Gå til innhold

Sony med fullformatvideokamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skikkelig dumt at ingen hos Sony har tenkt på at de bruker feil codec. Der kan det ikke jobbe mange flinke folk...

 

:whistle:

Nei, Sony kan ingen ting. De har aldri laget noen flotte TVer, Sony Vaio er møkkamaskiner, og telefonene deres, nei fysj...

Fra spøk til alvor. Sony har såklart peiling, men jeg skulle ønske de hadde brukt en intraframe-kodek... Da hadde det vært ENDA bedre!

Lenke til kommentar

Kan noen som er inne i videoformater for både proff og amatørbruk, fortelle oss, som ikke kan noe om dette, hvilke formater som er bra og dårlige og hvorfor man skal velge de?

 

Hva er f.eks. Long-GOP og hovrfor er det dårlig?

 

Det skal sies at det ikke er den største dealen i verden. Den er faktisk ganske liten, og jeg burde sikkert ikke dratt det frem, men siden jeg allerede har gjort det:

Video kan lagres på flere måter.

Den med høyest kvalitet, og mest robust (med tanke på frame-drops og lignende) er en kodek som lager hver frame for seg selv - En intraframe-codek som Panasonic sin AVC-Intra gjør akuratt dette.

 

En annen måte, som krever mindre plass, er å ta f.eks hver 12. frame (som DVD) og lagre denne, for og så kun lagre forskjellen mellom denne og neste frame, frem til neste fulle frame. Det sparer mye plass uten å egentlig tape kvalitet. Hvis man derimot mister den fulle framen, mister man teoretisk 12 frames med bilder.

 

Det er ingen big deal, siden man som regel ikke opplever frame-drops på minnekort-baserte løsninger, men jeg skulle ønske at da man slår på stortromma og lager et realt kamera, så skulle jeg ønske de hadde laget en perfekt kodek i tillegg ... :p

Lenke til kommentar

Skikkelig dumt at ingen hos Sony har tenkt på at de bruker feil codec. Der kan det ikke jobbe mange flinke folk...

 

:whistle:

Nei, Sony kan ingen ting. De har aldri laget noen flotte TVer, Sony Vaio er møkkamaskiner, og telefonene deres, nei fysj...

Fra spøk til alvor. Sony har såklart peiling, men jeg skulle ønske de hadde brukt en intraframe-kodek... Da hadde det vært ENDA bedre!

 

I denne sammenhengen ville det vel vært mer relevant å dra fram utrykk som "digibeta" og "broadcast" - på dette området er ikke bare Sony flinke, de har vært markedsledende og dominerende i mange mange tiår.

Lenke til kommentar

I denne sammenhengen ville det vel vært mer relevant å dra fram utrykk som "digibeta" og "broadcast" - på dette området er ikke bare Sony flinke, de har vært markedsledende og dominerende i mange mange tiår.

Det var et forsøk på en spøk...

 

Tror jeg virkelig har skutt meg selv i benet i denne tråden.

Lenke til kommentar

I denne sammenhengen ville det vel vært mer relevant å dra fram utrykk som "digibeta" og "broadcast" - på dette området er ikke bare Sony flinke, de har vært markedsledende og dominerende i mange mange tiår.

Det var et forsøk på en spøk...

 

Tror jeg virkelig har skutt meg selv i benet i denne tråden.

 

Neida - jeg skjønte det forsåvidt godt, men det er alltid noen som misforstår :D

Lenke til kommentar

Er ikke den kodeken bortimot industristandard? Det jo ikke noe om bitrate, men tipper den blir høy, 30-40 mbit/s?

 

Det er da puslete - faktisk mindre enn bitraten på min 550D. Bitraten må nok ligge mellom 50 og 100 Mbit/s (og høyere) skal det tilfredsstille proffmarkedet. ProRes 422 ligger vel på 147 - 220 Mbit/s i HD format. REDCODE, formatet som Red bruker i sine "profesjonelle kamera" er helt opp til 336 Mbit/s. Men det er råformat.

 

Det er ingen big deal, siden man som regel ikke opplever frame-drops på minnekort-baserte løsninger, men jeg skulle ønske at da man slår på stortromma og lager et realt kamera, så skulle jeg ønske de hadde laget en perfekt kodek i tillegg ... :p

 

Jeg også var overrasket at man ikke satset på en annen kodeks/format, som f.eks AVC Intra eller ProRes 442. Men jeg er ingen guru på dette området (langt fra). Men jeg har alltid trodd at de som bruker utstyr i denne klassen vil ha mest mulig "rå" data, dvs kodekser som beholder mest mulig data selv om det komprimeres.

 

Men som @fuck_it nevner, Sony har vært svært tunge innen TV, og de tar nok mye hensyn til det segmentet.

Lenke til kommentar

Underlig at folk ikke skjønner at long-gop er velegnet til opptak.

Der gjelder det å kunne ta opp mye materiale på relativt billig media, som kan overføres og lagres raskt og rimelig.

Uten å være 100% sikkert vil jeg anta at dette kameraet vil levere MXF 50 Mbps OP1a 422, dvs det samme som f.eks PDW-700.

Dette er et svært godt kompromis mellom kvalitet og båndbredde, og en transcoding til I-frame only ifm redigering kan gjøres tapsfri, siden det ikke er nødvendig med en recoding, kun å legge til full informasjon i alle frames.

Når vi jobber profesjonelt i stor skala er dette en bra løsning.

Formater som ProRes eller DNXHD er fine til siste finpuss, dvs i online redigering, men å jobbe i slike kvaliteter i en stor produksjonslinje blir latterlig dyrt, og gir ingen store fordeler.

Lenke til kommentar

Underlig at folk ikke skjønner at long-gop er velegnet til opptak.

Der gjelder det å kunne ta opp mye materiale på relativt billig media, som kan overføres og lagres raskt og rimelig.

Uten å være 100% sikkert vil jeg anta at dette kameraet vil levere MXF 50 Mbps OP1a 422, dvs det samme som f.eks PDW-700.

Dette er et svært godt kompromis mellom kvalitet og båndbredde, og en transcoding til I-frame only ifm redigering kan gjøres tapsfri, siden det ikke er nødvendig med en recoding, kun å legge til full informasjon i alle frames.

 

Jeg ser jo forelen med at man kan lagre mer media på mindre plass, men samtidig er det jo på langt nær så robust.

Lenke til kommentar

Underlig at folk ikke skjønner at long-gop er velegnet til opptak.

Der gjelder det å kunne ta opp mye materiale på relativt billig media, som kan overføres og lagres raskt og rimelig.

Uten å være 100% sikkert vil jeg anta at dette kameraet vil levere MXF 50 Mbps OP1a 422, dvs det samme som f.eks PDW-700.

Dette er et svært godt kompromis mellom kvalitet og båndbredde, og en transcoding til I-frame only ifm redigering kan gjøres tapsfri, siden det ikke er nødvendig med en recoding, kun å legge til full informasjon i alle frames.

 

Jeg ser jo forelen med at man kan lagre mer media på mindre plass, men samtidig er det jo på langt nær så robust.

 

Tja - spørs hvordan du ser det.

Har jobbet med forskjellige varianter av XDCAM nå i 7 år, har ca 25 XD kameraer i forskjellige varianter i drift, og har enda tilgode å miste noe data. Selv en XDCAM 23GB disk som var fysisk brettet i to fikk vi regenerert.

LongGop er pga den mindre størelsen faktisk mer robust til lagring enn I-frame-only formater.

Kort fortalt - om du skal lagre den samme mengden video, i samme kvalitet, men med en I-frame only codec vil du trenge 2-3 ganger så mye plass.

Det er 2-3 ganger så mange harddisker, og 2-3 ganger så mye feil.

Om du først har en feil, gir det en korrupt mediafil. Hele filen blir korrupt, og det spiller liten rolle hvilken codec som er brukt.

Lenke til kommentar

Ser forøvrig av pdf dokumentet at dette er mer som en PDW-EX3 med fullformat CMOS...

Dvs litt halvproff løsning, 35 Mbps.

Helt grei kvalitet, men ikke noe å skrive hjem om.

Kan tenkes at kamerahodet er bedre enn recorderen, og siden det nok er HDSDI ut kan man jo koble på en bedre recorder ekstern om nødvendig.

Artig lite kamera, blir sikkert en stor hit, helt til alle glade amatører finner ut at det er jævlig nok å stille fokus på et 2/3" HD kamera, og FF blir for vanskelig til normalt bruk.

Lenke til kommentar

"Glade amatører" kjøper ikke videokamera med tre objektiver for 27.000. Og spesielt ikke når det beløpet igjen er i dollar.

 

Tror dette først og fremst kjøpes av de som vet hva de vil ha og hva de får, jeg.

 

Tja, vi har da en del bortskjemte amatører her i landet, og opptil flere med RED kamera.

Men - må innrømme at det er uventet drøy pris på denne, sist jeg snakket med Sony om den indikerte de en noe hyggeligere pris.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...