Gå til innhold

Noe av det raskeste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prisen ser ut til å bli hyggelig for 40GB modellen.

 

Ifølge bit-tech:

Due to launch world-wide in August, UK pricing has not yet been provided by the company - but US RRPs put the 40GB model at $129.99 (around £86), the 80GB at $229.99 (around £152), and the 160GB at $449.99 (around £297.)

Hmm, jeg er ikke helt fornøyd med prisen på 40 GB-utgaven sammenlignet med Intel X25-V 40 GB som kostet ned mot 690 kr i vinter. (Den er nå dessverre helt oppe på 930 kr)

 

Det burde være mulig å få ut 40 GB-versjonen til rundt 600 kr.

Lenke til kommentar

Bare for å spørre dumt, hva er liksom anbefalt str på en SSD disk om man bare skal ha windows innpå den?

Og med windows +2 kaaaaansje 3 spill?

 

Jeg har nesten litt lyst på SSD disk men det er fortsatt såpass dyrt så det virker bedre å kutte seg selv med en kniv enn å måtte blø penger liksom.

 

Kan man gå for 40GB eller er liksom 60GB sånn "minimum"?

Lenke til kommentar

Bare for å spørre dumt, hva er liksom anbefalt str på en SSD disk om man bare skal ha windows innpå den?

Og med windows +2 kaaaaansje 3 spill?

 

Jeg har nesten litt lyst på SSD disk men det er fortsatt såpass dyrt så det virker bedre å kutte seg selv med en kniv enn å måtte blø penger liksom.

 

Kan man gå for 40GB eller er liksom 60GB sånn "minimum"?

 

Det er ikke et dumt spørsmål det...

heldigvis er det ikke så vanskelig å besvare heller. Bare ta en titt på C disken din og merk windows og programfiler mappen din og sjekk størrelsen på disse samlet - altså programmene du har installert plus OSet. Legg så til 6-12gig for "et par spill" (ved mindre du allerede har et par spill installert som ligger i programfiler mappen).

 

For min del kommer jeg frem til at 40gig burde holde for mitt bruk ihvertfall så lenge jeg ikke har unødvendig mange spesiellt spill installert på C disken samtidig. 64gig burde holde rikelig slik at det var lite behov for å tenke noe særlig over plassbruken (for min del ihvertfall).

 

Akkurat nå måler jeg 28gig fra disse mappene samlet, men det er inkludert en del temporary files og med en stor office pakke installert, en del store adobe programmer som tar mye plass i programfiler, og jeg bruker windows7. På denne maskinen har jeg heller ikke prøvd å være litt nøkern med plassbruk for jeg har ikke SSD på denne, så som sagt tror jeg at 40GB hadde fungert greit for mitt bruk basert på denne analysen.

 

Sånn sett så er derfor slike relativt små SSDer til lav pris (og fortrinnsvis høy ytelse) de mest interessante. Du må uansett regne med å ha en sekundær disk i de fleste tilfeller for lagring av større datamengder og ikke-aktive data slik som HD filmer, spill du ikke faktisk spiller for øyeblikket, musikksamlingen din osv. Disse type data er heller ikke spesiellt avhengig av høy ytelse, så det passer veldig godt sammen totalt sett, og vanlige snurredisker har så enorm kapasitet til så lav pris nå om dagen at plassmangel for konvensjonell lagring ikke er et problem lenger.

 

Merk at hvilket OS du bruker påvirker plassbruken på C disken en god del. Hovedsakelig er den store forskjellen mellom XP og de andre nyere OSene (Vista, win7 osv.). Det går fort med en del ekstra plass med de nye, dog det er verdt det selvfølgelig og jeg ville ikke annbefalt å holde seg til XP for å ha litt mer plass på SSDen. Bare vært bevisst på det når du måler hva du selv trenger til ditt bruksmønster.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

meg0709: Her er noen konkrete tips:

 

- Corsair realSSD C300 64 GB fra ca 1250 kr, går for å være det raskeste på markedet under 2000 kr i dag.

- Intel X-25V 40 GB, fra ca 930 kr, Den billigste av de raske

 

Sånn som prisene ligger an nå kan jeg hverken anbefale Intel X25-M 80 GB Gen2 eller noen av de Sandforce-baserte SSDene. (Det blir spennende om de nye SSDene i denne artkkelen blir priset riktig)

 

Tror dere det er noen sjans for at det dukker opp "pirat-firmware" for SF-1500 til disse nye 40, 80 og 160 GB enhetene?

 

Hva gjør de egentlig til budsjettmodeller? Mindre redundans?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takker for svar Stigma og simen1.

 

Vel per idag så har jeg vista, men går vel snart over til w7, og nei jeg skal ALDRI tilbake til XP(grøss).

 

Men ok, slik som du svarer stigma så holder det med en 60/64GB SSD for mindel, holder vel også med en 40GB, men tok bare ett grovt overslag nå sånn kjapt og ja, jeg er fult klar over at jeg må ha vanlige snurredisker til å lagre andre ting og spill på, men den saken er i boks hvis ikke så er det jo bare å kjøpe mer, det er ikke noe stor tproblem.

 

Men jeg har vel egentlig bare 2-3 spill jeg spiller mye/aktivt og la oss grovt si de tar sånn 10GB hver seg(tar vel mindre men) så da må det jo holde med en 40GB(blir velknapt) men holder garantert med en 60/64GB disk og det erjo bra.

 

simen1: Den disken til 1250kr, er den bra?

Eller hva er de beste 40/60/64GB diskene man kan få idag av SSD?

Kan jo også komme med en anbefaling om de som også er bra men ikke koster skjorta.

 

Og corsair lager jo ekstremt bra PSU og ram brikker så de burde nå vel ikke være så dårlige de SSD diskene heller?

 

Også er det jo valget mellom å hoppe på w7 nå eller vente til neste år da jeg skal kjøpe ny maksin(kansje), kansje det har kommet ett nytt OS innen da?

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
simen1: Den disken til 1250kr, er den bra?

Eller hva er de beste 40/60/64GB diskene man kan få idag av SSD?

Kan jo også komme med en anbefaling om de som også er bra men ikke koster skjorta.

Selvsagt er den bra. Ellers ville jeg ikke anbefalt den. ;)

 

Her er en test av den:

http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2010/07/21/crucial-realssd-c300-64gb-ssd-review/1

 

Den første SSDen på prisstigen som slår Crucial RealSSD C300 64 GB på ytelse er Crucial RealSSD C300 128 GB og den koster fra ca 2700 kr. Dvs. at 64GB-versjonen er raskere enn f.eks den lenge anbefalte Intel X25-M 80 GB gen2.

Lenke til kommentar

 

Den første SSDen på prisstigen som slår Crucial RealSSD C300 64 GB på ytelse er Crucial RealSSD C300 128 GB og den koster fra ca 2700 kr.

Hvem er det som selger den så billig ?

Koster over 3000 i prisguiden.

 

du må finne 64GB utgaven, denne er tydeligvis ikke lagt inn som eget produkt i prisguiden men den dukker opp i fritekstsøkene om du søker på: crucial realssd eller crucial c300

Lenke til kommentar

simen1: Tja ser greit ut det der ja, har ikke lest testen så nøye nå, gjør vel det når jeg kommer hjem over helga, men så på ehm benchmarkene og er temmelig bra hstighet det der ja, så egentlig så sitter jeg bare å sikler meg ihjel på den der og w7. :p

 

Men hvordan er det med den TRIM greiene på den der?

HAr hørt noe dill dall om, klarer ikke forklare helt, er strengt tatt uvitende om alt som har med SSD å gjøre bare at jeg veit det er kjapt, hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...