Gå til innhold

Google boksøk ikke i boks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det virkelig så bra? Dette vil da minke boksalget, og etter det jeg har fått med meg er det ikke så fryktelig mye piratkopiering i bokverdenen? Kanskje det heller burde ventes med til piratkopiering av bøker tar av akkurat slik som er gjort med Spotify. Spotify ventet nok ikke med å komme i gang til piratlkopiering var på topp, men de startet i hvertfall midt i den perioden.

Lenke til kommentar
Er det virkelig så bra? Dette vil da minke boksalget, og etter det jeg har fått med meg er det ikke så fryktelig mye piratkopiering i bokverdenen? Kanskje det heller burde ventes med til piratkopiering av bøker tar av akkurat slik som er gjort med Spotify. Spotify ventet nok ikke med å komme i gang til piratlkopiering var på topp, men de startet i hvertfall midt i den perioden.

Minke boksalget? Du mener vel gjøre bøker MER tilgjengelig og ØKE salget...

De gir jo ikke ut bøker. Hvertfall ikke om de er i salg eller om noen eier rettighetene til de.

 

Positive effekter:

-Sjeldne bøker som ikke er i salg blir tilgjengelig

-Man kan se utdrag av bøker før man kjøper de

-Det blir lettere å finne og kjøpe rette bøker

-Man får muligheter til å kjøpe flere bøker digitalt

-Man vil kunne søke i bøker. Hvor ofte har ikke jeg ønsket vanlige bøker hadde den muligheten :\

 

På hvilken måte flere bøker og økt kunnskap til folket kan være en negativ ting klarer ikke jeg å se for meg.

 

Og mener du dette skal øke piratkopiering? Eneste jeg ser at det kan minke piratkopiering av bøker ved å gi et digitalt alternativ til å laste ned ulovlig, noe som finnes i liten grad i dag.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Er det virkelig så bra? Dette vil da minke boksalget, og etter det jeg har fått med meg er det ikke så fryktelig mye piratkopiering i bokverdenen? Kanskje det heller burde ventes med til piratkopiering av bøker tar av akkurat slik som er gjort med Spotify. Spotify ventet nok ikke med å komme i gang til piratlkopiering var på topp, men de startet i hvertfall midt i den perioden.

Det er ikke bevist at piratkopiering fører til noe dårlig. Snarere tvert imot. Og din kobling av spotify og piratkopiering er heller latterlig.

Vi har aldri hatt flere band, filmer, bøker, spill - Aldri før har de tjent mer penger.

Max Manus har banket salgsrekorden til samtlige norske filmer. Hvor er effekten av piratkopiering?

 

Men piratkopiering av bøker har en naturlig bakdel: Det å lese en bok på en pc suger. Men alle databøker og populære bøker er på nett. ebooks er nøkkelordet.

 

Piratkopiering fører til at vi forbrukere finner det VI vil ha, og ikke lar oss diktere av hva industrien mener vi skal ha. For å peke på noe annet: Facebookgrupper har gjentatte ganger klart å få produsenter til å relansere produkter de mente vi ikke skulle ha, fordi de ikke tjente nok penger. Produktene er ikke relansert fordi de plutselig tjener penger, men pga frykten for dårlig publisitet.

 

En platesjappe eller musikkprodusent tjener mer penger om vi forbrukere kun har tilgang til den musikken som er på topp20. Få artister men mye salg = mye fortjeneste. Men mange band med sine kostnader til produksjon fører til at fortjeneste pr band synker drastisk.

 

Pga piratkopiering så kan vi i norge nyte samme lanseringsdato som i usa. Vi slipper å bli behandlet som et nisseland. De kan heller ikke neglisjere oss fordi vi er et for lite marked.

 

Synd for de rike menn i industrien som ikke kan tjene enda flere millioner ... det er så synd på dem. Det er så synd at de må bruke penger på å investere i nye ting, istedet for å stikke de pengene i egen lomme ved å tvinge oss til gammelt dritt.

Et AS har kun 1 mål. Skape et størst mulig overskudd til de som har kjøpt aksjer. Ikke stort nok, men størst mulig. Koste hva det koster vil. Papirfabrikker med overskudd i norge har blitt lagt ned de siste 5åra... fordi de ikke har et stort nok overskudd. Slik er all industri. En gammel bok som ikke selger, blir fjernet, fordi de ikke lager et stort nok overskudd.

 

De som piratkopierer - de kjøper mye mer pga av at de piratkopierer. Aldri før i historien har vi brukt MER PENGER PÅ DETTE. Aldri før i historien har så mange kunne levd av underholdningsindustrien. De eneste musikkprodusenter som har blitt lagt ned, skyldes kun total udugelighet. Ikke piratkopiering.

 

Google er bare interessert i de bøker som ingen selger lenger. Men noen er grådige og skal plutselig ha masse penger - mens industrien forsøker å stikke kjepper i hjulet for å unngå konkurranse.

Lenke til kommentar
Det amerikanske Justisdepartementet mener Google får for stor del av markedet med sitt boksøkprosjekt.

 

 

 

Les mer

 

Skummet igjennom, og jeg så ikke sakens kjerne: Google kan få lisensrett på alle disse bøkene, og det kan være............... veldig negativt. Vi prater om store horder med bøker, og mange gamle verk.

Men at de starter bokshappe er bra =D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...