Gå til innhold

Å dele på null..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan også sees på denne måten:

 

Noen har 6 epler men deler de med 0, hvor mange får du da ? 0

6/0=0

 

Men som nevnt i post over, hvis du snur på denne delingen så burde du jo ende opp med 6, noe du ikke gjør.

6/0=0

6=0*0 <-- Nei

Du kan ikke snu på lignen og ende opp med riktig svar.

Lenke til kommentar

Det kan også sees på denne måten:

 

Noen har 6 epler men deler de med 0, hvor mange får du da ? 0

6/0=0

 

 

Om du har 6 epler og deler de med 0 har du fortsatt 6 epler...

 

(Men det er jo bare pirk på hvordan du formulerte deg :p)

Endret av JanFr
Lenke til kommentar

Det kan også sees på denne måten:

 

Noen har 6 epler men deler de med 0, hvor mange får du da ? 0

6/0=0

 

Men som nevnt i post over, hvis du snur på denne delingen så burde du jo ende opp med 6, noe du ikke gjør.

6/0=0

6=0*0 <-- Nei

Du kan ikke snu på lignen og ende opp med riktig svar.

 

Dette sier vel det meste. Å dele på null er tull. :ph34r:

Lenke til kommentar

Altså, til nå vet vi at hele tall delt på null skapper tull, men 0/0=0 er da fortsatt rett, for uansett hvordan enn snur å vender på det så blir det rett.

 

Logikken sier at jeg har rett med å dele 6/0=0, men matematikkens lover sier nei.

 

Men 6*0=0 ==> 0/0=6, dette stemmer heller ikke, så i realiteten så går det heller ikke å gange med null da...

 

Altså, man må innsette en konstant C når man skal gå tilbake i formelen, så blir det rett. F. eks 6*0=0 ==> 0/0=0+C

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Du delar 6 epler med 0 personar er det same som 6/1 = 6. Å dele 6 epler på 0 pers er derimot a priori umogleg ettersom det i definisjonen av "å dele" ligg at ein skapar ein eller fleire like fraksjonar. Følgjeleg vil å dele 6 epler på 0 pers dermed vere ekvivalent med å ikkje dele i det heile tatt.

 

Chuck Norris can divide by zero

Lenke til kommentar

La oss heller benytte pizza som eksempel.

 

1/3 pizza er et stykke som tilsvarer en tredel av hele pizzaen.

6/3 pizza er seks stykker som hver tilsvarer en tredel av hele pizzaen. Med andre ord 2 pizzaer.

6/0 pizza er seks stykker som hver tilsvarer en nulltedel av hele pizzaen. Med andre ord ingenting.

 

Edit: Leif...

Endret av JanFr
Lenke til kommentar

La oss heller benytte pizza som eksempel.

 

1/3 pizza er et stykke som tilsvarer en tredel av hele pizzaen.

6/3 pizza er seks stykker som hver tilsvarer en tredel av hele pizzaen. Med andre ord 2 pizzaer.

6/0 pizza er seks stykker som hver tilsvarer en nulltedel av hele pizzaen. Med andre ord ingenting.

 

Edit: Leif...

Med andre ord 0? For det er ingen pizzadel derfor er alle pizzastykkene likk 0 del av pizzaen.

 

Om du har 6 epler og 0 personer, hvor mange epler blir det per person? Uendelig, eller udefinert.

 

Altså du har 0 personer, Du får det ikke til å bli uendelig per person for det er ingen personer, udefinert er mulig, men jeg tenker at siden det ikke er noen personer så er det ikke mulig å dele eplene på noen altså får ingen personer eplene.

 

Mener ikke å kverulere her, men er på jakt etter en aha-opplevelse.

Lenke til kommentar

Vi må tenke barneskolenivå!

6 / 0 = 0 + 6 i rest ;)

 

Akkurat som:

8 / 3 = 2 + 2 i rest

 

I praksis:

Man har 8 iPhones (prikk like) som premie en konkurranse hvor det er 3 vinnere som skal dele helt likt. Da må hver vinner få 2 hver. De to siste blir da i rest. Om noen får den blir det ikke likt. Ingen kan få de to siste.

 

På samme måte med "Delt på null"-logikk:

Man har 6 iPhones (prikk like) som premie en konkurranse hvor det er 0 vinnere som skal dele helt likt. Siden det ikke er noen vinnere blir alle 6 iPhones i rest. Siden det ikke er noen vinnere er det ingen som kan få disse seks.

Endret av JanFr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

haha:p når jeg deler 6 på null på kalkulatoren så får jeg: Error :-(

 

Men hva hvis du snur og vender litt på det hele:

 

0/6=0 fordi 0=6*0 og som alle vet har det ingen ting å si i hvilken rekkefølge det ganges i altså: 0*6=6*0

Da blir 0*6=0 og dermed 0=6/0.

 

Akkurat nå var det logisk for meg, men jeg er meget trøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...