Gå til innhold

PaintShop Photo Pro oppgraderes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
introduserer blant annet råfilstøtte for over 350 råformater.

Det er sykt mange ulike råformater. Det burde vært en fleksibel og åpen standard for råformater som erstattet alt. Dessverre går det tregt fremover når gigantene Canon/Nikon tviholder på ørten proprietære formater.

 

Tenk så mye mer tid og energi utviklere av f.eks Paintshop Photo Pro kunne brukt på nyttige funksjoner dersom de bare trengte å implementere ett eller noen få råformat.

Lenke til kommentar

tvister: gimp har de fleste nødvendige funksjoner, men UI-en er helt horribel. Samme historien med paint.net. Om man har tid til å sette seg inn i et unødvendig komplisert program så funker begge deler; men enkelte er det ikke.

 

PSP sin UI er enkel og forståelig, samtidig som hjelpefunksjonen er meget god i de nyere versjonene. Det er enkelt nok til at enhver kan komme fort igang, og har nok avanserte funksjoner til at de fleste kan bli fornøyde. Prisen er også sånn passe, verken rimelig eller for dyr.

Lenke til kommentar

Jeg brukte PSP mye før, og jeg likte det mye bedre enn Photoshop, og jeg hadde all funksjonalitet som jeg ønsket med unntak av støtte for 32bit TGA, så det brukte jeg en gammel Photoshop til.

 

Nå for tiden går det i GIMP som er et glimrende program, det er bare snakk om tilvenning. Vel én ting; de norske oversettelsene er horrible. Funksjonaliteten er god og jeg liker faktisk UI bedre enn Photoshop, det er rett og slett en smaksak. Og så finnes det også GIMPshop som dere kanskje kan klare å gjette hva det skal ligne på. GIMP er rett og slett et fullverdig alternativ til Photoshop.

Lenke til kommentar
tvister: gimp har de fleste nødvendige funksjoner, men UI-en er helt horribel. Samme historien med paint.net. Om man har tid til å sette seg inn i et unødvendig komplisert program så funker begge deler; men enkelte er det ikke.

 

PSP sin UI er enkel og forståelig, samtidig som hjelpefunksjonen er meget god i de nyere versjonene. Det er enkelt nok til at enhver kan komme fort igang, og har nok avanserte funksjoner til at de fleste kan bli fornøyde. Prisen er også sånn passe, verken rimelig eller for dyr.

Jeg er enig i at Gimp har et dårlig brukergrensesnitt, men jeg har ikke hatt noen særlig problemer med Paint.Net.

Lenke til kommentar
Da er det en stund siden du sjekket. Gimp har støttet 16 bit/kanal siden 2.6.0 med GEGL, ble lansert 1. oktober 2008. Implementasjonen fungerer riktignok ikke bra ennå, men den finnes i hvert fall. Maks 8 bit er altså feil.

 

That is great news :-) Siste Gimp-versjon jeg brukte var et sted rundt 2.5 tror jeg, mao en stund siden. Må innrømme at jeg foretrekker PS, rett og slett pga det enorme antallet guides og tutorials, samt plugins og filters - "industristandard". Hemningsløst overpriset dog.

Lenke til kommentar

Pjassopp: både gimp og paint.net har relativt kronglete UI-er. Den kommer av det faktum at de ikke er skapt av store firmaer med gode team som kan både funksjonalitet og brukervennlighet.

 

Den typiske opensource-utvikler er ikke den som er flinkest til å designe fornuftige UI-er. Det er greit, og for mange er det ikke et problem å jobbe rundt en dårlig UI. Men ikke glem at gjennomsnittspersonen ofte har problemer nok med å klare å jobbe effektivt i programmer der UI-en er logisk, gjennomtenkt og gjennomtestet. Datakyndige personer er rare dyr og ofte spesielt tilpassningsdyktige når det gjelder å lære seg sære UI-er fort.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...