Gå til innhold

Guide: Ubuntu 10.04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra artikkel, bruker selv forrige versjon av Ubuntu. Vurderer dessverre å gå tilbake til Windows pga. så og si ubrukelige drivere til ATI-kortet mitt (Radeon 4850HD, jeg kjører proprietære drivere da de fungerer best) samt at det tar år og dag før BankID starter opp på 64-bitsversjonen :(

Lenke til kommentar

Ubuntu er så som så.

 

Men din artikkel derimot var utrolig bra.

Gir et godt perspektiv på hvordan ting ser ut.

 

Gjerne legg til:

 

Skjermbilder av alternative programmer.

Legg til "SMPlayer" som media avspiller. (Finnes også for Windows og da trenger en ikke noe annet. Basert på MPlayer og er mer rett frem enn "KMPlayer".)

 

Stå på! :)

Lenke til kommentar

Meget bra artikkel. Ville kanskje tatt med litt mer om nyere OpenOffice og litt mindre om Gimp men det blir småpirk.

 

startet oppgradering fra 9.10 (karmic) til 10.04 på 2 maskiner i går, det eneste som irriterer meg litt er at den stopper for å spøøre meg om småting underveis istedenfor å ta eventuelle avklaringer i starten eller på slutten.

 

min gamle Dell Latitude 600 brukte 40 sec på å boote 9.10, skal poste ny boottid med 10.04.

edit:ny boottid 37 sek så ikke mye å hente. men gammel hw da:-(

 

for newbies er det også greit å vite at ikke-åpne kodeker ikke følger med ubuntu dom default. så hvis du fyrer opp en mp3 vil du bli spurt om å laste ned denne kodeken (dette er i praksis smertefritt sålenge du har nettilgang men jeg var uten musikk i fjor sommmer da jeg hadde glemt å prøvekjøre en mp3 før jeg tok med nyinstallert pc på hytta uten nett:-( ).

 

Pr i dag er mitt største "problem" med ubuntu at jeg ikke får planlagt nytt kjøkken da alle kjøkkenleverandørene bruker Shockwave som ikke kjører på linux. (og det er ikke stabilt nok under Wine)

 

tips til newbies er dessuten å hive ut evolution til fordel for thunderbird som etter min mening er en mye bedre mailklient.

Endret av firefox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vi trenger denslags folkeopplysning om M$ alternativene. Bra !!!

 

Note;

Jeg bruker Bibble5 som bilderedigeringsprogram. Det er koda via Qt bibliotekene så det funker på Linux (Ubuntu) og andre plattformer (som Win og Mac). Dog ikke gratis.

Lenke til kommentar

@Saiko: Det problemet ble borte for meg da jeg oppdaterte til 10.04.

Interessant, var det bankID-problematikken som forsvant eller er det faktisk mulig å kjøre ATI-kort på åpne drivere nå?

 

Er ATI-drivere jeg mener. Jeg hadde problemer med ATI-kort i Ubuntu, men etter oppdateringen fungerer det fint så langt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...