Gå til innhold

Intervju: Gnome og KDE sammen om fritt skrivebord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Supert at de lager slike sammenkomster. Nettverksbygging vil jeg tro er veldig viktig for Open Source miljøet spesielt for å vite hvem man kan involvere i hva. Og man får jo se at folkene en jobber med er faktiske mennesker, et inntrykk som kan gå tapt om en kommuniserer overdrevet over epost og IRC. :)

Lenke til kommentar
Kult at dere er der og produserer stoff selv. Håper det kommer noen spennende artikkler. Høres ut som en fin jobb. Høre på linux-foredrag, på Gran Canaria, med lønn. :p

 

Lønn eller ikke lønn, det er spennende uansett ville jeg ha sagt.

 

Men jeg liker at faktisk mange distroer har dødd litt ut, vi sitter igjen med fler store på desktop markedet, og at de forskjellige programmene blir færre.

 

Jeg ville aldri levd i ett linux miljø hvor det bare finnes ett alternativ, men det er ikke noe spesielt rafinerte programmer og løsninger når det finnes 100000 av samme type, dette var tilfellet for ei god stund siden, mer sammarbeid har skjedd, og mer kommunikasjon har blitt opprettet mellom forskjellige konkurende applikasjoner og ikke minst firmaer.

 

Dette er meget posetivt!

 

At jeg ikke ville levd i.... er pga da ville ikke jeg som bruker følt meg så fri som jeg gjør nå i linux, frihet til å velge så mye, ordne det som jeg vil, og ikke hva en annen syns er best for meg, bare liten fordypning av det.

Lenke til kommentar

Fantastisk artikkel/intervju Lasse!

Vi tar deg imot med åpne armer, lykke til videre. Og kos deg der nede... *umph* misunnelig!

 

Jeg ville likt at GCDS resulterte i at Microsoft og Apple «pisser på seg» når de ser på oss, fordi de innser at fri programvare som utviklingsmodell er overlegent. Dessverre vil de nok ikke innrømme det.

Hehe, Det hadde vært noe det! Gått ut offentlig å sakt at de en underlegene på utviklingsmetodikk. Den dagen skal jeg på feste hardt med tux-bamsen min!

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Takk folkens, feedback er hyggelig, si ifra hvis det skorter på noe. Lønna er ikke noe annet enn deres hyggelige kommentarer.

Deilig å komme seg vekk fra varme Oslo til sydligere og kaldere strøk rundt ekvator. Idag har det ikke vært program, liggi på stranda og hilst på kjente GNOME-folk. Ikveld er det registrering, pluss et Nokia-party õ_Õ. Keynotes imorgen da. Sjekk program her:

http://www.grancanariadesktopsummit.org/node/10

 

EDIT: Canonical-party. Holdt på å gå feil der...

Endret av lassegs
Lenke til kommentar

Bra artikkel! Bra du hørte på råd fra din mentor btw :thumbup:

 

Mens du subber rundt Gran Canaria så satt hele fanbasen din stuck på en pub i oslo i tropisk storm.

-

Bra at Gnome og KDE har slikt opplegg som dette sammen. Litt idebytting og videre konkuranse er bra for oss brukere.

 

Er spent på hva "The next big thing" er. Hvis du hører noe Lasse, så må du bare si ifra :)

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

Jeg tror han kommer til å rapportere selv om det ikke blir "big things". ;)

 

Synes GNOME Zeitgeist ser spennende ut. Hvorfor skal brukere egentlig skjønne filstruktur? Hierarki på disk? Dette er ting vi, entusiastene, liker. Ikke praktisk når bestemor skal redigere et brev.

 

Med dagens søketeknologi, indeksering, taging, historie, intelligens (læring av brukermønster), osv osv. bør det være mulig å abstrahere seg bort fra fil/mappe organisering.

 

Bare se på noen webapplikasjoner(cloud), f.eks. gmail. Alt ligger i en diger, uoversiktlig haug. Inntil abstraksjonen begynner. Men kan sikkert gjøres mye bedre enn dette også, ikke minst mer automatisert.

 

Edit: Hiver mer en link til "Planning for GNOME 3.0".

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Samarbeid mellom gnome og kde er kanskje noe av det viktigste som skjer for utbredelsen av fri programvare.

 

Det vi trenger er et funksjonelt, stabilt og lettfattelig GUI med mulighet til tilpasning for enhver smak. Der er fortsatt lang vei å gå, men dette er nok et viktig steg i riktig retning. Kanskje kan vi med dette få ryddet litt opp i geek kulturen som gjennomsyrer gnome og kde. Ikke at jeg personlig har så mye mot det, men for bestefar blir det faktisk en ekstra hindring at f.eks programmer har helt tilfeldig navn eller av en eller annen grunn er "feil skrevet" med en "k" foran... resultat: +1 til M$.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...