Gå til innhold

Test: Mist LL 2x140 Deluxe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, hvorfor bruke 1700 kroner på dette, når selve prosessoren AMD Phenom II 1055T faktisk koster tohundre kroner mindre? Hiv på en Cooler Master Hyper 212 Plus, og du får en dugbar overklokk. Økonomisk er vannkjøling ikke akkurat, uansett hva entusiastene måtte mene er "verdt" det. :whistle:

Lenke til kommentar

Flott med tester av vannkjøling! Dersom jeg skal komme med noe, må det være at det ville vært veldig interessant dersom du kunne sammenliknet mist-radiatoren med en tilsvarende mist-radiator av 120mm-kaliber. Da kunne vi sett effekten av å øke radiatorstørrelsen :new_woot:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Økonomisk er vannkjøling ikke akkurat, uansett hva entusiastene måtte mene er "verdt" det. :whistle:

  • Lavt lydnivå koster, så det blir en vurdering. Skal du overklokke er risikoen for lydbefengt kasse absolutt tilstede ved luftkjøling. Nå skal det nevnes at en bør ta skjermkortet med i vannloopen om lyden skal bli lav.
  • Pumpe og rads (kanskje også vannblokk) kan brukes på neste PC også så investeringen kan avskrives over litt lengre tid enn elektronikken i kassa.

 

Det mest negative med vann er imidlertid faren for kondens/lekkasje.

Lenke til kommentar

Flott å se at dere endelig tester litt mer "skikkelig" vannkjøling i stedet for de ubrukelige billigsettene dere har testet tidligere. Så klart er ikke dette settet det beste på markedet akkurat, spesielt pumpen er en tanke dårlig. Laing DDC, en annen populær pumpe, klarer omtrent klarer ti ganger så høyt mottrykk. Og så er det gleden av å gjøre skikkelig research of plukke ut de beste komponentene selv. Når det er sagt, er dette et veldig godt sett og en dobbel 140mm-radiator gir 90,7% av kjølearealet til en 3x120mm.

 

Økonomisk er vannkjøling ikke akkurat, uansett hva entusiastene måtte mene er "verdt" det. :whistle:

  • Lavt lydnivå koster, så det blir en vurdering. Skal du overklokke er risikoen for lydbefengt kasse absolutt tilstede ved luftkjøling. Nå skal det nevnes at en bør ta skjermkortet med i vannloopen om lyden skal bli lav.
  • Pumpe og rads (kanskje også vannblokk) kan brukes på neste PC også så investeringen kan avskrives over litt lengre tid enn elektronikken i kassa.

 

Det mest negative med vann er imidlertid faren for kondens/lekkasje.

Hvis vi bare tenker på prosessor, er det lett å få til en god overklokk og samtidig holde lyden nede, selv med en såpass billig kjøler som CM Hyper 212. Men poenget ditt om skjermkort er jeg enig med. Kort som HD 5970 eller GTX 285 er det rett og slett ikke mulig å kjøle stille på luft, både fordi skjermkort nå bruker mer energi enn CPU, og fordi de tillater mindre kjølere. Med litt mer jordnære skjermkort er det imidlertid lett å lage en musestille luftkjølt rigg.

 

Gjenbruksverdien er selvsagt et viktig poeng, men den gjelder også for luftkjølere. Og vannkjøling som er merkbart bedre enn luft koster så mye i utgangspunktet at det aldri kan forsvares ut fra pris/ytelse, med mindre man virkelig trenger sykt gode skjermkort og skal ha dem stille. Hvis man derimot vil ha vannkjøling fordi det er morsomt å holde på med, er det en helt annen sak.

 

At det er noen fare for kondens eller lekkasje med vannkjøling, er ren bullshit. Kondens har jeg aldri opplevd, og ser heller ikke hvordan det skal kunne skje når vannet holder omtrent samme temperatur som lufta rundt. Lekkasjer kan selvsagt skje, men de er helt ufarlige for hardwaren, da vannet er destillert. En venn av meg hadde en slange som sklei av nippelen og sprutet vann rundt i kabinettet. Joda, det gikk med et par kroner i tørkepapir og noen minutter på å fikse det, men hardwaren var helt fin. Jeg hadde også en lekkasje for en stund siden, det dryppet vann på skjermkortet og også litt rundt prosessoren i flere timer og hardwaren funker like fint. Har heller ikke lest om noen tilfeller der hardware ahr blitt ødelagt av lekkasje.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Litt vanskelig for mannen i gata å vurdere om det er verdt å investere i dette settet, da HW ikke har en eneste test av kvalitets-komponenter. Skulle gjerne sett HW-labs eller Feser-radiatorer mot denne. Blir også helt feil å teste denne mot sett som H50 og slikt, fordi dette er et fleksibelt sett.

 

Må nesten gå til innkjøp av et par Mist-raddiser for å se om de duger ift de store gutta.

 

Kondens får du aldri, med mindre du monterer radiatoren utenfor vindu etc. Lekkasje får man heller ikke, om man gjør ting skikkelig.

 

Men en nedtur for alle er jo at man ikke får vannkjølt en PSU :hmm:

 

PSU på vann er svært sjeldent. Man har jo mulighet til å utvide som man vil dog..

 

Økonomisk er vannkjøling ikke akkurat, uansett hva entusiastene måtte mene er "verdt" det. :whistle:

 

Kommer helt ann på. Dette settet er mine øyne veldig dyrt.

Lenke til kommentar

At det er noen fare for kondens eller lekkasje med vannkjøling, er ren bullshit. Kondens har jeg aldri opplevd, og ser heller ikke hvordan det skal kunne skje når vannet holder omtrent samme temperatur som lufta rundt.

 

Har heller ikke lest om noen tilfeller der hardware ahr blitt ødelagt av lekkasje.

 

Kondens i romtemperatur er umulig - det strider faktisk med fysikkens lover.

 

Da har du ikke vært i nærheten av å ha lest godt nok :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

At det er noen fare for kondens eller lekkasje med vannkjøling, er ren bullshit. Kondens har jeg aldri opplevd, og ser heller ikke hvordan det skal kunne skje når vannet holder omtrent samme temperatur som lufta rundt.

Kondens i romtemperatur er umulig - det strider faktisk med fysikkens lover.

Sant nok.

 

Men det har hendt at folk har drassa med seg utsyret gjennom den norske vinteren. Oppstart litt for raskt etter slike eskapader og vannet kan ha ganske mye lavere temp enn rommet...

Lenke til kommentar

Finfin test, bare dumt det ikke har blitt satt noen flere fleksible sett, eller deler i test tidligere.

 

Jeg aner ikke hvordan denne radiatoren, eksempelvis konkurrer mot min Feser 240, eller 360, ei heller om vannblokka er noe tess verca min AC Cuplex HD. :)

 

Uansett veldig fint at dere ser på denne type kjøling! :D

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvordan denne radiatoren, eksempelvis konkurrer mot min Feser 240, eller 360, ei heller om vannblokka er noe tess verca min AC Cuplex HD. :)

Vannblokka er en av de beste på markedet, Swiftech Apogee XT. Test av den her. Den gjør det også relativt bra med en svak pumpe.

 

Med mindre radiatoren er en rebrand av et merke som har blitt testet et annet sted (noe som ikke er fryktelig usannsynlig. Men jeg gidder ikke å grave) finnes det nok ingen tester av dem. Den viktigste forskjellen mellom radiatorer er størrelsen, og for radiatorer av samme størrelse under normal last, er det ikke enorme foskjeller. Hvis for eksempel en god radiator holder vann 8 grader over romtemperatur, klarer en dårlig radiator fint 10 grader. For dette testoppsettet med bare en 130W prosessor vil forskjellene være enda mindre.

 

Vannet skal ikke ligge mange sekundene i PC-en før det blir farlig. Uansett har de fleste tilsetninger i vannet (UV-dye, anti-korrosjon, frostvæske osv) og da er det ikke lenger destillert (nei Feser funker ikke).

Sant nok, hvis du er dum nok til å ha salter og andre ledende ting i vannet (og mange er jo faktisk det) kan en lekkasje få uheldige konsekvenser hvis det lekker på feil sted. Det kan i grunn også skje hvis det destillerte vannet kommer borti noe som kan få det til å lede. Men uansett er lekkasjer lette å unngå i utgangspunktet. Vennen min sin PC lakk fordi han hadde det travelt og ikke gadd å sette på slangeklemmer, han måtte få PC-en fortest mulig klar til et LAN-party. Og min egen PC lakk fordi jeg var uomtenksom og lot den stå i minusgrader, med vann i og radiatoren slo sprekker.

Lenke til kommentar

Var igang og skulle overklokke med vann tidlig i vinter. Men ble skeptisk når jeg så hvor mange som sleit med gugge og grums i kjølevannet. Har nok noe å gjøre med type tilsettningstoff som brukes, men når en ser produkter mange advarer mot blir omtalt varmt på entusiast sider så vokste skepsisen. Endte med å gå for Noctua sin siste luftkjøler og det var vel verdt de 600 kronene. Når jeg bare får satt meg ned og byttet kabinett til et Fractal Design så blir det nok bortimot tyst fra pc'n. Har et par 14" vifter som kan plasseres strategisk om tempen blir for høy (passivt skjermkort).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...