Gå til innhold

Råsterk projektor fra Epson


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nylig? Denne ble da sluppet i desember/januar? Jeg vet det var leveringsproblemer da den kom, men husker jeg sterket vurderte TW3000 da jeg skulle kjøpe ny projektor som var på den tiden (gikk for HW10). Om jeg ikke tar helt feil ble denne sluppet litt senere enn modellen under.

 

Så den har innebygget anamorfisk linse som strekker bildet? Dette var nytt for meg :S

 

Den nye projektoren har en innebygget funksjon for å kalibrere bildet til enhver omgivelse. Denne skal møte Image Science Foundations sertifiserte standard, noe som iallfall lover godt.

Hvordan i all verden skal dette kunne gå an? En må da ta målinger på lerretet for å kalibrere gråskala, 65K og andre fargeverdier.

Lenke til kommentar
Sweet Baby Jesus! Den der var utrolig nice. Midt i blinken for oss filminteresserte. Prisen var desverre litt i groveste laget. Vi får vente noen år så kommer kanskje prisen ned på et mer anstendig nivå.

 

Den er vel uansett billigere enn LCD-TVen det ble linket til?

 

Sony HW10 gogo. ;)

 

Så den har innebygget anamorfisk linse som strekker bildet? Dette var nytt for meg :S

 

Den nye projektoren har en innebygget funksjon for å kalibrere bildet til enhver omgivelse. Denne skal møte Image Science Foundations sertifiserte standard, noe som iallfall lover godt.

Hvordan i all verden skal dette kunne gå an? En må da ta målinger på lerretet for å kalibrere gråskala, 65K og andre fargeverdier.

 

Virker veldig rart og er sikkert for godt til å være sant, kanskje de mener det ved å putte en lys sensor inni eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Så den har innebygget anamorfisk linse som strekker bildet? Dette var nytt for meg :S

 

Ja, den lurte jeg litt på. Jeg har litt vanskeligheter med å se for meg at bildet er lagret anamorft på DVDen, men det er jo selvfølgelig mulig. Jeg har tidligere forestilt meg at siden DVDen inneholder data, trenger den jo ikke ha plassbegrensning i bredden. Følgelig trenger ikke bildet være lagret i ustrekket tilstand. Da vil bakgrunnen for letterbox-formatet være at DVDen tar bildet, plasserer det slik at det går fra en side til en annen, og marker alt det ubrukte som svart.

 

At linsen derimot kan være beregnet for å vise bilde med større utstrekning, og at den får til det, er en annen ting. Men om DVDen er slik jeg ser den for meg, trenger den ikke strekke bildet...

Lenke til kommentar
Fargerom: 115 % av NTSC (UCS-kromatisitetskart)

# Teknologi: LCD

# Kontrastforhold: 75000 :1

Det er jo nesten for godt til å være sant. Er det snakk om dynamisk kontrast? I så fall, hva er den statiske kontrasten?

 

(Jeg kan ikke fordra regnbue-effekten fra DLP så jeg håper den statiske kontrasten er svært bra)

Lenke til kommentar
Fargerom: 115 % av NTSC (UCS-kromatisitetskart)

# Teknologi: LCD

# Kontrastforhold: 75000 :1

Det er jo nesten for godt til å være sant. Er det snakk om dynamisk kontrast? I så fall, hva er den statiske kontrasten?

 

(Jeg kan ikke fordra regnbue-effekten fra DLP så jeg håper den statiske kontrasten er svært bra)

 

Tidligere topp modell Epson Tw2000 hadde en "ekte" kontrast målt til 4500:1, og den var oppgitt til 50000:1. Så kan vel uten særlig bekymringer ta slike tall med en klype salt ;)

 

Prøver igjen, siden det virker litt som folk er ukjent med dette, anbefaler på det sterkeste å sjekke opp Sony og JVC sine SXRD og D-ILA projektorer. ;)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Enig med Lil-H.

Denne er jo ikke akkuratt ny.

 

Kanskje artikkelforfatter skal sette seg inn i hva ISF er? Projektoren kalibreres selvfølgelig ikke automatisk. "ISF" vil si at den møter visse krav, og man kan betale for å få en ISF-sertifisert teknikker til å komme hjem å få projektoren profesjonelt kalibrert. Teknikkeren har med seg forskjellig måleutstyr for å gjøre dette. Det blir da laget en dag, og en kveld modus.

 

Den har ikke anamorfisk linse. En skikkelig slik linse til denne projektoren koster alene fra 20.000,-

Det projekoren har er integrert bildestrekk for bruk med anamorfisk linse. En slipper da ekstern bildeprosessor. Støtte for bildestrekk er derimot ikke veldig unikt i klassen.

HQV Reon VX bildeprosessoren som sitter i Epson er virkelig dynamitt, denne er knallgod!

 

Siden dette er en LCD-projektor er kontrasten på 75000:1 selvfølgelig dynamisk. Den virkelige on/off-kontrasten på denne enheten ligger på ca 7000:1, som faktisk er en ganske respektabel verdi det også. Denne danker ut mange DLP porjektorer på kontrast (ikke ansi kontrast).

 

Største "problemet" med LCD er rasteret mellom pixlene. DLP, SXRD eller D-ILA vil være mer sømløst, og ha en bedre skarphet.

 

Epson skal hvirkelig ha kudos for markedets desidert beste garanti. 3 år på lampen er fantastisk. Her har de fleste andre virkelig noe å lære!

 

Selv om den ikke er like fantastisk som tonen i artikkelen, er det alt i alt en knallgod projektor. Kanskje best i klassen, spesielt når den synker litt i pris. For en skikkelig entusiast er det derimot JVC HD750 som gjelder. Her er det dønn ekte kontrast (ikke iris) som måler opp i mot 50000:1.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Her har det dessverre gått litt kjapt i svingene, og jeg har ikke gjort hjemmeleksa mi godt nok!

 

Med oppdaterte detaljer om anamorfisk linse og kalibreringshjelp bør det være riktig nå.

 

Takk til alle som kommenterer! Eneste måten for oss å bli flinkere på :thumbup:

Lenke til kommentar

Mmm, denne ligger fortsatt som kandidat på innkjøpslisten min i år, men jeg lener meg mer mot noe et hakk under (Panasonic sin AE3000E), mest grunnet at jeg slipper å kjøpe anamorfisk linse til den. Har på følelsen at Epson sin har en del bedre sortnivå, men det for våge seg.

Lenke til kommentar
Største "problemet" med LCD er rasteret mellom pixlene.

Det vil vel bli bedre om man stiller fokusen til ørlite uskarpt. (Tilsvarende blur-radius (0,3 pixler eller noe sånt i Photoshop)

 

Joda, men det er jo et unødvendig kompromiss. Jeg brukte hermetegn rundt problem, fordi problemet igrunnen er svært lite om en ikke har enormt stor størrelse/avstand forhold - selv i projektorsammenheng.

 

 

 

 

Mmm, denne ligger fortsatt som kandidat på innkjøpslisten min i år, men jeg lener meg mer mot noe et hakk under (Panasonic sin AE3000E), mest grunnet at jeg slipper å kjøpe anamorfisk linse til den. Har på følelsen at Epson sin har en del bedre sortnivå, men det for våge seg.

 

Du slipper nok ikke unna anamorfisk linse på Panasonic AE3000 heller. Jeg vet det står skrevet i bla. Lyd & Bilde av det som skal være profesjonelle testere, men her har de gått på en skikkelig flause (artikkelforfatter er altså ikke første :)). AE3000 er en grei projektor, men den får slakt på lysstyrke. Testeren i bladet Hjemmekino (som forøvrig er en av landets mest erfarne) mener at når den er korrekt fargekalibrert har den ikke nok lys til å skape realistiske dagslysscener.

 

 

Jeg ville nok heller sett på Sony HW10 om TW5000 ikke synker i pris over sommeren. Merk forøvrig at Sony HW10 ikke har bildestrekk for bruk ved anamorfisk linse, så da trenger du ekstern bildeprosessor i tillegg.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Mmm, denne ligger fortsatt som kandidat på innkjøpslisten min i år, men jeg lener meg mer mot noe et hakk under (Panasonic sin AE3000E), mest grunnet at jeg slipper å kjøpe anamorfisk linse til den. Har på følelsen at Epson sin har en del bedre sortnivå, men det for våge seg.

 

Du slipper ikke kjøpe anamorfisk linse i det hele tatt. Det eneste AE3000 kan skilte med er to forskjellige 'zoom' hvor den ene 16:9 (1.78:1) eller 21:9 (2.35:1).

Du kan like så godt maskere hvis du er ute etter 2.35:1.

 

Besides, hvorfor kjøpe AE3000 når HW10 knuser den?

Lenke til kommentar
Største "problemet" med LCD er rasteret mellom pixlene.
Det vil vel bli bedre om man stiller fokusen til ørlite uskarpt. (Tilsvarende blur-radius (0,3 pixler eller noe sånt i Photoshop)
Joda, men det er jo et unødvendig kompromiss. Jeg brukte hermetegn rundt problem, fordi problemet igrunnen er svært lite om en ikke har enormt stor størrelse/avstand forhold - selv i projektorsammenheng.

Metoden gir en klar bedring i opplevd bildekvalitet. Hva mener du er et kompromiss med det?

Lenke til kommentar

Siden LCD har mye større raster enn DLP og LCoS, vil det være et "kompromiss" å måtte stille bilde ørlite uskarpt isteden for å ha dette native. Siden det er mer avstand mellom pixlene er større deler av en LCDs bilde sort rutenett i stedet for definerte farger.

 

Bildekvalitet er også noe relativt. F.eks kan bittelitt synlig raster oppleves som bedre skarphet.

 

Jeg misliker også at LCD ikke har lukket lysbane, slik som er standard på DLP. Det er ganske kjipt å få støv i engine.

 

Siden LCD projektorer er en 3LCD-løsning kan det og bli plaget med konvergens feil. Siste store ulempen med LCD er degraderingen i polariseringsfiltrene etter en del bruk.

 

Disse tingene gjør at jeg normalt aldri ville vurdert en LCD projektor. TW5000 er derimot så bra at den kan bli en høyaktuell kandidat. Nå som Epson har fått fiksen mesteparten av feilene på den, er den blitt veldig spennende.

Lenke til kommentar

Fokus, iris og interpolering skal være fikset med siste firmware og maskinvareoppdateringer. Alle nye enheter som selges har disse fiksene.

 

Gråskalaen er ikke helt dead-on som på TW2000, men den er likevel svært bra. Jeg leste senest i dag på avforum at avviket nå ligger på ca +/- 1,5%, noe som er helt usynlig for alt annet enn prober.

 

Se forresten avforum-tråden om TW5000. Lygren har nettopp kommet med erfaringer og måleresultater etter å ha mottatt en ny enhet.

http://avforum.no/forum/digitale-projektor...-tw5000-30.html

 

(Jeg henger litt på avforum ja, med samme nick. Leser nok mer enn jeg skriver der.)

Lenke til kommentar
Mmm, denne ligger fortsatt som kandidat på innkjøpslisten min i år, men jeg lener meg mer mot noe et hakk under (Panasonic sin AE3000E), mest grunnet at jeg slipper å kjøpe anamorfisk linse til den. Har på følelsen at Epson sin har en del bedre sortnivå, men det for våge seg.

 

Du slipper ikke kjøpe anamorfisk linse i det hele tatt. Det eneste AE3000 kan skilte med er to forskjellige 'zoom' hvor den ene 16:9 (1.78:1) eller 21:9 (2.35:1).

Du kan like så godt maskere hvis du er ute etter 2.35:1.

 

Besides, hvorfor kjøpe AE3000 når HW10 knuser den?

 

Gjør den det på lysstyrke? Har en BenQ med samme ANSI lumens som HW10'en, og synes det er litt lite. Klart, jeg har hørt mye bra om HW10, men har også lest om den rundt omkring (på bl.a. AVForum.no/AVForum.com og ProjectorCentral) hvor jeg syntes å huske at brukere sa at den gjerne skulle ha vært litt sterkere i "ikke helt" mørke/ikke lyskontrollerte rom.

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar

Det er nettopp lysstyrke AE3000 får mest kritikk for. I noenlunde kalibrert modus har den såpass lite lys at den sliter med å lage realistiske dagslysscener selv i et helt mørkt rom.

 

HW10 er oppgitt til 1000 AL, noe som er ganske edruelig. Om jeg ikke husker feil måler den ca 800 AL i kalibrert tilstand, noe som er nok for rom med bittelitt lys. Som de fleste hjemekinoprojektorer gjør HW10 seg best når rommet er så mørkt som mulig. Det er også litt lysstyrke å hente i "bright mode".

 

HW10 kommer best fabrikkalibrert i klassen. Her er det faktisk ikke nødvendig å gjøre så mye. Det er en veldig bra ting for de som ikke vil invistere i måleutstyr. Sony har også markedets beste implementasjon av autoiris. Det er med å gi den gode dynamikken den leverer. HW10 får også pluss i margen for å være støysvak.

Du kan lese dybdetest av den på avforum

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...