Gå til innhold

Bedre autofokus på Olympus EP-1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir spennende å se på ja :) Jeg har bare 17mm'eren, tror kanskje 14-42'en sliter mer med autofokus?

 

Apropo fokus og e-p1, skulle ønske at fokusringen var sånn som på de objektivene jeg er vant med: at man har nærgrensen i ene delen, og at man skrur helt til det stopper for å komme på uendelig fokus. Det var veldig kjekt hvis man visste at motivet var 4 meter eller lenger unna, så kunne man bare skru og ferdig. På 17mm'eren må man skru fram og tilbake lenge for å finne til uendeligfokus, fordi ringen kan skrus og skrus uten at det stopper..

Lenke til kommentar
(...)

På 17mm'eren må man skru fram og tilbake lenge for å finne til uendeligfokus, fordi ringen kan skrus og skrus uten at det stopper..

 

Er det ikke slik på en del (ikke-mikro) 4/3-objektiver også?

Skjønner selvsagt poenget ditt, setter selv pris på fysisk tilbakemelding (men det byr nok på noen andre fordeler som veier opp for det). :)

Lenke til kommentar

Har ikke fått somlet meg til å installere ennå - og tror jeg uansett utsetter det til jeg får 17mm'ern (AF'en er ikke så forbasket plagsom, egentlig) og tar alle oppdateringer i en batch.

 

Men jeg har fulgt med på dpreviews MFT-forum, der trådene har vokst i rekordfart... Trekker jeg fra for fanboyisme og defaitisme, vil jeg oppsummere postene der omtrent som følger:

 

I svakt lys er det så godt som ingen endring i AF-hastighet, fortsatt omtrent som et habilt kompaktkamera. Forbedret evne til å få låst fokus ved svake kontraster, og bedret nøyaktighet.

 

I godt lys er AF-hastigheten bedret med 30-40%.

 

Kontinuerlig fokus er bedret - mindre jaging - men bør fortsatt bli bedre.

Lenke til kommentar
Interessant. Blir spennende å se hvor store forbedringene er. Positivt at denne oppgraderingen kommer såpass raskt etter lansering.

 

Skal bli interessant å se hva Thom Hogan mener om oppgraderingen. Har ikke vært nådig med AFen til E-P1 før. Les her (under bilde)

 

Oppdatering: ser ut til at han er meget fornøyd med PR avdelinga til Olympus dog, etter å ha fått mail om firmwaren uten å være registrert. :)

Endret av Epp
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Oppdatering: ser ut til at han er meget fornøyd med PR avdelinga til Olympus dog, etter å ha fått mail om firmwaren uten å være registrert. :)

Mulig konklusjonen i hans test av Pana GF1 er Olys PR-avdeling sin fortjeneste: "The question most of you have for me at this point is: E-P1 or GF1. My answer is going to surprise you, I think: the Olympus E-P1." :)

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...