Gå til innhold

Oppdaterer kompatibilitetslag for Mac og Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er Linux et alternativ hvis du skal drive med spill og ikke gidder å sette deg inn i å få Wine til å fungere?

 

Har prøvd Ubuntu, men gadd ikke sette meg inn i terminal og hvordan den fungerte :nei:

 

Skjønner at Linux kanskje er for folk med tålmodighet eller hvis du ikke skal annet enn nettbank og skrive, men har nå ellers lyst til å prøve meg igjen. Det som holder igjen er all tiden du må bruke for å få alt til å fungere skikkelig (egen erfaring jeg har hatt, er vel snart 2 år sida, er åpen for at det har endret seg)

 

Så, noe lignende windows med dobbelklikk og det fungerer, gjerne uten bluescreens og annet tull, hadde vært topp! Eventuelt et dokument med teskjeinstrukser. Det hadde jeg vært villig til å betale for (dvs, programvare og _gode_ instruksjoner)

Lenke til kommentar

Den sida der var jo genial, visste ikke om den!

 

Når jeg testa måtte jeg kjøre programmer gjennom terminal og masse styr, derfor jeg skrev "gidde å sette seg inn i Wine"

Gjorde det sikkert feil i tillegg :p

 

Takk for linken, skal studere det litt, og vurdere om jeg skal legge inn Ubuntu på maskinen hjemme for å teste.

Lenke til kommentar
Er Linux et alternativ hvis du skal drive med spill og ikke gidder å sette deg inn i å få Wine til å fungere?

 

Har prøvd Ubuntu, men gadd ikke sette meg inn i terminal og hvordan den fungerte :nei:

 

Skjønner at Linux kanskje er for folk med tålmodighet eller hvis du ikke skal annet enn nettbank og skrive, men har nå ellers lyst til å prøve meg igjen. Det som holder igjen er all tiden du må bruke for å få alt til å fungere skikkelig (egen erfaring jeg har hatt, er vel snart 2 år sida, er åpen for at det har endret seg)

 

Så, noe lignende windows med dobbelklikk og det fungerer, gjerne uten bluescreens og annet tull, hadde vært topp! Eventuelt et dokument med teskjeinstrukser. Det hadde jeg vært villig til å betale for (dvs, programvare og _gode_ instruksjoner)

Holder du deg til programmer/spill som er godt støttet så fungerer det faktisk akkurat like greit som i Windows. For ting som er halvgodt støttet har vi prosjekter som WineDoors, PlayOnLinux og mange fremgangsmåter er dokumentert på appdb.wine.org for å gjøre ting enklere.

 

Men det er ikke til å skyve under en stol at Linux/Wine ikke er helt ideelt for spilling, og det kommer neppe til å endre seg før spillprodusentene starter å støtte Linux. Men Linux har andre fordeler man kan dra nytte av.

 

For å få et system som fungerer ordentlig bra må man kunne det systemet. Det gjelder alle platformer, Windows som Linux. Det som er greia er at de fleste kan Windows (i større eller mindre grad) fordi de har brukt det masse. Når man går over til et system man aldri har brukt før, må man lære seg noe nytt. Og avvenne seg med en god del (u)vaner fra tidligere systemer.

Lenke til kommentar

Man kan jo kjøre (OpenGL-)spill som er laget for linux.

Kommer litt ann på hva som menes med "drive med spill"

Spille på linux kan man få fint til uten å bruke wine, men å "spille alle spillene man kjenner fra windows" fordrer at man ihvertfall lærer seg forskjellen på en nativ linux og tilsvarende windows applikasjon.

 

Kortversjonen er at Wine ikke bare brukes til spill, og at nettopp (grafikktunge) spill er akilleshelen fordi DirectX må kjøre i et windowsmiljø.

(OpenGL funker på begge plattformer.)

Lenke til kommentar

Ubuntu fungerer fint med wine det.

 

*nix er noe man bruker lang tid for å sette seg inn i. Det kraftigste verktøyet er bash, eller det du kaller terminalen... Kan man ikke bruke denne ligger man tynt ann.

 

Bruker selv Mac og Windows på klient maskiner selvom jeg har drevet med *inx en god stund. Rett og slett fordi det fungerer bedre :).

Lenke til kommentar
Er Linux et alternativ hvis du skal drive med spill og ikke gidder å sette deg inn i å få Wine til å fungere?

 

Har prøvd Ubuntu, men gadd ikke sette meg inn i terminal og hvordan den fungerte :nei:

 

Skjønner at Linux kanskje er for folk med tålmodighet eller hvis du ikke skal annet enn nettbank og skrive, men har nå ellers lyst til å prøve meg igjen. Det som holder igjen er all tiden du må bruke for å få alt til å fungere skikkelig (egen erfaring jeg har hatt, er vel snart 2 år sida, er åpen for at det har endret seg)

 

Så, noe lignende windows med dobbelklikk og det fungerer, gjerne uten bluescreens og annet tull, hadde vært topp! Eventuelt et dokument med teskjeinstrukser. Det hadde jeg vært villig til å betale for (dvs, programvare og _gode_ instruksjoner)

Hvis du ikke gidder å ta deg tiden til å lære deg å bruke terminalen så burde du holde deg langt borte fra linux. Hvis du ikke har interesse for å lære nye ting eller generellt sett bare er lat så er ikke linux for deg. Linux er for de som ønsker å fikle med systemet sitt og lære nye ting, det er ikke ett alternativt point-n-click os for de som har "gått lei" av windows.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke gidder å ta deg tiden til å lære deg å bruke terminalen så burde du holde deg langt borte fra linux. Hvis du ikke har interesse for å lære nye ting eller generellt sett bare er lat så er ikke linux for deg. Linux er for de som ønsker å fikle med systemet sitt og lære nye ting, det er ikke ett alternativt point-n-click os for de som har "gått lei" av windows.

 

Linux er ikke Windows, men det er et OS med masse pen GUI vis man vil.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke gidder å ta deg tiden til å lære deg å bruke terminalen så burde du holde deg langt borte fra linux. Hvis du ikke har interesse for å lære nye ting eller generellt sett bare er lat så er ikke linux for deg. Linux er for de som ønsker å fikle med systemet sitt og lære nye ting, det er ikke ett alternativt point-n-click os for de som har "gått lei" av windows.

 

Jeg er uenig med deg, jeg forsøker å bruke terminalen MINST mulig og blir småsvett hver gang jeg hører at man "må" lære seg terminal for å kunne bruke Linux. Dette er en hemsko for å få inn nye brukere. (joda, jeg kan bruke terminalen, har satt opp flere servere uten X, så det går fint) Man må svært sjelden bruke terminalen... Jeg har faktisk ikke brukt terminalen på denne installasjonen i det hele tatt. Men at den er der og at den kan være ekstremt brukervennlig for å forklare ting, helt klart. Er mye enklere å si til en bruker at han skal skrive inn noen tekststrenger, så virker ting. Enn å forklare klikk her, klikk der, hak vekk den haken der, klikk lagre, klikk ok...... osv. Terminalen er ett hjelpmiddel, men svært sjelden noe man må kunne i dag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...