Gå til innhold

3D + HDMI 1.3 = sant?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som har en god referanse eller forklaring på hvorfor 50/60Hz TV'r ikke er gode nok ?

 

Det vil jo likevel gi en oppdatering frekvens på 25/30 bilder i sekundet på hvert øye. Jeg så Beowulf i 3D på kino med active briller (shutterglasses) og den gang antok jeg at bildefrekvensen var 48Hz (standard kino 24 x2), og jeg opplevde ikke det som spesielt plagsomt. Men var det egenlig 96Hz ??

Lenke til kommentar

Det ble diskutert litt her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1204040&hl=

 

At HDMI 1.3 ikke var nok var derimot nytt for meg. Trodde største forskjellen mellom 1.3 og 1.4 var nettverkstøtte. Litt kjipt når man har 1.3 i så mye utstyr (f.eks. receivere). Får håpe flere kommer med tilsvarende fikser som Sony på PS3.

 

Skjønner derimot ikke hva som er galt med 1.3? Den har vel nok båndbredde? Fint om noen har noe info angående det.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Klør meg litt i hodet av dette jeg også. Hvorfor funker det med en oppdatering til ps3 som har 1,3. I mitt hode så skulle det da gå ann å oppdatere softwaren på tver som har 1,3 og høyere enn 120Hz også.

Kjøpte meg ny tv før jul, philips 9704, som har 200Hz og hdmi 1,3. Litt ergelig å finne ut nå etterpå at det ikke fungerer med det nye 3d systemet :hrm:

Lenke til kommentar
Klør meg litt i hodet av dette jeg også. Hvorfor funker det med en oppdatering til ps3 som har 1,3. I mitt hode så skulle det da gå ann å oppdatere softwaren på tver som har 1,3 og høyere enn 120Hz også.

Kjøpte meg ny tv før jul, philips 9704, som har 200Hz og hdmi 1,3. Litt ergelig å finne ut nå etterpå at det ikke fungerer med det nye 3d systemet :hrm:

 

HDMI 1.3 har jo egentlig godt nok bånbdredde til 1080p på 120 fps såvidt jeg kan bedømme. Mulig det er noe annet teknsik som skaper bry?

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det noen som har en god referanse eller forklaring på hvorfor 50/60Hz TV'r ikke er gode nok ?

 

Det vil jo likevel gi en oppdatering frekvens på 25/30 bilder i sekundet på hvert øye. Jeg så Beowulf i 3D på kino med active briller (shutterglasses) og den gang antok jeg at bildefrekvensen var 48Hz (standard kino 24 x2), og jeg opplevde ikke det som spesielt plagsomt. Men var det egenlig 96Hz ??

 

Det er mer enn godt nok med 50/60 Hz. Grunnen til at de skriker om så mye Hz er om 2 ting.

 

Det ene er hvis de skal sende innhold som ikke er laget i 24 bilder i sekundet, altså film. Men skal sende video, slik som musikk videoer osv. Disse er som regel filmet i 50/60 Hz, og da må det dobbles. Men her så kommer de mest sannsynlig til å nedskalere til 24 Hz for å spare plass i 1080p på platen.

 

Den andre, og mest riktige grunnen til at de skriker om 100 Hz og mer er at alle skal ha 100Hz TVer fordi da glir bildet så mindre hakkete, slik som Montion Flow teknologier osv. Dette vil de også at skal funke på 3D. Personlig så liker jeg ikke effekten dette gir på bildene, da film blir seende ut som video, og da forsvinner film følelsen for meg.

 

Men 3D er mer hakkete i seg selv. Har ikke fått testet med ekte shutter briller, men Dolby 3D og Real D så hakker bevegelsene mer i 3D enn 2D. Det er bare å lukke det ene øyet så ser man at det hakkingen forsvinner (eller minsker veldig mye). Så det kan ha noe mer å si når man ser 3D.

 

 

Teoretisk så burte alle HD TVer som er på markedet i dag kunne vise 3D. Det hadde bare vært å sende det i 1080i, og latt BD spilleren styre brillene via USB. Men det er jo greit at vi nå får full kvalitet hele veien når det først kommer.

Lenke til kommentar
Den andre, og mest riktige grunnen til at de skriker om 100 Hz og mer er at alle skal ha 100Hz TVer fordi da glir bildet så mindre hakkete, slik som Montion Flow teknologier osv. Dette vil de også at skal funke på 3D. Personlig så liker jeg ikke effekten dette gir på bildene, da film blir seende ut som video, og da forsvinner film følelsen for meg.

 

Motionflow o.l tar ikke 100 Hz inn, så den biten er irrelevant sett i forhold til båndbredden på HDMI.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ny tv til minst 10k

BD spiller til 5k

Briller til 3k

 

Utvalget av filmer så og si lik 0.

 

Dyr morro, men hvorfor fungerer ikke de gamle rød/blå plastikkbrillene?

 

Ny tv til minst 10k

BD spiller til 5k

Briller til 3k

 

Utvalget av filmer så og si lik 0.

 

Dyr morro, men hvorfor fungerer ikke de gamle rød/blå plastikkbrillene?

Lenke til kommentar
Den andre, og mest riktige grunnen til at de skriker om 100 Hz og mer er at alle skal ha 100Hz TVer fordi da glir bildet så mindre hakkete, slik som Montion Flow teknologier osv. Dette vil de også at skal funke på 3D. Personlig så liker jeg ikke effekten dette gir på bildene, da film blir seende ut som video, og da forsvinner film følelsen for meg.

 

Motionflow o.l tar ikke 100 Hz inn, så den biten er irrelevant sett i forhold til båndbredden på HDMI.

 

AtW

 

Det er riktig at Motion Flow ikke tar 100 Hz inn, men nå blir ikke 3D BD 100 HZ heller, det blir 2x24, og det blir nok den teknologien også utnyttet på. Det er derfor de skriker om 100 Hz, fordi det er blitt hypet opp i hauger av år når.

 

Motion Flow gjør heller ikke spesielt mye med 50 Hz, har sitti å testet dette på fotball sendinger, og så ingen forandring der, slik som folk skriker om at den er perfekt til. (Har Sony W5500 serie så det er ikke noe galt med TVen)

Lenke til kommentar
Den andre, og mest riktige grunnen til at de skriker om 100 Hz og mer er at alle skal ha 100Hz TVer fordi da glir bildet så mindre hakkete, slik som Montion Flow teknologier osv. Dette vil de også at skal funke på 3D. Personlig så liker jeg ikke effekten dette gir på bildene, da film blir seende ut som video, og da forsvinner film følelsen for meg.

 

Motionflow o.l tar ikke 100 Hz inn, så den biten er irrelevant sett i forhold til båndbredden på HDMI.

 

AtW

 

Det er riktig at Motion Flow ikke tar 100 Hz inn, men nå blir ikke 3D BD 100 HZ heller, det blir 2x24, og det blir nok den teknologien også utnyttet på. Det er derfor de skriker om 100 Hz, fordi det er blitt hypet opp i hauger av år når.

 

Motion Flow gjør heller ikke spesielt mye med 50 Hz, har sitti å testet dette på fotball sendinger, og så ingen forandring der, slik som folk skriker om at den er perfekt til. (Har Sony W5500 serie så det er ikke noe galt med TVen)

Igjen, dette er irrelevant for HDMI-delen, TVen prossesering er et helt adskilt kapittel fra hva man kan overføre over HDMI. Forøvrig er det gjerne mest mot 24 fps slike teknikker sikter seg inn, på min tv er det to separate motion-instillinger for 50/60 og 24, kan godt hende den som kalles motionflow faktisk gjør nada med 50/60-materiale.

 

AtW

 

 

Ny tv til minst 10k

BD spiller til 5k

Briller til 3k

 

Utvalget av filmer så og si lik 0.

 

Dyr morro, men hvorfor fungerer ikke de gamle rød/blå plastikkbrillene?

 

Ny tv til minst 10k

BD spiller til 5k

Briller til 3k

 

Utvalget av filmer så og si lik 0.

 

Dyr morro, men hvorfor fungerer ikke de gamle rød/blå plastikkbrillene?

 

Rød/blå er teknologisk elendig, men du kan jo godt kjøre det uten å bytte ut hverken spiller, tv eller noe annet. Jeg er dog enig med deg at 3D virker til å koste mer enn det smaker.

 

AtW

Lenke til kommentar
Igjen, dette er irrelevant for HDMI-delen, TVen prossesering er et helt adskilt kapittel fra hva man kan overføre over HDMI.

 

Kan ikke helt skjønne hva du mener.

 

De fleste TVer har prossessering også for HDMI inngangen, i hverfall begge de Sony TVene jeg har hatt med HDMI på.

 

Det har alltid hatt mulighet for både oppskalering, støyreduksjon osv på alle signaler jeg har sendt inn over HDMI.

Lenke til kommentar
Igjen, dette er irrelevant for HDMI-delen, TVen prossesering er et helt adskilt kapittel fra hva man kan overføre over HDMI.

 

Kan ikke helt skjønne hva du mener.

 

De fleste TVer har prossessering også for HDMI inngangen, i hverfall begge de Sony TVene jeg har hatt med HDMI på.

 

Det har alltid hatt mulighet for både oppskalering, støyreduksjon osv på alle signaler jeg har sendt inn over HDMI.

 

Prosseringsbiten til TVen er 100% irrelevant i forhold til diskusjonen om hva slags HMDI-standard man trenger for å overføre 3D. Som du selv er inne på, prosseringen har ingen direkte sammenheng med kapasiteten til inputen man bruker.

 

AtW

Lenke til kommentar

<!--quoteo(post=15246194:date=18/02-2010 : 16:54:name=AndersT2)--><div class='quotetop'>QUOTE(AndersT2 @ 18/02-2010 : 16:54) <a href="index.php?act=findpost&pid=15246194"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=15240683:date=17/02-2010 : 20:29:name=ATWindsor)--><div class='quotetop'>QUOTE(ATWindsor @ 17/02-2010 : 20:29) <a href="index.php?act=findpost&pid=15240683"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Igjen, dette er irrelevant for HDMI-delen, TVen prossesering er et helt adskilt kapittel fra hva man kan overføre over HDMI.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

 

Kan ikke helt skjønne hva du mener.

 

De fleste TVer har prossessering også for HDMI inngangen, i hverfall begge de Sony TVene jeg har hatt med HDMI på.

 

Det har alltid hatt mulighet for både oppskalering, støyreduksjon osv på alle signaler jeg har sendt inn over HDMI.

<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

 

Prosseringsbiten til TVen er 100% irrelevant i forhold til diskusjonen om hva slags HMDI-standard man trenger for å overføre 3D. Som du selv er inne på, prosseringen har ingen direkte sammenheng med kapasiteten til inputen man bruker.

 

AtW

 

Da skjønner jeg hva du mener, og er helt enig.

 

3D BD disker kommer aldri til å ha noe annet enn 2x1080p24 på diskene, i hvertfall på langfilmer osv. Dette pga diskplass. Selv med 3 lag som vel snart også kommer (og blir kompatibelt med de fleste BD spillere) så blir det for liten plass til en 3 timers film i 2x1080p60 med HD lyd. Det vil ta nesten 4 ganger så mye plass.

 

Så lite utbredd det er med noe annet enn 1080p24 på BD i dag, så skulle det undre meg mye at de forandret dette nå (En del konsert utgivelser kommer i 1080i60).

 

 

Det er også kommer info om at "Avatar" kommer på Blu-ray i April. Men da kun i 2D versjon. 3D versjonen kommer først nærmere Jul i år.

Lenke til kommentar

HDguru har publisert en god artikkel om 3DHD-TV og HDMI. Et lite utdrag:

 

As the drawing illustrates, the signal places the two frames in a configuration known as “over/under.” This is the first and currently only FHD3D TV standard signal and because it is totally new, no non-FHD3D display can accept it.

 

This is important, as some consumer electronics writers speculate incorrectly that a modification will allow legacy 120Hz and 240Hz LCD displays to handle Blu-ray FHD3D content.

Lenke til kommentar

Et potensielt minst like interessant avsnitt er jo dette:

 

"Unfortunately, your current HDMI equipped surround sound receiver will not pass the new FHD3D signal and no upgrades are possible according to both Sony and Denon. Why? A system called EDID (Extended Display Identification Data) currently handles communications between your TV, receiver and source components and it works fine. However, when your new 3D television communicates that it is an FHD3D television, the receiver will not understand because the 3D ID was not part of the standard when your receiver was designed. The receiver will shut off the HDMI signal and your new 3D TV screen will go black."

 

Jeg er ikke så godt kjent med EDID, men jeg trodde den var konstant hele tiden (at den ikke nedrer seg etter hva slags modus TVen står i. Betyr det at nye TVer ikke vil fungere i det hele tatt med gamle receivere? At man må ha en 3d-kompatibel receiever, selv om man ikke bruker 3d-funksjonen i det hele tatt? Om det er riktig kan det jo tvinge fram nødvendige oppdateringer, men det kan også slå tilbake, jeg tror de krever for høye investeringer for å få ut 3d, ny receiver, ny TV, dyre briller? Det er mye kost.

 

AtW

Lenke til kommentar

Løsningen blir jo egentlig enkel. Ønsker man ikke å bytte forsterkeren, så kjøper man 3D spilleren som har dobbel HDMI utganger, hvor man kan kjøre lyden separat.

 

Personlig så ønsker ikke jeg å bytte min gode forforsterker, så hvis ikke Oppo sin kommende 3D spiller har 2 utganger, så blir det å teste med en HDMI switch, som kan sende ut 2 signaler.

 

 

Det beste er å få slått av handshaken. Jeg hadde problemer med at min gamle spiller hele tiden satte resatte seg til 1080i, fordi dette var det forsterkeren taklet, selv om den kunne kjøre 1080p igjennom (noe jeg gjorde). Når dette ble slått av så funket alt som det skulle.

 

Synd ikke alle produkter har denne muligheten. Kan man sette opp utstyret sitt selv, så trenger man ikke denne funksjonen.

Lenke til kommentar

Løsningen blir jo egentlig enkel. Ønsker man ikke å bytte forsterkeren, så kjøper man 3D spilleren som har dobbel HDMI utganger, hvor man kan kjøre lyden separat.

 

Personlig så ønsker ikke jeg å bytte min gode forforsterker, så hvis ikke Oppo sin kommende 3D spiller har 2 utganger, så blir det å teste med en HDMI switch, som kan sende ut 2 signaler.

 

 

Det beste er å få slått av handshaken. Jeg hadde problemer med at min gamle spiller hele tiden satte resatte seg til 1080i, fordi dette var det forsterkeren taklet, selv om den kunne kjøre 1080p igjennom (noe jeg gjorde). Når dette ble slått av så funket alt som det skulle.

 

Synd ikke alle produkter har denne muligheten. Kan man sette opp utstyret sitt selv, så trenger man ikke denne funksjonen.

En kjempeenkel løsning om man kun har en HDMI-enhet, og det er en klin ny 3D-bluray-spiller, det er nok ikke tilfelle for ganske mange. (Forutsatt at dette er et problem da, foreløpig så er jeg usikker, virker litt drøyt om de ikke har tenkt på dette)

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...