Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Neato XV-11: Den smarte robotstøvsugeren


Anbefalte innlegg

Neato-Robotic-vacuum-450x299.jpg

Dette er Neato XV-11.

Den er genial.

 

 

Introduksjon

Nevn noen maskiner i din husholdning du ikke klarer deg uten.

Vaskemaskinen.

Oppvaskmaskinen.

Kjøleskap. Fryseboks

Komfyr. Mikrobølgeovn

 

Maskiner som gir oss en enklere hverdag. De automatiserer en eller annen prosess. Men de begynner å bli slitne, til og med mikrobølgeovnen er snart 50 år.

 

En av de kjipeste er støvsugeren. Den er fullstendig manuell, kjedelig og bråkete. Men noen har prøvd å gjøre noe med det; iRobot sin Roomba for eksempel. Jeg husker jeg leste testen av Roomba 570 på dingz.no og tenkte "den der kunne jeg tenke meg". Men den var litt dyr. 5000 kr er mye for en støvsuger.

 

Tidligere i år fant jeg en billig Roomba-klone, og klarte ikke å holde meg lenger. Til $80 (og $50 i frakt) var prisen fremdeles lav nok til å ta sjansen. Og den virket faktisk ganske OK.

 

Problemet med Roomba og tilsvarende robotstøvsugere er at de er forholdsvis dumme. De har lite retningssans, ser egentlig ikke hindre og er ikke særlig flinke til å navigere. De går på kryss og tverrs av rommet til de statistisk sett har dekket hele flaten. Ikke særlig effektivt. Og slikt gjør de aller fleste slike roboter, i mer eller mindre grad.

 

Inntil nå.

 

Velkommen, Neato XV-11!

Neato XV-11 scanner rommet fortløpende med en infrarød laser, og holder rede på sin (relative) posisjon, hvor den har vært og hvor den skal. Den finner døråpninger av seg selv, og går over dørstokken til neste rom når den er ferdig med et annet.

 

Den støvsuger først kantlinjen langs rommet (og rundt eventuelle hindringer, som skap, planter, sofaer, etc) og så tar den hoveflaten helt systematisk. Når den er ferdig går den tilbake til hvor den startet, og dokker seg selv om den startet fra dockingstasjonen. Her er et "slow capture" av mønsteret.

 

neato-xv-11-mapping.jpg

 

Slik virker den i praksis.

http://www.youtube.com/watch?v=fwTCj3TZrxE

 

 

Navigasjon

Bruken av laser gjør at den navigerer glimrende rundt synlige hindringer, så lenge hindringen er 10 cm over bakken (noe de fleste vegger, stoler, sofaer, bordben, etc er ;) ), se en video om teknikken her. Hindre lavere enn dette finner den med den tradisjonelle "bumper-metoden", treffer den noe så finner den en ny rute. Men Neato vet hvor den skal og prøver å finne en ny vei for å komme dit, der "de andre" velger bare en ny vilkårlig retning og fortsetter rett frem.

 

Finner Neato XV-11 for eksempel et bordbein , så støvsuger den rundt beinet og forsetter der den slapp.

 

I tillegg kan man legge ned magnetbånd som signaliserer "ikke kryss denne linjen". Roomba og tilsvarende kommer med "fyrtårn" som kan hjemmes bak døråpninger for å holde støvsugeren i et rom. Jeg kan se at disse fyrtårnene kan være praktiske (Engadget liker dem tydeligvis), men jeg likte ikke den patenten selv (Roomba-klonen min kom med et fyrtårn, det fungerer greit nok men vil jeg at roboten skal holde seg i et rom så kan jeg lukke døra. Dessuten er det nok en ting som krever batteri og jeg må huske å skru av).

 

Magnetbåndene derimot er betydelig mer fleksible, og lar meg enkelt fortelle støvsugeren at den ikke skal komme for nærme peisen eller prøve å klyve opp på høyttalerstativene mine. Bra!

 

 

Praktisk bruk, hurtighet og effektivitet

Jeg var spent da jeg skrudde den på. Den forrige roboten burde gå i ca. en time i stua vår på ca. 36 kvadratmeter, og da måtte den av og til kjøre en runde til. Stua har sofaer, stuebord, skap, spisebord og stoler, vedovn og en oljeovn midt på gulvet. Neato tok først runden rundt stua, og (etter et par små justeringer) så støvsugde den resten av gulvet i et pent "frem-og-tilbake"-mønster. Totalt tid: 20 minutter.

 

Kjøkken sammen med gang og yttergang (dører åpne mellom rommen) ble tatt rom for rom på litt under 15 minutter for totalt ca. 34 kvadratmeter. Jeg er imponert!

 

I tillegg gjør den en veldig god jobb! Magasinet "Gadget" testet nettop en robotsøvsuger fra Samsung og poengterte at Samsung "banker teppet" mer enn det suger. Neato'en suger faktisk veldig bra.

 

Siden Neato XV-11 skanner rommet støvsuger den også områder som andre robotstøvsugere bare kan drømme om å klare. I stua har jeg et spisebord som står ca. 0,8 m fra en vegg, noe som gjør at man får en lang "gang" på 3x0,8 meter. Her skal man ha flaks for at andre robotstøvsugere kommer inn, og enda mer flaks for at de gjør en god jobb! Neato XV-11 fant veien selv, og gjorde kort prosess på området. Sånt liker vi!

 

 

Men...

Alt er jo ikke bare en dans på roser. Det finnes noen ulemper.

- Noen rom må "justeres" for å kunne støvsuges automatisk, omtrent som man aldri bruker tallerkener som ikke går inn i oppvaskmaskinen.

- Neato kommer på grunn av sin utforming lenger inn i hjørnene enn konkurrentene, men helt inn kommer den fremdeles ikke. Ha en liten støvsuger klar.

- Den bråker litt, spesielt på parkett og harde underlag. Jeg skal få målt støynivået. Men det er ikke spesielt høyt sammenlignet med vanlige støvsugere.

- Noen av dørtersklene mine er "unormalt høye" på den ene siden. Neato kommer inn i rommet, men ikke ut...

- Den kan ikke åpne dører selv...

 

Personlig kunne jeg ønsket meg en fjernkontroll av et eller annet slag, slik at jeg kunne få hjemmeautomatiseringen til å starte støvsugeren (typisk "start støvsugeren hvis husalarmen er på og det er en ukedag og klokka er mellom 14:00 og 15:00"), men det er ingen "deal breaker". Den innebygde tidsplanleggeren fungerer utmerket.

 

 

Oppsummering

Dette er en maskin som har kommet for å bli i husholdningen. Man slipper ikke unna den vanlige støvsugeren helt, men Neato XV-11 reduserer behovet for å bruke den betydelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. I USA. Jeg sendte den til konas hotellrom, hun tok den med hjem.

 

2. Vet ikke, skal ta med meg hjem en måler. Regner med at de er sammenlignbare.

 

3. Større enn den jeg hadde fra før. Men bør tømmes som vanlig mellom hver gang den brukes.

 

4. Vet ikke, har ikke klart å bruke opp batteriet, og da svev den over 1 time. Men skulle den bruke opp batteriet før den er ferdig, returnerer den til basen, lader og fortsetter der den slapp.

 

5. Ja.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...