som kommer på høyre - så foretrekker jeg slik jeg har det. funker jo på venstre og, men synes det blir en bedre spillefølelse når man ser ting "bak fra." :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt bump, men har en kjapt spørsmål. Diamond Sisters Breakout er lagt på hyllen foreløpig (har for mye moro med å "bugteste" det) :p så jeg har fortsatt på det første prosjektet mitt. Det var et plattformspill også basert på Diamond Sisters, hvor påskeharen har stjålet alle påskeeggene, så de må hente eggene tilbake og banke påskeharen litt. Spillet vil være bygd opp av fire soner man kan ta i hvilken rekkefølge man vil (et basert på hvert element), og hvert rom vil ha en del påskeegg. Den første sonen er inspirert av Donkey Kong (originalen med rullende tønner osv), og i utgangspunktet ser det helt greit ut. Bare kom deg til døren på toppen og gå videre. Men for å åpne døren må man hente alle eggene i rommet, noe som ikke er like lett. :)

 

Den første sonen (jord) er grei nok, men jeg trenger idéer til de andre tre sonene, samt flere idéer for DK-rommene. Vi har diverse våpen og sånt, men jeg tviler litt på om jeg vil ha fiender med. Det er et actionspill, men jeg vil ikke ha et blodbad.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

hvis du har jord, kan du jo ha vann og ild. den ene under vann den andre i helvete? isteden for rullende tønne kan du ha, jordball/stein i jord sonen, rullene luftboble i vannsonen og lavakuler i ild sonen.

 

hvis du har bilder hadde det vært lettere å gi ideer : )

Lenke til kommentar

Takk for tips. Så langt vet jeg at det blir et 2D plattformspill med en "sone" for vann, en for ild, en for luft og en for jord. Når jeg sier sone mener jeg at vi starter i et rom med fem dører. Fire av dem går til de forskjellige sonene, og den siste til sistebossen. Det jeg har tenkt så langt er noe ala:

 

- Jord: Inspirert av Donkey Kong, men har foreløpig hjul i stedet for tønner. Det kan bli mer senere, som steiner osv. Men først og fremst vil jeg ha de grunnleggende brettene ferdig før jeg begynner med det kosmetiske.

 

- Vann: Det blir ikke noe undervannsgreie, da jeg omtrent aldri har prøvd et som fungerer. Men det kan bli noe i samme stil som Castlevania: Order of Ecclesia, for de som har prøvd det. Det er på mange måter en vanlig sone, men har lavere gravitasjon og lar oss hoppe i luften for å "svømme". Aner ikke hvordan selve spillformen blir her. Jord-sonen dreier seg mye om å utforske i et minimalt område, så det kan bli noe lignende her.

 

- Ild: Jeg har bare så vidt begynt på denne, men jeg tenker noe med vulkaner, transportbånd osv (tenk Bruce Lee på Commodore 64). Den nederste delen av brettet vil være dekket av flammer, så faller du ned er du død. Enkelt og greit. :)

 

- Luft: Aner ikke, men tenker noe med lav gravitasjon, små plattformer og kanskje litt vind. Vi får se.

 

Dette er bare det grunnleggende, så jeg tar mer enn gjerne imot tips. Når det gjelder den visuelle stilen har jeg et skjermbilde fra den foreløpige ildsonen:

 

 

Her ser vi vår kjære Stevie Rae kaste lyn på et eller annet i ild-sonen. De andre blir brune, mørkeblå og lyseblå etter planen for jord, vann og luft. Men her dere ideer til andre soner er det bare å komme med dem. :)

Lenke til kommentar

spennende dette :)

 

du kan jo ha skyer, fly, flygende aper osv i luft banen som man kan hope på for å komme videre. noen skyer blir borte hvis du hopper på dem osv.

 

Edit: har planer om å legge til Tutorials og en GM konkuranse(hvis det er stemning for det), der jeg gir en oppgave, vansklighetsgraden blir lett og jeg legger til Tutorials for det som trengs, sånn at det er mulig for alle å være med.

Endret av D02
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg fant ut noe om luft-banen. Husker du et spill kalt Hero til Commodore 64? Hele konseptet var at man hadde en propell på ryggen og skulle fly gjennom en del grotter osv. Rørte man taket, vegger, flaggermus osv stoppet rotoren, og man døde. Jeg vurderer å gjøre noe lignende med luft-sonen, men ha jetpacks osv i stedet. Dvs jeg har tre folk: Jackie, Stevie Rae og Katie. Stevie Rae er heks, så hun kan få et flyvende teppe, sopelime eller noe sånt. Jackie kan få jetpack, men aner ikke hva Katie kan drive med. Vi får se. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Game Maker 8.1 er ute. Er lite nytt i grunnen, men nå kan vi flytte rundt i rom og på bilder med å holde nede den midterste musknappen. Har lengtet etter noe sånt lenge.

 

http://glog.yoyogames.com/?p=3045

 

For å oppdatere litt og skamløst promotere eget spill er Diamond Sisters: Breakout Adventure snart ferdig. Det er 20 brett så langt (kan bli flere om ønsket), tre spillbare karakterer som er radikalt forskjellige og brukbar strategi, spesielt for fans av Stevie Rae. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Uff, stoppa helt opp med Game maker jeg, men skal prøve å begynne igjen nå! Skal på folkehøgskole spilldesign neste år, og da tror jeg at jeg bør lære meg så mye som mulig, for jeg er ganske ... "kortlært?"

Treg til å lære i hvert fall.

 

Lager dere sprites selv? Har dere noen tips til hvordan få de til å se så bra ut som mulig? Vanskelig å lage noe som ser bra ut. Grøsser bare ved tanken på å måtte begynne å animere den.

 

 

Har noen lagd noe spennende i det siste da? :D

Lenke til kommentar

kult. gleder meg til å se det ferdig. selv har jeg ikke tid til å sette meg ned og lage spill, men må få starte på et snart

bra du holder oss oppdatert ;)

 

Dere kan laste ned en ferdig versjon her:

 

http://www.mediafire...1e9vpp6ptp4utpl

 

Men husk dette er det aller første spillet jeg faktisk gjør ferdig, så det er enkelte bugs og sånt tull, og jeg er usikker på hvordan hvor bra balanser det er med tanke på powerups og sånt. For å ta en rask oppsummering var det 25 brett en stund, men jeg rensket bort de jeg ikke var fornøyd med og endte på 17 brett til sammen. Men vi snakker ikke vanlig Breakout, og med tre spillbare karakterer tror jeg det holder. Det er heller ikke musikk, så jeg anbefaler å heller bruke Spotif eller noe sånt.

 

De tre karakterene er svært forskjellige, og dere kan lese mer om dem ved å trykke F1 i selve spillet. Men kort sagt har Jackie våpen som krever forskjellig ammo for hvert våpen, Stevie Rae er magiker og bruker kun magi, og Katie er ninja og spiller mest defensivt. Dvs hun kan for eksmpel forsvinne i en røyksky og dukke opp under ballen, men det trenger ikke ammo. Hun kan også lage en klone av seg selv, men kun en om gangen. Den forsvinner når ballen treffer den. Håper dere liker det. :)

 

 

Lager dere sprites selv? Har dere noen tips til hvordan få de til å se så bra ut som mulig? Vanskelig å lage noe som ser bra ut. Grøsser bare ved tanken på å måtte begynne å animere den.

 

 

Har noen lagd noe spennende i det siste da? :D

 

Ja, jeg lager de det meste selv. Bakgrunnen har jeg gjort ganske enkel ved å bruke Gimp og fylle bakgrunnen med et mønster. I Diamond Sisters: Breakout er bakgrunnen som regel et par pixler for kort loddrett, så ved å bevege den sakte ser det pent ut og gir en illusjon om et litt ødelagt bilde, som for eksmpel på gamle filmer. (håper jeg da!) :p Selve karakterene var opprinnelig en liten modifikasjon av en eksisterende karakter som følger med Game Maker, men jeg endret dem fra scratch i stedet.

 

I det nyeste spillet har jeg brukt en character outline og lager resten selv. Det gjør det ganske lett å lage en bra karakter med bra animasjon. På et veldig tidlig statie ser det sånn ut:

 

 

 

Et lite triks jeg lærte meg var å først bruke mange bilder av en statisk flamme i en animasjon, og så bruke en rekke bilder av en speilvendt flamme etter dem. Det vil gjøre flammen litt mer animert. Om du deretter legger flere flammer mer eller mindre oppå hverandre og kjører dem i forskjellig hastighet vil det se ganske levende ut. Om du så forminsker flammene en god del har du en brukbar ildkule. Den igjen flyr opp en stund, står i ro i et øyeblikk før den blir speilvendt vertikalt og horisontalt og faller ned igjen. Det gjør den også ganske levende og vakker å se på. Enkelt, men effektivt. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...