Gå til innhold

Last ned ny Mandriva Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen andre enn meg som har erfaringer å dele? Jeg kan ikke si meg annet enn begeistret. Som KDE-bruker er det betryggende at både stabiliteten og farten stadig blir bedre. Nå gleder jeg meg til neste utgave med KDE 4.5.

Endret av jha098
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd mandriva så smått, men det var for en god stund siden. Hva er forskjellene på Mandriva og Ubuntu? Har nemlig også kjørt ubuntu litt, men hvilke av disse versjonene "anbefales"?

Forskjellen er at Mandriva bruker Kde, som er ganske fint. Mandriva er også stabilt og greit.

http://www.thecodingstudio.com/opensource/linux/screenshots/index.php?linux_distribution_sm=Mandriva%202010

Jeg bruker Ubuntu mest, men begge versjonene er brukervennlige, men kanskje Ubuntu med et hestehode foran.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd mandriva så smått, men det var for en god stund siden. Hva er forskjellene på Mandriva og Ubuntu? Har nemlig også kjørt ubuntu litt, men hvilke av disse versjonene "anbefales"?

Forskjellen er at Mandriva bruker Kde, som er ganske fint. Mandriva er også stabilt og greit.

http://www.thecodingstudio.com/opensource/linux/screenshots/index.php?linux_distribution_sm=Mandriva%202010

Jeg bruker Ubuntu mest, men begge versjonene er brukervennlige, men kanskje Ubuntu med et hestehode foran.

 

Skrivebordsmiljø er normalt ikke bundet til distro. Mandriva gir ut live-cd-er med både Gnome og KDE. Andre skrivebordsmiljø som Xfce, LXDE, etc., må man installere selv i etterkant, evt. bruke et innstallasjonsmedium hvor man kan velge pakkene manuelt (Free, mini og Pwp.).

 

Argumenter for Mandriva:

- Bra lokalisering. Gjennomførte og stort sett bra oversettelser. Programmer man installerer får selvsagt også automatisk korrekt lokalisering.

- Bra Kontrollsenter hvor man kan administrere det meste av systemoppsettet. Her kan man partisjonere, dele mapper, deaktivere Pulseaudio, sette opp skrivere, foreldrekontroll, sikkerhetskopiering, brannmur og masse, masse mer. Ubuntu er brukervennlig om alt virker ut av boksen. Min erfaring er at det er særdeles sjeldent. Vanligvis er det noe man ønsker å endre. Da ender man fort opp i terminalen. (Jeg liker godt terminalen, men det bør finnes et GUI-alternativ til oppgaver de fleste kommer borti).

- Bra pakking. Lite konflikter, oppgradering fra versjon til versjon smertefritt uten reinstallasjon.

- Aktiv "backporting" av pakker slik at man ofte kan installere nyeste versjon, selv om distroen ikke er nylansert.

- Bra respons på bugzilla.

- Hyggelige folk på IRC som velvillig hjelper til :)

 

Dette ble visst masse reklame for min favoritt distro :)

Lenke til kommentar

Mandriva Gnome på Acer Aspire One...

Etter å ha forsøkt mange distroer på "the One", så er Mandriva helt fantastisk. Starter raskt, stabil og gir din netbook en distro som rett og slett overgår alt annet. Netbook remixer og derivater av Ubuntu faller mellom alle stoler i sammenligning, spesielt på ytelse.

Fordelen med å ikke bruke en netbook-distro og heller en full distro, er at du da kan koble netbooken til ekstern skjerm og velge langt bedre skjermoppløsninger. I tillegg er Mandriva raskere!!! enn de spesialtilpassede distroene.

I'm just saying...

Lenke til kommentar

Har vel brukt Mandrtva siden Mandrake 8 eller noe. Distroen er somregel godt gjennomarbeida. Den er brukervenlig hvis du trenger det. Eller avansert for de som liker det. Man er heller ikke avhengig av X for og bruke Drakwizard.

Ellers har de et veldig godt brukerforum der det er lett og få help om det skulle være noe.

 

Jeg ender altid tilbake til Mandriva :)

 

Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...