Gå til innhold

MiniUSB for Ipod


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var det ikke micro-USB som skulle bli standard som ladertilkobling? For mobiltelefoner hvertfall.

 

Lydargumentet er jo litt jalla det og, for skal du ha den koblet opp mot anlegget så bruker man jo gjerne en docking-løsning uansett. Eller i det minste en kabeltilkobling som gir deg digital overføring som f.eks med Pioneer sine hjemmekinoreceivere.

 

edit: Hvem er det egentlig som faktisk bruker Windows Media Player? lydkvaliteten i wmp11 er jo rett og slett totalt uakseptabel.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Kjekk sak, endelig får ipod-brukere også muligheten til å bruke vanlige headset uten å bruke adapter-klumper som dingler. De får også muligheten til å bruke standard mini-USB-kabler f.eks hvis man mister den originale spesialkabelen. Slike USB-kabler får man tak i over alt. Spesialkabelen får man ikke hvor som helst og dyr er den også.

 

Jeg ser lydutgangargumentet, men dersom primærbruken er til dataoverføring skal du altså nå ha med deg BÅDE en MiniUSB-kabel pluss denne lille dingsen, istedet for å bare ha med deg standardkabelen :roll:

Ironi? Problemet er jo at Apple ikke har noen standardkabel. De har en egen spesialkabel med spesialplugg.

 

ipod har jo ikke vært kjent for god lydkvalitet tidligere så jeg tviler på at den nye forsterkeren skader..

Lenke til kommentar

Et lite problem Simen1

De får også muligheten til å bruke standard mini-USB-kabler f.eks hvis man mister den originale spesialkabelen. Slike USB-kabler får man tak i over alt. Spesialkabelen får man ikke hvor som helst og dyr er den også.

Kabelen er dyr ja, men trur denne dingsen koster litt mer hvis man mister den. Og da har man muligens kjøpt den en gang fra før

Lenke til kommentar

@Simen1: Du er ærlig talt _helt_ på jordet.

 

ALLE utgaver av iPod og iPhone har 3.5mm stereo minijack.

 

Dessuten: en original iPod/iPhone ladekabel (USB - Apple Dock-connetor) koster 140 kroner, uoriginale kan du få enda billigere. Det er da halvparten eller mindre, av det denne relativt overflødige adapteren som det reklameres for her vil koste i Norge.

 

Dessuten: du har heller ikke skjønt poenget med Apples 30-pins Dock-connector. Den er ikke laget for å gjøre ting vanskelig, den er laget for å gi iPod og iPhone kundevennlige muligheter som få eller ingen av konkurrentene tilbyr. Den er den kanskje viktigste grunnen til det enorme økosystemet av produkt som er utviklet for integrasjon med iPod og iPhone. Den er laget fordi det ikke eksisterte noen annen standard kontakt som kunne gjøre jobben, for å gjøre det enkelt å gjøre ting man umulig kan gjøre via en standard USB-kontakt. Denne spesielle kontakten er det som gjør det mulig å integrere iPod og iPhone med f.eks underholdningssystemet i mengder av bilmodeller, med helt andre muligheter enn man kan få med å koble til andre spillere via kun minijack.

iPod-kontakten inneholder i tillegg til USB-signalveier, bl.a kontrollsignal, stereo linjeutgang og videosignal.

Lenke til kommentar

Men Simen da, her har du virkelig ikke sjekket faktaene dine. :) kabelen er overhodet ikke dyr. Jeg får lett tak i den til under to dollar og gratis frakt. Er faktisk usikker på om man får en vanlig USB-kabel så billig. Hvertfall ikke nevneverdig billigere.

 

Og iPod/iPhone kommer som alltid med 3,5mm minijack i tillegg til denne kontakten. Det var vel kun første generasjons iPhone som trengte en adapter på noen headsett da pluggen satt for dypt i spilleren.

Lenke til kommentar

En kjekk bruk for denne, er i bil. Du får kombinert lyd og lading i én plugg, og får forhåpentligvis bedre lydkvalitet. Det finnes såvidt noen lignende produkter fra før (bl.a. en ledning fra Kenwood, med iphone-tilkobling i ene enden og usb/stereoplugg i andre), men det er ikke mange.

Lenke til kommentar

i bilen min kobler jeg bare iPoden direkte via USB, da får jeg også styring via bilstereoen. Og slike løsninger blir bare mer og mer vanlig nå til dags. :)

 

Simen: har ikke iPod alltid kommet med 3,5mm minijack da? Første iPod classic kom vel i 2001, så vidt jeg klarer å huske så trengtes det ingen adapter da.

Lenke til kommentar

Iphone 3g var den første med ordentlig minijack.. 3.5mm.. Jeg vet det utmerket da den første iphone'en kom med nedsenket 3.5mm så 95% av alle plugger passet IKKE..

 

Standard? Tror Sony ericsson ligger mange år foran apple med duste interfacer for mobiler og ikke standardisert ræl.. alle som har SE telefoner (bortsett fra w995 som faktisk har 3.5mm) må bruke adapter for data og lyd.. Apple har 3.5mm på alle sine produkter bortsett fra det dårlige forsøket på Iphone..

 

Når det gjelder å styre telefonen fra bilstereoen er det helt idiotisk, da er det bedre å la bilstereoen bruke sitt eget interface og få direkte tilgang til mp3 filene på spilleren, men følg med nå.. DET GÅR IKKE PÅ APPLE PRODUKTER! Så, dermed må du "fjernstyre" spilleren for å sende lyd ut.. dermed får du dårligere lydkvalitet og mer herk.. Og folk synes det er bra??? jesus.. folk er enkle dyr, generelt sett..

Lenke til kommentar

Forklar meg gjerne forskjellen på å "fjernstyre" iPoden i forhold til å la bilstereoen få direkte tilgang til musikkfilene? Hos meg så er brukergrensesnittet dønn likt og jeg har ikke sjangs til å høre forskjell på lydkvaliteten som du nevner. Men ved å bruke iPoden fremfor en minnepenn så kan jeg spille av musikken min i apple sitt lossless format, noe jeg ikke kan gjøre via minnepennen. Dermed får jeg bedre lydkvalitet, og ikke noe mere herk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...