Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]ZyXel P-2602HWT-F3 (Telenor) - bridge?


Anbefalte innlegg

Hai hepps!

 

Til min store forargelse har jeg mottatt et såkalt multimodem fra Telenor med min nye nettlinje. Modemet er av typen ZyXel P-2602HWT-F3, ergo sorten de fleste får utsendt med nye linjer i disse dager. Av diverse årsaker skulle jeg veldig gjerne hatt min gamle ruter (D-link DIR-655) til å - utrolig nok - være ruteren i dette samspillet. Dessverre er det tydeligvis enklere sagt enn gjort å bridge disse to, ergo trenger jeg litt hjelp. Optimalt sett vil jeg at Zyxel-en kun skal fungere som modem, verken mer eller mindre.

 

Setter stor pris på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hai hepps!

 

Til min store forargelse har jeg mottatt et såkalt multimodem fra Telenor med min nye nettlinje. Modemet er av typen ZyXel P-2602HWT-F3, ergo sorten de fleste får utsendt med nye linjer i disse dager. Av diverse årsaker skulle jeg veldig gjerne hatt min gamle ruter (D-link DIR-655) til å - utrolig nok - være ruteren i dette samspillet. Dessverre er det tydeligvis enklere sagt enn gjort å bridge disse to, ergo trenger jeg litt hjelp. Optimalt sett vil jeg at Zyxel-en kun skal fungere som modem, verken mer eller mindre.

 

Setter stor pris på svar :)

 

 

I nettleser gå til: 10.0.0.138

Brukernavn : "admin"

Passord : "" blankt, ikke no passord

 

->Network->Wan

Sett Mode til "Bridge".

Trykk Apply.

 

Bør også restarte modemet etter dette.

Endret av Hratgard
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg er / var i akkurat samme situasjon som deg - skiftet til Telenor i dag og mottok samme multimodem.

 

Etter en del 'fikling' fant jeg løsningen for meg (du får se om det fungerer for deg):

  • Satte ZyXel i bridged modus (som du allerede har gjort)
  • Nettkabel ut fra en av de 'vanlige' portene på ZyXel og inn i 'Internet' porten på min Linksys WRT54GL
  • Jeg kjører DD-WRT på WRT54GL'n, så under Setup - Basic Setup - WAN Setup - WAN Connection Type valgte jeg 'Automatic Configuration - DHCP', og...

Hey Presto! så var jeg på nett... :new_woot:

 

Hilsen

 

VillaFan

Lenke til kommentar

Vel The Stig.

 

Det er to måter du kan gå frem for å bruke Zyxel modemet kobinert med din DIR-DLINK.

 

Den enkleste måten, og den måten Telenor nok vil anbefale, er at du lar modemet ditt stå som... vel som modem =)

Det eneste du da trenger å gjøre skru av DHCP på D-LINK DIR-655 boksen din. Dernest kobler du den fra en vilkårlig ETH utgang fra zyxelen til en vilkårlig ETH utgang på ruteren. Altså ETH, ikke WAN.

Gjør du dette trenger du ikke fikle med noe som helst annet. Alt av NAT etc setter du opp i zyxel, og trenger ikke tenke på ruteren mer. Både kablet og trådløst nett vil fungerer.

 

Dette er løsningen jeg kjører hos mine foreldre.

 

Hjemme hos meg selv har jeg en DIR-855, som jeg kjører i den andre mulige kombinasjonen.

Der har jeg satt Zyxel i bridgemodus.

Kabler som nevnt over her i tråden, fra vilkårlig utgang på Zyxel til WAN inngang på DIR-855. I ruteren må du enten sette opp PPPoE, eller DHCP løsning. Dette kommer an på om du er koplet opp mot en ATM eller ETH DSLAM(sentral). Et tips til å finne ut hva du må velge, er å se på hva modemet kjører før du setter det i bridge.

 

De nye modemene til Telenor finner dette ut automatisk, og setter modemet opp korrekt i forhold til dette. Du går inn på webgui -> Network -> WAN. Så ser du va som er valgt på "Encapsulation". Dette vil enten være DHCP eller PPPoE.

 

Og du må da sette opp D-Linken i tilsvarende modus. Dersom det er PPPoE må du huske at du må fylle inn "<ditt brukernavn>@online.no" samt <ditt passord hos telenor>, under oppsettet av ruteren. Ved DHCP, så slipper du dette, da det ikke kreves brukernavn og passord.

 

Kjører du modemet i bridge modus vil kun DSL lampen lyse, og ikke Internet.

 

Ser du spør hvordan du "ringer opp". Dette skal gå helautomatisk om det faktisk er DHCP som kreves av din DSLAM. Fungerer det ikke, vil jeg tippe at du må sette opp PPPoE.

 

NB: Du må muligens også selv definere hvilke DNS servere du skal bruke i D-Linken. Så kan være verdt å notere ned enten Telenor sine, eller andre åpne du vil bruke, før du starter med prosessen.

 

NB2: Kjører du Zyxel i bridge, kan du ikke bruke Bredbåndstelefoni fra Telenor.

Endret av Hratgard
Lenke til kommentar

Er nok en PPPoE-tilkobling ja, DHCP-metoden fungerer som sagt ikke. Takk for forslaget ditt, skal gi det et forsøk til -- selv om det minte mye om hva jeg allerede har prøvd. Er forøvrig fordi jeg har behov for en del portforwarding at jeg ønsker å bruke D-linken da den allerede er ferdig oppsatt, samt at brukergrensesnittet og mulighetene generelt er mye bedre.

Lenke til kommentar

Denne kommer du trolig til å trenge - DLink supportdatabase i Australia http://www.dlink.com.au/tech/Default.asp (detaljer om portåpning som finnes under Troubleshooting --> Connect to ADSL-router).

 

Du har brukt denne metoden:

If you want to use it as second router:

 

In this case you need to connect a network cable from ADSL-router to the WAN port of the DI-router. Make sure you are getting a link light on WAN port of DI-router. Connect your computers to one of the LAN ports of DI-router or wirelessly (if your DI-router supports wireless).

Set the WAN port of the DI-router to 'Dynamic IP (DHCP)' option (it is router's default setting).

Note: if your DSL-router uses 192.168.0.x addresses on LAN, you need to change the IP address of DI-router under HOME > LAN from default 192.168.0.1 to something else. Change it to 192.168.2.1. Apply the settings and reboot your computer.

 

Du kan kanskje trenge denne?

Note on how to open ports:

- If you are using your DI-router as second router, in order to open ports to one of the computers on your LAN you need to:

1. Set your DI-router's WAN port with static IP address. The IP should be from the same range as LAN address of the DSL-router. Default Gateway on the WAN port of the DI-router should be pointing to the LAN address of the DSL-router.

2. Open necessary or all ports (DMZ) in your DSL-router redirecting them to the WAN port of the DI-router.

3. Open necessary ports in your DI-router redirecting them to the desired computer on your network.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei,

 

Tar opp igjen dette da jeg sliter med samme problemet.

Jeg har koblet min Linksys WRT54G i ethernet på zyxel, inn i WAN på Linksys. Jeg får da internett gjennom det trådløse på linksys, med zyxel som router.

 

Når jeg setter zyxel i bridge og linksys på DHCP får jeg ikke nett på pcene koblet til linksys. Men linksys får riktig dns osv. fra telenor.

 

Er det noe som har en ide?

 

Mvh,

Knut

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...