Gå til innhold

Lær gamle hunder nye triks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet er den store forskjellen mellom dette og programmering av "non-CPU lens data" at man med disse kan styre blenderåpningen fra kameraet på samme måte som med for eksempel AF-objektiver med blenderring; sett ringen på minste blender, og bruk kontrollhjulene. Det muliggjør bruk av S- og P-modus, og for den saks skyld alle andre eksponeringsmoduser, og bedre lysmåling med blits. Det er vel også bare hus i D300-klassen og opp som har mulighet for å legge inn data for ikke-CPU-glass.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne hatt prosessorer til objektivene under her så jeg slipper å stille brennvidden på kameraet hver gang jeg setter de på.

 

Finnes det leverandører av prosessorer til disse? I så fall hvor og hva koster det?

 

Har ikke hørt om det, og tviler på at det finnes. Noe mer komplisert enn for andre fabrikanter burde det dog ikke være, i det minste for brennviddeinformasjon alene.

Om du har lyst til å prøve, foreslår jeg å slå kloa i en Pentax-F (KAF) eller nyere og rapper fatningen fra den.

 

(Blingset, og så ikke problemet med brennvidde før jeg var ferdig med å skrive, men kan jo nevne hvorfor det antagelig er lite marked for det)

 

 

 

Dersom jeg har forstått ting korrekt, vil ting være vanskeligere med Pentax, da det er forskjell mellom blenderkontrollen i manuelle (smc Pentax og smc Pentax-m) og elektroniske objektiver (smc Pentax-A/F/FA). Det er derfor ikke noen spesielt praktisk ide (dog gir det P-TTL-støtte og bedre funksjonalitet i Av-modus)

I fall du konverterer et PK (f.eks. Pentax-M) til PKA* (f.eks. Pentax-A), vil eksponeringen bli ukorrekt fordi 'spaken' som kameraet kontrollerer blenderen med er koblet forskjellig. Mener å huske at PK-objektiver har en mekanisme som er lineær med diameteren på blenderåpningen, mens PKA-objektiver har en mekanisme som er lineær med arealet på blenderåpningen. Kan virke som om feileksponeringen blir relativt stor, men det er lenge siden jeg har forsøkt. Om du er interessert kan du sende meg en PM, har en gammel superzoom med PKA-fatning som enten skal kastes eller vrakes av Anew (i såfall kan sikkert fatningen reddes), så slipper du å ødelegge noe om du vil forsøke en gang.

 

*Følg denne veiledningen, det er faktisk så lett som en bit aluminiumsfolie. For øvrig skal alle datakontaktene på fatningen tåle kortslutning, men hold den unna SDM/PZ-kontaktene innenfor selve fatningen, de kan det være verre med.

 

 

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...