Gå til innhold

Når 28 nm i 2011?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har vel ikke AMD lenger mulighet til å produsere "selv" har de det da? De fabrikkene de hadde ble vel innlemmet i GF før det ble skillt ut i ett eget selskap?

 

Men om det er GF-fabrikkene så blir nok disse hovedprodusenten for AMD i fremtiden ja. TSMC har ikke akkurat vert solide de siste årene.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar
To varianter av prosessen vil være tilgjengelig, nemlig 28 nm-HP (High Performance) for produkter som grafikkprosessorer og 28 nm-SLP(Super Low Power) som er myntet på håndholdte enheter og lignende. For X86-prosessorer er det 32 nm-SHP (Super High Performance) som gjelder.

Det første produktet fra 28 nm-SLP kommer til å bli Fusion-APUen "Bobcat". Det blir en serie med super low power-prosessorer med én x86-kjerne, GPU, minnekontroller og forskjellige utgaver med TDP mellom 0,5 og 10 Watt kombinert med ulike hastigheter.

 

Tidligere skulle Llano (40nm fusion-prosessor med PhenomII-kjerner) bli det første Fusion-produktet, men dette er vist utsatt slik at Bobcat blir den første Fusion-APUen.

 

APU = Accelerated Processing Unit = CPU+GPU.

Lenke til kommentar

Normalt medfører krymping mer lekkasjer ja, så det er ikke selve krympingen som eventuelt har denne positive effekten. Jeg leste et sted at Globalfoundries en lovende 28nm SOI-produksjon på gang uten at det ble forklart hvorfor. Både AMD/ATI og nVidia har fått kjenne på TSMCs problemer på 40nm, så det er nok noe de har erfart her. Akkurat hva som ligger i teknologien vil jeg også gjerne vite.

Lenke til kommentar

Kilden er her: http://www.globalfoundries.com/technology/28nm.aspx

 

"GLOBALFOUNDRIES' HKMG enables full scaling from 40nm in area and performance; i.e., 28nm delivers twice the gate density of industry standard 40nm processes and an SRAM cell size shrink of more than 50 percent (cell size of 0.120 square micrometers for dense single port). 28nm transistors offer up to 40% higher performance than 40nm at comparable leakage with up to 50% lower energy per switch and 50% lower static power."

 

Det har vel noe med hvordan de har "løst" lekkasjeproblematikken, vil jeg tippe. Jeg får håpe de har noe bedre å by på enn "it's Magic©®™".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...