Gå til innhold

Fransk ja til nettblokkering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke så veldig overraskende.

 

mener personelig at dette blir helt feil.

 

bevisene de legger fram ville ikke holdt i en rettsak, de som samler bevis er partiske, de har ikke gode eller sikre måter å samle bevis på og det har vist seg mange ganger at de anklager uskyldige.

 

Om du stjeler kan du ende i fengsel for at du skal beskyttes fra samfunnet, men man får ikke evig straff.

 

Håper virkelig man slipper tilbake på internet etter en viss tid slik at man ikke stenges ut av samfunnet for evig, fordi du delte en sang med noen.

Endret av MMDE
Lenke til kommentar

Vil ikke dette stå til første bruker blir utestengt og tar dette til Eu parlamentet?

Hvilke reaksjoner de vil ta på at en medlemsland bryter egne vedtatte lover skal bli spennende å se, men frykter at siden det er et så stort og mektig land vil de få holde på en stund.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

De forstår ikke at det kommer til å flyte over med tjenester som "Ipredadtor" om ikke så altfor lenge. Jeg regner med at dette går omtrent like mye ut over de "lovlige fildelerene" som de ulovlige.

 

Tviler på at en slik lov kommer til Norge, håper heller det ikke kommer.

 

 

.skrivleif

Endret av HammerBro
Lenke til kommentar
De forstår ikke at det kommer til å flyte over med tjenester som "Ipredadtor" om ikke så altfor lenge. Jeg regner med at dette går omtrent like mye ut over de "lovlige fildelerene" som de ulovlige.

 

Dette er helt klart det store problemet, det andre store problemet er at dette fører til at man ikke går med teknologien men går mot den.

 

Ang piratkopier så har jeg ikke store tvilen på at det dukker opp en ny metode om det prøves å stoppe nedlasting på denne måten (der det blir enda vanskligere å finne ut av faktisk innhold)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
... det andre store problemet er at dette fører til at man ikke går med teknologien men går mot den.

Hvorfor er det et problem å 'gå mot teknologien'? Alt nytt er ikke framskritt, når ny teknologi dukker opp så vil et hvert fornuftig samfunn reagere hvis den nye teknologien fører med seg vesentlige ulemper for noen.

 

 

Ang piratkopier så har jeg ikke store tvilen på at det dukker opp en ny metode om det prøves å stoppe nedlasting på denne måten (der det blir enda vanskligere å finne ut av faktisk innhold)

Ved å vedta denne loven gir franske myndigheter et sterkt signal om at de ser på piratkopiering som et problem verdt å bekjempe. I seg selv kan det få mange til å kutte ut piratkopiering og *hvis* mange folk begynner å bli nektet tilgang til nettet så vil den gemene hop miste lysten til å piratkopiere. (selvfølgelig forutsatt at loven håndheves effektivt og ikke underkjennes av en høyere rettsinstans)

 

 

Selvfølgelig vil det dukke opp verktøy som gjør at man kan piratkopiere under full anonymitet men *hvis* franske myndigheter tar jakten på pirater seriøst vil det på sikt bare bli spesielt interesserte som driver med piratkopiering.

Lenke til kommentar
Ved å vedta denne loven gir franske myndigheter et sterkt signal om at de ser på piratkopiering som et problem verdt å bekjempe. I seg selv kan det få mange til å kutte ut piratkopiering og *hvis* mange folk begynner å bli nektet tilgang til nettet så vil den gemene hop miste lysten til å piratkopiere. (selvfølgelig forutsatt at loven håndheves effektivt og ikke underkjennes av en høyere rettsinstans)

 

Som igjen uansett fører til at det i mye større grad må satses på billig nedlastbart matriale, om ikke mister alle interessen for å betale for for linjer med høy hastighet som igjen bremser teknoligien vi har.

 

Hvorfor er det et problem å 'gå mot teknologien'? Alt nytt er ikke framskritt, når ny teknologi dukker opp så vil et hvert fornuftig samfunn reagere hvis den nye teknologien fører med seg vesentlige ulemper for noen.

 

Ulempene er feks mye unødvendig mye forsøplig og forurensing - Det er jo tydlig av det heller ønskes å satse på plastikk plater som må fraktes osv. Internett i mine øyne er et framskritt (raskere internett gjør bruk utrolig mye enklere, behøver ikke utdyppe fordelene her) og bør ikke erstattes av blueray osv som er å gå bakover. I mine øyne er dette Gubbe vedtak.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
... det andre store problemet er at dette fører til at man ikke går med teknologien men går mot den.

Hvorfor er det et problem å 'gå mot teknologien'? Alt nytt er ikke framskritt, når ny teknologi dukker opp så vil et hvert fornuftig samfunn reagere hvis den nye teknologien fører med seg vesentlige ulemper for noen.

 

 

Ang piratkopier så har jeg ikke store tvilen på at det dukker opp en ny metode om det prøves å stoppe nedlasting på denne måten (der det blir enda vanskligere å finne ut av faktisk innhold)

Ved å vedta denne loven gir franske myndigheter et sterkt signal om at de ser på piratkopiering som et problem verdt å bekjempe. I seg selv kan det få mange til å kutte ut piratkopiering og *hvis* mange folk begynner å bli nektet tilgang til nettet så vil den gemene hop miste lysten til å piratkopiere. (selvfølgelig forutsatt at loven håndheves effektivt og ikke underkjennes av en høyere rettsinstans)

 

 

Selvfølgelig vil det dukke opp verktøy som gjør at man kan piratkopiere under full anonymitet men *hvis* franske myndigheter tar jakten på pirater seriøst vil det på sikt bare bli spesielt interesserte som driver med piratkopiering.

 

Jeg vil vel heller si at når Frankrike vedtar dette gir de et tydelig signal om at personvern ikke betyr noe.

Mener du overvåkning av enkeltpersoners nett, og utestengelse av samfunn bare er slik man må godta for at piratene skal skjønne at de tar det alvorlig?

Nei, denne loven har ingenting posetivt ved seg, og den kommer til å ramme så mange urettferdig at jeg ikke kan skjønne hvordan de skal i det hele tatt overholde den.

De kan jo ikke stenge ute uskyldige i en familie grunnet en person i familiens sine gjerninger f.eks.

Slike straffer er uhørt andre steder i rettsvesenet, så hvorfor skal slikt være ok når det gjelder å hindre pirater?

Lenke til kommentar

Det største problemet jeg ser med denne loven er at mange offentlige tjenester beveger seg over på nett, det være levering av selvangivelse, melding om flytting osv. Nå vet jeg ikke om Frankrike har noe tilsvarende som MinSide i Norge, men dersom en person blir blokkert/kastet ut fra internett så betyr jo dette at man gjør kaster personene ut av samfunnet og gjør dem "lovløse".

 

Kanskje ikke noe reeelt problem nå i dag, men om 10-20 år...

 

 

Litt på kanten kanskje, men lovløse idag kontra lovløse i ville vesten kan vel sammenlignes med illegale innvandrere uten papirer. Og det er jo noe Frankrike sliter med og har mange av i dag...

Endret av Diceman_
Lenke til kommentar

Absolutt et poeng du tar opp Diceman, regner med at internett er viktig infrastruktur også i Frankrike. Å utestenge folk fra dette vil jo frata dem flere muligheter. Man kan sammenligne det med å kjøre bil. Du kan gjøre det lovlig og ulovlig, gjør du det førstnevnte blir du straffet. Likevel vil det være andre muligheter som i flere tilfeller gjør tilsvarende nytte (litt avhengig av hvor man bor). Med nett er man derimot på eller av, enten eller.

 

Hva tenker de om nett via mobilnettet, gjelder det også?

 

Det med låning av naboens nett kan også bli mer populært, for alle andre enn nevnte nabo...

Lenke til kommentar
... det andre store problemet er at dette fører til at man ikke går med teknologien men går mot den.

Hvorfor er det et problem å 'gå mot teknologien'? Alt nytt er ikke framskritt, når ny teknologi dukker opp så vil et hvert fornuftig samfunn reagere hvis den nye teknologien fører med seg vesentlige ulemper for noen.

 

Det skaper vesentlige ulemper for noen fordi de ikke har klart å rette seg etter den nye teknologien. Det ville være en ulempe å fortsatt kjøre med en Ford T i trafikken i dag, men hadde man byttet til en Focus ville alt gått mye smoothere.

Kunden har altid rett, da skulle det bare mangle at selger bøyer seg etter kunde i så stor grad at det lir minst mulig belastning på kjøper.

Jeg drar ikke helt til platebutikken om jeg kan hente albumet ned fra nettet på et par minutter, dessuten kan ikke platebutikkene skilte med i nærheten av den piratnettverkene kan.

 

Man skal ikke bekjempe piratene, man skal rette seg etter deres stil og gi dem mulighet til å betale på en så enkel måte de vil. Gode previews og ingen DRM er veien å gå. En nettbutikk like simpel som en privat tracket: Jeg hadde gladelig betalt!

Lenke til kommentar
Jeg drar ikke helt til platebutikken om jeg kan hente albumet ned fra nettet på et par minutter, dessuten kan ikke platebutikkene skilte med i nærheten av den piratnettverkene kan.

 

Dette er kanskje det mest brukte argumentet for piratkopiering, men det er også det mest tåpelige og dårlige argumentet. Det du sier er at man kan bryte loven fordi det rett og slett er for enkelt!

 

Det er også veldig enkelt å kjøpe et album på iTunes, eller høre på den lovlig og gratis fra Spotify. Om ikke du finner albumet på disse stedene eller på MySpace/Urørt/andre sider, eller kjøpe en fysisk CD fra Amazon/andre nettbutikker (fortsatt uten å måtte bevege deg til en platebutikk), så har du kanskje en unnskyldning til å lete etter en piratversjon på piratnettverkene, men ikke ellers...

 

Det er også enkelt å kjøre for fort med bil, men de som gjør det risikere å få en bot.

Lenke til kommentar

Personvern og rettsikkerhet er tydeligvis ikke verdt så mye i Frankrike. Viktigere å blidgjøre kommersielle krefter og ha mulighet for å evt kunne kutte kommunikasjonen til uønskede politiske krefter.

 

1,2,3 - mistenkt, skyldig, utestengt. Trenger vel ikke rettsak for slike bagateller?

 

Diceman_:

Det er ikke enkelt å kjøpe musikk fra iTunes dersom man ikke bruker Windows eller OSX. Jeg tror uansett ikke jeg hadde funnet så mye av musikken jeg er interessert i der.

 

Det er min oppfatning at hvor mange som piratkopierer er omvendt proposjonalt med hvor gode lovlige tjenester er og frykten for å bli straffet. Etisk eller juridisk riktig? Nei. En realitet? Ja, jeg tror faktisk det.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Håper virkelig man slipper tilbake på internet etter en viss tid slik at man ikke stenges ut av samfunnet for evig, fordi du delte en sang med noen.

 

"delte en sang med noen". :)

 

En fil, er "delt" ved at andre 0 og 1-tall, dvs. program er laget slik at filen er identifiserbar og "fritt" tilgjengelig slik at andre som kjøre samme program (eller tilsvarende teknologi) kan overføre denne "filen" til en eller flere andre maskiner.

Via "Internett".

 

Internett er per se fullstendig anarki og det forbauser meg at det i praksis kun er Kina (og nå Frankrike) som prøver å begrense bruken.

Men av to ulike årsaker.

 

Ett regime/land utifra ønske om kontroll av informasjon.

 

Ett regime/land utifra påvirkning fra komersielle aktører.

 

Rød og blå, sammen de stå.. elns... :)

 

Edit:

Jeg tror ingen av generasjonen under meg (dvs. 10-15 år yngre) har noe annet forhold til "deling"(aka "Pirat") enn at alt som er mulig å laste ned, musikk, film, software, info.. det lastes ned.

Og at en nettlinje skal makses til enhvert tid via Torrent-progs - både opp og ned - fordi "det bare er sånn" (omtrent).

De har overhodet ikke noe forhold til opphavsrett og kommer heller aldri til å få det.

 

Noe å tenke på:

Dersom du kjøper - la oss si fullversjonen av Adobe - til 20k.

Vil da det første du gjør være å legge den ut på HD'en(evt PiratBay) til fri nedlasting til 3 milliarder brukere?

Er det ikke da like greit å la være å jobbe, skaffe seg en inntekt da man uansett ikke bryr seg om penger/utgifter?

Eller:

Dersom man har tilegnet seg en kopi av denne softwaren på annen måte (dvs. ikke betalt=<sett-inn-rett-verb-her>) så er det om og gjøre å få lagt den ut på en HD slik at 3 milliarder brukere kan laste det ned.

Fordi?

 

Dette er noe jeg lurer på.. Seriøst.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Diceman_:

Det er ikke enkelt å kjøpe musikk fra iTunes dersom man ikke bruker Windows eller OSX. Jeg tror uansett ikke jeg hadde funnet så mye av musikken jeg er interessert i der.

 

Hvilket valg av operativsystem er jo opp til hver enkelt, som han har valgt utifra pris, programmer og tjenester han ønsker å bruke. Om han ikke bruker Windows eller OSX (dvs sannsynligvis en Linux variant) så finnes det mange nettbutikker som kun krever en browser og andre nettsteder med musikk.

 

Jeg bruker ikke iTunes selv heller, synes også det er en laber løsning med dårlig utvalg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...