Gå til innhold

Inni er de like...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg FATTER ikke hvorfor I pludselig taler pænt om digital zoom, selvom det 'kun' er 1.5x, og sælgeren sætter nye 'smarte' superlativer på ... :thumbdown:

 

Digital zoom er og bliver identisk med crop!

Det er så (på de fleste kameramodeler) efterfulgt af strækning/interpolering til den opløsning kameraet plejer at tage fuldt opløste billeder i.

Det er det sidste der er problemet, da det ikke er en reversibel procces. (Crop er jo uskyldigt nok, afhængigt af hvad man skal bruge det til)

Endret av Hårek
Fjernet et visst overskudd av smilefjes
Lenke til kommentar

Med unntak av interpoleringen ser jeg på begrenset "digital zoom" som en fordel. De fleste av oss er vel enige om at dagens kompaktkamera har mer enn nok megapiksler. Mer enn nok til at begrenset digital zoom ikke vil dedusere utskriftskvaliteten nevneverdig på vanlige småbildeutskrifter fra 10x15 cm og opp til A4.

 

Fordelene med digital zoom er at det er gratis, veier ingenting, tar null plass og under visse forutsetninger ikke reduserer bildekvaliteten nevneverdig.

 

Oppskaleringen er en uting, men ikke verre enn at det knapt merkes på bildekvaliteten.

 

Hadde jeg kunnet velge hva produsentene skulle lage ville det vært å fjerne oppskaleringen og ha 2x som standardverdi for maks digital zoom med zoomknappen, men la brukeren selv kunne justere maksverdien i kamerainstillingene. Kamerainnstillingene skulle vist antall megapiksler ved siden av tallet for maks digital zoom sånn at man ser begge tallene endrer seg når man endrer maksimal digital zoom.

 

Det burde også være en automatisk piksel binning/nedskalering ved de høyeste ISO-verdiene som automatisk begrenser digital zoom.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Eneste poenget med digital zoom er å croppe utsnittet i kamerahuset. Det kan ha en verdi som "zoom" med oppskalering når man tar video, men som oppskalering av stillbilder er det IMHO bare fjas. I så fall kunne man "zoomet inn" i søkeren/i live view, og så bare simpelthen croppet det ferdige bildet.

Hva er poenget med å oppskalere bildet, i steden for å bare croppe?

Lenke til kommentar

Det er et poeng for de som bare får utskrifter gjot i fotobutikken og ellers stikker minnekortet inn i den digitale bilderamma de fikk fra svigersønnen til jul. :)

Mja... Fotobutikken laver det vel næppe udskrift på halvt så stort papir hvis det er halv opløsning.. ;)

Men indrømmet hvis fotorammen ikke kan finde ud af at skalere billedet (findes der overhovedet nogle der ikke kan?) så kan jeg godt se ideen. :innocent:

Lenke til kommentar

Hmm. Pointen er, at man kun kan croppe, hvis man efterbehandler.

 

Min mor, f.eks., oploader billeder fra sit kamera og direkte til en online fotoservice, som sender hende prints. Pædagogerne i vores børnehave synes det er enormt smart at de kan sende fotos til deres printer fra kameraet med blue tooth, og så lave børne-snapshots til a4-udskrifter på et øjeblik. Denne type bruger kan have gavn af digital zoom.

 

Så det er ikke til dig, og det er ikke til mig. Og der er fint, for vi er ikke den generelle målgruppe for dette kamera. :-)

Lenke til kommentar

Hmm. Pointen er, at man kun kan croppe, hvis man efterbehandler.

 

Min mor, f.eks., oploader billeder fra sit kamera og direkte til en online fotoservice, som sender hende prints. Pædagogerne i vores børnehave synes det er enormt smart at de kan sende fotos til deres printer fra kameraet med blue tooth, og så lave børne-snapshots til a4-udskrifter på et øjeblik. Denne type bruger kan have gavn af digital zoom.

 

Så det er ikke til dig, og det er ikke til mig. Og der er fint, for vi er ikke den generelle målgruppe for dette kamera. :-)

Jamen crop er jo fint ok, det er den elektronisk opskalering der er problemet. Hvis de sender det croppede (fx VGA) billede til udskrivning på A4, ja så kan printer vel selv gange det op, der er jo ingen mening I at først regner kamera på det, og så regner printer bagefter. De får bedre kvaitet i slutprodukt med kun en gange regneri. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker bare digital zoom når jeg bruker lavere oppløsning enn sensoren: På Casio Exilim EX-F1 (6 Mpx sensor) kan jeg skru ned størrelsen til f. eks. 4 eller 2 Mpx, da vil optisk zoom zoome inn til sin grense, så kan jeg slippe zoombryteren og zoome igjen inn til en grense Casioen viser som er der kvalitetsforringelse begynner (dvs. crop blir mindre enn bildestørrelsen.) Da har det en viss funksjon...

Lenke til kommentar

Jeg bruker bare digital zoom når jeg bruker lavere oppløsning enn sensoren: På Casio Exilim EX-F1 (6 Mpx sensor) kan jeg skru ned størrelsen til f. eks. 4 eller 2 Mpx, da vil optisk zoom zoome inn til sin grense, så kan jeg slippe zoombryteren og zoome igjen inn til en grense Casioen viser som er der kvalitetsforringelse begynner (dvs. crop blir mindre enn bildestørrelsen.) Da har det en viss funksjon...

Jamen vi er vel alle enige om at CROP kan være vældig nyttigt, fx når man ikke har brug for den fulde opløsning. :thumbup:

Problemet er at rigtigt mange kameraer efter crop strækker billedet til falsk fuld opløsning bagefter :thumbdown:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...