Gå til innhold

Adobe styrker GPS-integreringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg har irritert meg over dette lenge. Hvorfor kan ikke produsenter integrere GPS i kameraer, ikke bare kompakt, men speilrefleks likeså ? De får da plass i små mobiltelefoner, så må det da være plass i et gigantisk og tungt speilrefleks også..

Lenke til kommentar

Jeg har irritert meg over dette lenge. Hvorfor kan ikke produsenter integrere GPS i kameraer, ikke bare kompakt, men speilrefleks likeså ? De får da plass i små mobiltelefoner, så må det da være plass i et gigantisk og tungt speilrefleks også..

Batteri er en faktor. En annen er at mange kanskje ikke ønsker å betale noe ekstra for det. Å ta et bilde krever minimalt med strøm. En gps enhet (intern eller ekstern) er noe helt annet.

 

Min erfaring med gps-tagging er noe todelt. Jeg har selv brukt det en del tidligere, mest for å teste. På en ferie i Thailand benyttet jeg mobilen som ekstern GPS enhet, og synket i ettertid. Dette fungerte veldig fint, men å finne plassering med mobilen tok ofte veldig lang tid. I flere nyere mobiler benytter software seg av cirka lokasjon for raskere å kunne finne nøyaktig koordinater. Dette er mulig fordi en mobiltelefon er koblet til en basestasjon, og kanskje også benytter andre metoder som Wifi. På en ren GPS vil det som oftest ta lang tid å finne igjen koordinater om man har forflyttet seg mye. Dette krever mye tid og ikke minst strøm.

Lenke til kommentar

Tror XmasB er inne på noe her. Sitter selv og skriver egen html/javascript-basert GPS-tracker for mobilen, og balansen mellom strømbruk og nøyaktighet er litt av en hodepine. Har også litt trøbbel med å lure telefonen til å gi meg GPS-posisjon istedenfor 3G- eller wifi-basert informasjon. Et godt grensesnitt for justering i etterkant synes nærmest uunngåelig hvis en ønsker presisjon :hrm:

Lenke til kommentar

Jeg bruker en Sony GPS enhet for ekstern logging. Det jeg ser som den store fordelen fremfor kamerabasert logging, er at hele turen logges. Ikke kun hvor bildene tas. Det er nyttig i de situasjonene hvor en er på reisefot, og ikke tar bilder langs hele ruten.

 

Ulempen er selvsagt at man må tagge bildene i ettertid.

Lenke til kommentar

Hvordan er batterilevetiden? Må en følge med mye selv?

Et batteri varer 15 timer. Den bruker AA batterier, så det er mulig å bruke oppladbare - de tror jeg kun virker ca 12 timer.

 

Det eneste å passe på er at den ikke slår seg av. Det har min gjort noen ganger, tror det skjer når den ikke har flyttet på seg en viss tid, eller at den ikke får signaler over en lengre periode.

Lenke til kommentar

Ja, sånn "smart" strømsparing er skummelt hvis man ikke er klar over det på forhånd.. :)

Det er det. Jeg har tenkt å sette meg ned med bruksanvisning på nytt, nå som jeg har brukt den i noe tid.

 

Jeg bruker enheten sammen med programmet geosetter. Et meget trivelig program som gjør det veldig lett å integrere geotagging i arbeidsflyten.

Lenke til kommentar

Hehe, bruksanvisning? Kjøpt for $10 på online-manuals.com f.eks? (Ikke at jeg noen gang har kastet en manual jeg hadde bruk for - helt ærlig!)

 

Takk for programtips! Vi har skrevet et javaprogram som oppdaterer filene, men trenger å se på arbeidsflyt etter hvert :) gjennom mobilen er det forøvrig også lett å tilføre relevante nøkkelord og ekstra opptaksdata (filtre, optikk, prosjekt, etc).

Lenke til kommentar

Hehe, bruksanvisning? Kjøpt for $10 på online-manuals.com f.eks? (Ikke at jeg noen gang har kastet en manual jeg hadde bruk for - helt ærlig!)

Har ikke kastet manualen, bare satt den i manual-hyllen. Leste igjennom den når jeg fikk den, men nå er det på tide med en refresh ...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...