Gå til innhold

Nettmøte: – Hva er egentlig nytt i Windows Mobile 6.5?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om gjestene til nettmøtene pleier å hoppe over kritiske spørsmål, så prøver jeg meg:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hei.

 

1) Vil dere, med 6.5 og 7, ha fokus på hurtighet i basisfunksjonene? WM er jo beryktet for å være tregt, noe jeg synes til dels er ufortjent. WM er raskere enn mange skal ha det til, men det er én ting som jeg mener er på grensen til utilgivelig - at de grunnleggende TELEFONIFUNKSJONENE er trege. Jeg har ikke noe problem med at det kan ta noen få sekunder å starte et program, men at det tar flere sekunder å sjekke PIN-koden, tre sekunder fra displayet lyser pga innkommende samtale til ringetonen faktisk starter (jeg bruker en av WM-ringetonene, ikke en stor mp3-fil eller noe slikt) og så videre er virkelig dårlig.

 

Jeg sammenlignet min WM-telefon med min gamle smarttelefon med S60 (N82):

 

Å starte telefonen og foreta et anrop:

HTC Touch HD: 1:44 (etter 31 sekunder hadde jeg ikke engang tastet PIN-koden)

Nokia N82:    0:31

 

Hvordan kan dere godta at grunnleggende funksjoner er så trege?

 

2) Vil det komme en 6.5-oppdatering til min HTC Touch HD? Håper på et bedre svar enn "det vil være opp til HTC". Spørsmålet mitt er også generelt, hvordan vil deres oppdateringspolicy være ift. modeller som I DAG er nye 6.1-modeller? Disse mangler jo den nye "Windows-tasten" som Ballmer snakket om på MWC-keynoten, men det er da mulig å remappe en annen tast til dette?

 

3) Hva synes Microsoft om utviklermiljø som for eksempel xda-developers.com? Her blir mange Windows Mobile-telefoner tweaket, og mange kjente problemer blir løst månedsvis før en offisiell oppdatering for det samme kommer. Dette er jo positivt, men fra deres synspunkt, er det uproblematisk at for eksempel enheter med WM 6.0 får uoffisielle oppdateringer til WM 6.1? Allerede nå har det begynt å komme WM6.5-oppdateringer der, månedesvis før RTM-versjonen er ferdig.

 

Jeg hadde i alle fall aldri kjøpt min WM-telefon hvis ikke xda-developers hadde eksistert!

 

Edit: Av nysgjerrighet, så tok jeg samme test med Nokia 1208, og det tok rett over 10 sekunder. Selv om smarttelfon-OS opplagt er mye tyngre, så håper jeg at produsentene lærer av Windows 7 (ikke WM 7), og innfører "delayed processes" - slik at tilgang til basisfunksjoner som SMS og samtaler skjer RASKT, og så kan jeg heller godta at telefonen bruker et minutt eller to for å være klar til mer avansert funksjonalitet.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Jeg spurte selv et spørsmål, men jeg aner ikke om det funket da det ikke skjer så mye når jeg trykker send. Kanskje jeg kan lime det inn her, eller?

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hei hei.

 

Jeg har fulgt med på WM siden jeg kjøpte meg en HTC Touch med WM6.1 i 2007.

 

Nå etter mobilfabrikantenes utstilling i Barcelona så må jeg si meg skuffet med WM6.5. Det som ødelegger for meg er ytelsen til selve Honeycomb-menyen. Når jeg så på videoer og leste forhåndsvisninger av 6.5 så la jeg merke til hvor utrolig hakkete den menyen var. Er dette noe dere vil fikse før lansering i sommer eller vil dere la det være opp til mestrene hos XDA til å ordne på innstillinger slik at det vil være smertefritt i bruk?

 

Lurer også på om telefoner uten fysisk startknapp (les: windowsknapp) kan oppgraderes til WM6.5?

 

Mvh,

Carl Riot Ohr

Endret av Riot™
Lenke til kommentar
Selv om gjestene til nettmøtene pleier å hoppe over kritiske spørsmål, så prøver jeg meg:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hei.

 

1) Vil dere, med 6.5 og 7, ha fokus på hurtighet i basisfunksjonene? WM er jo beryktet for å være tregt, noe jeg synes til dels er ufortjent. WM er raskere enn mange skal ha det til, men det er én ting som jeg mener er på grensen til utilgivelig - at de grunnleggende TELEFONIFUNKSJONENE er trege. Jeg har ikke noe problem med at det kan ta noen få sekunder å starte et program, men at det tar flere sekunder å sjekke PIN-koden, tre sekunder fra displayet lyser pga innkommende samtale til ringetonen faktisk starter (jeg bruker en av WM-ringetonene, ikke en stor mp3-fil eller noe slikt) og så videre er virkelig dårlig.

 

Jeg sammenlignet min WM-telefon med min gamle smarttelefon med S60 (N82):

 

Å starte telefonen og foreta et anrop:

HTC Touch HD: 1:44 (etter 31 sekunder hadde jeg ikke engang tastet PIN-koden)

Nokia N82:    0:31

 

Hvordan kan dere godta at grunnleggende funksjoner er så trege?

 

2) Vil det komme en 6.5-oppdatering til min HTC Touch HD? Håper på et bedre svar enn "det vil være opp til HTC". Spørsmålet mitt er også generelt, hvordan vil deres oppdateringspolicy være ift. modeller som I DAG er nye 6.1-modeller? Disse mangler jo den nye "Windows-tasten" som Ballmer snakket om på MWC-keynoten, men det er da mulig å remappe en annen tast til dette?

 

3) Hva synes Microsoft om utviklermiljø som for eksempel xda-developers.com? Her blir mange Windows Mobile-telefoner tweaket, og mange kjente problemer blir løst månedsvis før en offisiell oppdatering for det samme kommer. Dette er jo positivt, men fra deres synspunkt, er det uproblematisk at for eksempel enheter med WM 6.0 får uoffisielle oppdateringer til WM 6.1? Allerede nå har det begynt å komme WM6.5-oppdateringer der, månedesvis før RTM-versjonen er ferdig.

 

Jeg hadde i alle fall aldri kjøpt min WM-telefon hvis ikke xda-developers hadde eksistert!

 

Edit: Av nysgjerrighet, så tok jeg samme test med Nokia 1208, og det tok rett over 10 sekunder. Selv om smarttelfon-OS opplagt er mye tyngre, så håper jeg at produsentene lærer av Windows 7 (ikke WM 7), og innfører "delayed processes" - slik at tilgang til basisfunksjoner som SMS og samtaler skjer RASKT, og så kan jeg heller godta at telefonen bruker et minutt eller to for å være klar til mer avansert funksjonalitet.

 

Spørsmålet om oppdatering kommer til HTC er fullstendig meningløst. Det ER selvfølgelig opp til HTC om de vil dele ut dette gratis.

Lenke til kommentar

Nei, det avhenger også av om MS godtar unntak fra regelen om at alle telefoner, selv om de ellers er fullstendig touchbasert, må ha en fysisk Windows-tast. Selv om xda sikkert finner en vei utenfor, så vil ikke HTC gjøre det uten godkjennelse fra MS. Den endelige avgjørelsen er selvfølgelig HTCs, og kanskje jeg burde ha omformuelert spørsmålet til "vil det være MULIG, fra MS' side, å tilby en oppdatering for denne enheten?". Derav oppfølgingen, hvor jeg presiserer at jeg tenker på deres generelle oppdateringspolicy.

Lenke til kommentar

Seriøst, da, hva med å svare på spørsmålene som blir stilt?

 

Kapasitiv skjerm

Spørsmål fra Flemming Møller Pedersen:

 

Er Windows Mobile 6.5 også laget for kapasitive skjermer og ikke bare trykkfølsome?

 

Svar:

Det er to telefoner som til nå er annonsert vil kunne oppgraderes til 6.5: HTC Touch Diamond II og HTC Touch Pro II. Det er opp til telefonprodusentene å tilby oppgradering av telefonene, og det er også de som bestemmer om det skal være gratis.

Lenke til kommentar

Slenger meg på

 

Kan ikke forstå at en person med respekt for seg selv vil stille opp i et nettmøte hvor hun tydeligvis ikke får lov(eller er i stand til) å svare på noen spm.

 

Dette var direkte flaut.

 

Spesielt det øverste spm som er i intervjuet. Der svarer hun jo på noe HELT annet. Om man ikke kan eller ikke får lov til å svare burde man si noe sånt som "beklager dette kan jeg ikke/får jeg ikke lov til å si noe om" Ikke bare svare noe svada...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Eg meiner som mange andre i tråden at nettmøtet gav lite ny eller int. informasjon.

Men,det gjelder ikkje spesielt dette nettmøtet,i dei aller fleste nettmøtene som er blitt holdt her på amobil.no,gir representanten for selskapet/operatøren/tenesten etc. lite informasjon utover det som kommer fram på messer/presseskriv eller på websiden deres.

Det blir mykje generell informasjon da dei ikkje kan/vil gi informasjon om nye funksjoner/tenester/rykter eller kva dei jobber med når det kommer til tenester/produkter.

 

Noko som er synd.

Lenke til kommentar

Disse nettmøtene kan Amobil bare slutte med. Tanken er god, men det er bare å slå fast at det ikke finnes folk i Norge som har noe som helst med selve utviklingen av mobiltelefonene å gjøre. En person som jobber i Nokia/SE/Microsoft i Norge, jobber med markedsføring, ikke produktutvikling. Disse folkene har tydeligvis absolutt ingenting nytt eller interessant å komme med.

 

Dette nettmøtet må være det verste - her viser jo hun at hun ikke en gang har peiling på produktet hun markedsfører:

  • Vet ikke forskjellen på kapasitiv/trykkfølsom skjerm er.
  • Vet ikke om WM støtter multitouch.
  • Er ikke klar over at WM ikke støtter skriftgjenkjenning på norsk.

Kommer også med en fin løgn om at WM blir mer brukervennlig enn iPhone.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...