Gå til innhold

Flash-utfordrer i ny versjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Håper Flash tar litt lærdom av Silverlight, syns sidene er mye mindre ressurskrevende enn de som er laget av Flash.

Jeg håper de som lager nettstedene i Silverlight og Flash tar litt lærdom av hva man faktisk kan gjøre i HTML5, og kutter ut Flash og Silverlight helt!

For noe irriterende dritt.

 

Synes innstillingene i Mozilla Fennec sier det meste:

  • Load images automatically [x]
    Makes websites pretty
  • Enable JavaScript [x]
    Makes websites flashy
  • Enable Plugins [x]
    Makes websites annoying

Endret av havarhen
Lenke til kommentar
Allerede i sin 4. major versjon, og fortsatt ingen brukere.

 

"Det er foreløpig ikke avklart når Silverlight 4 blir klar for lansering."

 

Du leste vel ikke dette. Men det betyr at versjon 4 ikke "allerede" er ute.

Og hva mener du med "ingen brukere"? Det er da ganske mange som bruker Silverlight på sine nettsider.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke for mye plug-ins. Flash er til tider irriterende. Dette bør webutviklere ha i bakhodet.

 

Jeg ønsker velkommen nettlesere som gir best kontroll til brukeren framfor at brukeren skal være avhengig av hva som serveres over f.eks. Flash, Silverlight eller hva det kommer til å hete for framtiden.

 

Det er jo greit nok at Microsoft prøver seg. Men om jeg finner det for godt, så skal jeg gjerne klage til de viktigste nettsidene jeg besøker om jeg finner den ene eller den andre upassende for min surfing.

 

Er enig i at bruk av HTML er bra. Skaperne av Flash, Silverlight og hva det neste blir hetende bør ihvertfall lage ting så effektive som overhode mulig. Ansett noen folk som kan kode i assembler om nødvendig. Den maskinvaren folk sitter på i dag blir gjerne nedlesset og treg av tillegg som Flash og misbruk av Flash i reklameøyemed.

Lenke til kommentar
Som Tv2 sumo? Neida...det er ingen.

Helt riktig, TV2 Sumo er - på internasjonal basis - absolutt null.

 

Du leste vel ikke dette. Men det betyr at versjon 4 ikke "allerede" er ute.

Beklager. Du har helt rett - tingen ikke bruker er faktisk i offentlig tilgjengelige fjerde versjon enda. De som ikke bruker det får klare seg med versjon tre enn så lenge.

 

Og hva mener du med "ingen brukere"? Det er da ganske mange som bruker Silverlight på sine nettsider.

Nei, det er det ikke. Skal man uttale seg om mengder så må man sammenligne med noe som er relevant. Om du har to blogger, hvor den ene bruker Silverlight, så er det nok å regne som "mange", i det utvalget. Men -- snakker man om Silverlight så må man sammenligne med Flash (som også Hardware.no gjør i overskriften sin).

 

http://riastats.com/# - do your research.

Lenke til kommentar

Dere som misliker silverlight, har dere hatt noe problem med det? Eller er det bare fordi microsoft lager det og/eller det ikke støtter deres favoritt operativsystem? Så vidt jeg har fått med meg så er microsoft veldig åpne for at andre utvikler silverlight for andre platformer, så det er egentlig ikke noe å klage på her. Man kan heller klage på at enkelte selskaper ikke har ressurser til å utvikle i like høyt tempo (moonlight), og kanskje undre seg litt på hvorfor (hint: komplett mangel på fungerende foretningsmodell for vanlige forbrukere).

 

Angående å lage det i html i stede, så tar det i beste fall ganske mye mer tid og vil gi tregere kjøretider og dårligere sikkerhet (javaskript er foreløbig både tregt og usikkert, men det jobbes det jo med). Html forkjempere må jo gjerne være med å betale denne ekstra kostnaden.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt nokke problem med Silverlight, det fungerer jo det... Berre ikkje på nokken av mine datamaskiner. Så lenge det står ein pc med windows i stua som eg kan låne til å sjå Sumo/Viasat osv på, så klarer eg meg. Eit faktum er at så lenge silverlight ikkje er støtta i linux, så må det skrivast eigen kode for alt av linux mobiler (les android), ymse embedded systemer som også kjøyrer linux, mac OS osv. Flash burde då vere eit førstevalg. Korfor ha to ulike plugins som gjer det samme? Når det eine virker over alt og det andre kun på pc med microsoft OS? Dei har riktig nok opna for at andre kan utvikle støtte for silverlight, men det er vel mest for å ha nokke å peike på i tilfelle linux miljøet klager. Lurer på om google sitt operativsystem kjem til å støtte silverlight... (les: Nei)

Lenke til kommentar
Har aldri hatt nokke problem med Silverlight, det fungerer jo det... Berre ikkje på nokken av mine datamaskiner. Så lenge det står ein pc med windows i stua som eg kan låne til å sjå Sumo/Viasat osv på, så klarer eg meg. Eit faktum er at så lenge silverlight ikkje er støtta i linux, så må det skrivast eigen kode for alt av linux mobiler (les android), ymse embedded systemer som også kjøyrer linux, mac OS osv. Flash burde då vere eit førstevalg. Korfor ha to ulike plugins som gjer det samme? Når det eine virker over alt og det andre kun på pc med microsoft OS? Dei har riktig nok opna for at andre kan utvikle støtte for silverlight, men det er vel mest for å ha nokke å peike på i tilfelle linux miljøet klager. Lurer på om google sitt operativsystem kjem til å støtte silverlight... (les: Nei)

Silverlight må nok lages spesielt til omtrent alle mobilplatformer, akkurat som flash, uansett hvilken platform det kjører på. Det er ikke utenklig at microsoft vil velge å lage silverlight for f.eks. android, hvis de mener det er en god investering (eller at google implementerer det selv).

Lenke til kommentar

Har ikke brukt Silverlight for mye i nettlesere, så derfor kjenner jeg heller ikke så godt til kvaliteten.

 

Men slik som med alle andre plug-ins, så er en ekstra plug-in også ett ekstra potensiellt sikkerhetshull i helheten til PC'en. Jo flere programmer jo mer sårbar blir en i grunnen.

 

Også om en kikker på Microsofts historikk på sikkerhetshull, så taler jo det for seg selv.

Jeg vil spørre; hvorfor skal jeg installere enda ett Microsoft produkt om jeg kan få slippe? Om jeg lar være å installere Silverlight så har jeg ett mindre Microsoft produkt som jeg må følge med på å plassere plasterlapper på.

Endret av G
Lenke til kommentar
Dere som misliker silverlight, har dere hatt noe problem med det?

Nei, ingen tekniske problemer. Ikke at jeg er noen SL-bruker heller, men tviler ikke på at MS har laget et produkt som er veldig attraktivt for utviklere som allerede er på MS sine plattformer.

 

Eller er det bare fordi microsoft lager det og/eller det ikke støtter deres favoritt operativsystem?

Sikkert veldig behagelig å kunne avfeie motpartens synspunkter som irasjonelle følelser og/eller personlige behov.

Håper ikke du prøver å lure debatten inn i den fella.

 

Angående å lage det i html i stede, så tar det i beste fall ganske mye mer tid og vil gi tregere kjøretider og dårligere sikkerhet (javaskript er foreløbig både tregt og usikkert, men det jobbes det jo med). Html forkjempere må jo gjerne være med å betale denne ekstra kostnaden.

Hadde det bare stått på HTML (og andre relevante web-standarder) så! Dessverre stanges det langt mer i den elendige standard-støtten i IE, som er håpløst langt bak alle de andre nettleserne og bare havner lenger og lenger i bakleksa.

Det er sikkert tilfeller hvor Silverlight vil være det mest egnede kun utifra tekniske egenskaper, men det skulle jo bare mangle, og på den andre siden er typisk vanlig web-innhold i bøtter og spann hvor en simpel HTML/CSS-modell er det klart mest effektive selv innenfor IE sine rammer.

 

Også: MS-forkjemperne må gjerne få "være med å betale" den ekstra kostnaden som IE påfører all webutvikling...

Lenke til kommentar
Hmmm.. Nå vet vi hva microsoft bruker ressurser på :yes:

 

Lurer du fortsatt på hvorfor Windows koster så mye?

 

Ikke bare det, men også: Lurer du fortsatt på hvorfor det tar så lang tid mellom hver nye IE-versjon? Lurer du fortsatt på hvorfor IE sin støtte for web-standarder bare blir dårlige og dårlige iforhold til de andre nettleserne?

Endret av PHPdude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...